Sötétre maszkírozta statisztáját az HBO rasszizmusellenes horrorsorozata

  • narancs.hu
  • 2021. március 11.

Mikrofilm

A szereplők bőrszínének megváltoztatása aligha illik a Lovecraft Country üzenetéhez.

A cizellált részletek, ahogy egy-egy létfontosságú szervet kiharapnak a hirtelen elgyávult rasszistákból, tankönyvszerű. Az üzenet ettől még annyira nyilvánvaló, hogy csak pironkodva írhatjuk le: a rasszizmus az igazi szörnyeteg!” – írtuk a Lovecraft Countryról szóló kritikánkban. Az HBO sorozata az 50-es évek rasszista hangulatát ötvözi H. P. Lovecraft világával. A főszereplők mellett az alkotók, így az írók, a producer és a showrunner is feketék, épp ezért keltett akkor felháborodást, amikor kiderült: a hatás kedvéért az egyik statiszta bőrszínét sötétebbre maszkírozták. Minderről Keli Amirah TikTok videókban számolt be.

A statiszták egy forgatás során jellemzően más bánásmódban részesülnek, mint a főszereplők és a színészek: külön részlegük van az öltözködéshez vagy épp a sminkhez. Épp ezért volt meglepő Amirah számára, amikor a sorozat ismert sztárjaival együtt készítették el az ő sminkjét is. A szerepe szerint ő alakította volna az egyik idősebb karakter fiatalkori változatát egy esküvői fényképen. A sminkmesterek megjegyezték, hogy bár az arcvonásai alapján tökéletesen hasonlít arra a színésznőre, akit játszik – a bőrszíne viszont világosabb az övétől. Már javában dolgoztak a sminkjén, mikor Amirah észrevette, hogy egyre sötétebbre és sötétebbre maszkírozzák – de mivel ott ült az igazi színészek között és statisztához képest kiemelt bánásmódban részesült, nem szólt semmit. A videón 2:51 körül látható a végeredmény – annyival sötétebb lett a bőre, hogy szinte nem is lehet ráismerni; nem hiába vallja be, hogy ha tudta volna, nem vállalja a munkát. 4:11 körül látható az a jelenet, amely végül bekerült a sorozatba – Amirah pár másodperc erejéig, egy fekete-fehér képen tűnik fel.

Vallomása után őt magát is rengeteg kritika érte, miért hagyta hogy sötétre maszkírozzák – a kolorizmus (vagyis amikor eltérő bőrszínűre sminkelnek valamit) hosszú ideig bevett módszer volt Hollywoodban, amely csak a közelmúltban kezdte szembenézni saját, rasszista múltjával. Az HBO közleményben jelezte, hogy mindennek nem szabadott volna megtörténnie, és lépéseket tesznek, hogy a jövőben ne fordulhasson elő ilyesmi.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.