Sötét felhők gyülekeznek a klasszikus szuperhősös animációs sorozat folytatása körül

  • narancs.hu
  • 2024. március 15.

Mikrofilm

Az X-Men ’97 alkotóját napokkal a premier után rúgták ki, indoklás nélkül.

Még mielőtt Bryan Singer 2000-ben, a nagy szuperhősbumm előtt felélesztette az X-Men moziuniverzumot (amely immár egy trilógiából, egy Farkasra koncentráló spinoff-trilógiából és egy négy részes előzményfilm-sorozatból áll, nem beszélve a lazán ide kapcsolódó Deadpool-filmekből és az Új mutánsok című félresikerült vadhajtásról), a mutáns szuperhősöket a képregényeken kívül legtöbben egy animációs sorozatból ismerték.

Az 1992-ben indult animáció 5 évadon és 76 részen át futott, és a Fox Kidsnek (majd később a Jetixnek) köszönhetően itthon is népszerűnek számított. A sorozat a képregényekhez hasonlóan egy X-Men nevű mutáns szupercsapatról szól, akiket egy Charles Xavier nevű, ugyancsak szuperképességekkel megáldott professzor vezet, többek között egy iskolát is létrehozva a különleges emberek számára. Az X-Men többek között azért is annyira közkedvelt, mert a lézerszemű és vaskarmű szuperhősökön keresztül mások elfogadásáról beszél: a mutánsoknak ugyanis nemcsak más, rossz szándékú szuperhősök ellen kell megküzdeniük, de azzal is, hogy különböző csoportok és politikai erők el akarják törölni őket a Föld színéről, csak azért mert mások, mint az átlag emberek.

2019-ben röppent fel a hír, hogy a Disney (ami immár a Marvelt is birtokolja) felélesztené a műsort, és még abban az évben hivatalosan bejelentették a folytatást, melynek címe azért lett X-Men ’97, mert ott veszi fel a fonalat, ahol az 1997-ben befejezett animáció elejtette. A sorozat fejének azt a Beau DeMayot tették meg, aki előtte többek között a Holdlovag című Marvel-sorozaton, valamint a Vajákon is dolgozott. Érthető tehát, hogy felfokozott várakozás övezte a projektet – aztán rejtélyes módon beütött a krach.

Egy nappal a hivatalos hollywoodi premier és egy héttel azelőtt, hogy széles körben is bemutatták volna a sorozatot, a Marvel egyszer csak kirúgta DeMayot. Az esetre egyik fél sem adott semmiféle magyarázatot, mindössze annyi tudható, hogy a döntés hirtelen született. DeMayo e-mail fiókját deaktiválták és az Instagramja is elérhetetlenné vált, munkatársait pedig szűkszavúan tájékoztatták arról, hogy már nem része a projektnek.

Mindez nem csak azért számít szokatlannak, mert DeMayo a hírek szerint nemrég fejezte be a második évad írását és már ötleteket gyűjtött a harmadikhoz. A író-producer büszkén vállalta, hogy meleg fekete emberként milyen nagy dolog számára, hogy az X-Menen dolgozhat – ami épp a másság elfogadásáról szól. Látszólag tehát nem volt semmiféle érdekellentét a produkció és az alkotó között. Az a Marvel házatáján nem szokatlan, hogy cserélgetik az írókat vagy a rendezőket, de egy showrunnert (azaz a teljes sorozatért felelős legfőbb döntéshozót) nem szokás csak úgy a premier előtt kirúgni. Március 20-án kiderül, hogy magával a sorozattal is gond van, vagy a probléma valahol máshol gyökerezik; ekkor debütál az animáció a Disney+-on.  

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.