Sötét felhők gyülekeznek a klasszikus szuperhősös animációs sorozat folytatása körül

  • narancs.hu
  • 2024. március 15.

Mikrofilm

Az X-Men ’97 alkotóját napokkal a premier után rúgták ki, indoklás nélkül.

Még mielőtt Bryan Singer 2000-ben, a nagy szuperhősbumm előtt felélesztette az X-Men moziuniverzumot (amely immár egy trilógiából, egy Farkasra koncentráló spinoff-trilógiából és egy négy részes előzményfilm-sorozatból áll, nem beszélve a lazán ide kapcsolódó Deadpool-filmekből és az Új mutánsok című félresikerült vadhajtásról), a mutáns szuperhősöket a képregényeken kívül legtöbben egy animációs sorozatból ismerték.

Az 1992-ben indult animáció 5 évadon és 76 részen át futott, és a Fox Kidsnek (majd később a Jetixnek) köszönhetően itthon is népszerűnek számított. A sorozat a képregényekhez hasonlóan egy X-Men nevű mutáns szupercsapatról szól, akiket egy Charles Xavier nevű, ugyancsak szuperképességekkel megáldott professzor vezet, többek között egy iskolát is létrehozva a különleges emberek számára. Az X-Men többek között azért is annyira közkedvelt, mert a lézerszemű és vaskarmű szuperhősökön keresztül mások elfogadásáról beszél: a mutánsoknak ugyanis nemcsak más, rossz szándékú szuperhősök ellen kell megküzdeniük, de azzal is, hogy különböző csoportok és politikai erők el akarják törölni őket a Föld színéről, csak azért mert mások, mint az átlag emberek.

2019-ben röppent fel a hír, hogy a Disney (ami immár a Marvelt is birtokolja) felélesztené a műsort, és még abban az évben hivatalosan bejelentették a folytatást, melynek címe azért lett X-Men ’97, mert ott veszi fel a fonalat, ahol az 1997-ben befejezett animáció elejtette. A sorozat fejének azt a Beau DeMayot tették meg, aki előtte többek között a Holdlovag című Marvel-sorozaton, valamint a Vajákon is dolgozott. Érthető tehát, hogy felfokozott várakozás övezte a projektet – aztán rejtélyes módon beütött a krach.

Egy nappal a hivatalos hollywoodi premier és egy héttel azelőtt, hogy széles körben is bemutatták volna a sorozatot, a Marvel egyszer csak kirúgta DeMayot. Az esetre egyik fél sem adott semmiféle magyarázatot, mindössze annyi tudható, hogy a döntés hirtelen született. DeMayo e-mail fiókját deaktiválták és az Instagramja is elérhetetlenné vált, munkatársait pedig szűkszavúan tájékoztatták arról, hogy már nem része a projektnek.

Mindez nem csak azért számít szokatlannak, mert DeMayo a hírek szerint nemrég fejezte be a második évad írását és már ötleteket gyűjtött a harmadikhoz. A író-producer büszkén vállalta, hogy meleg fekete emberként milyen nagy dolog számára, hogy az X-Menen dolgozhat – ami épp a másság elfogadásáról szól. Látszólag tehát nem volt semmiféle érdekellentét a produkció és az alkotó között. Az a Marvel házatáján nem szokatlan, hogy cserélgetik az írókat vagy a rendezőket, de egy showrunnert (azaz a teljes sorozatért felelős legfőbb döntéshozót) nem szokás csak úgy a premier előtt kirúgni. Március 20-án kiderül, hogy magával a sorozattal is gond van, vagy a probléma valahol máshol gyökerezik; ekkor debütál az animáció a Disney+-on.  

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.