Sötétre maszkírozta statisztáját az HBO rasszizmusellenes horrorsorozata

  • narancs.hu
  • 2021. március 11.

Mikrofilm

A szereplők bőrszínének megváltoztatása aligha illik a Lovecraft Country üzenetéhez.

A cizellált részletek, ahogy egy-egy létfontosságú szervet kiharapnak a hirtelen elgyávult rasszistákból, tankönyvszerű. Az üzenet ettől még annyira nyilvánvaló, hogy csak pironkodva írhatjuk le: a rasszizmus az igazi szörnyeteg!” – írtuk a Lovecraft Countryról szóló kritikánkban. Az HBO sorozata az 50-es évek rasszista hangulatát ötvözi H. P. Lovecraft világával. A főszereplők mellett az alkotók, így az írók, a producer és a showrunner is feketék, épp ezért keltett akkor felháborodást, amikor kiderült: a hatás kedvéért az egyik statiszta bőrszínét sötétebbre maszkírozták. Minderről Keli Amirah TikTok videókban számolt be.

A statiszták egy forgatás során jellemzően más bánásmódban részesülnek, mint a főszereplők és a színészek: külön részlegük van az öltözködéshez vagy épp a sminkhez. Épp ezért volt meglepő Amirah számára, amikor a sorozat ismert sztárjaival együtt készítették el az ő sminkjét is. A szerepe szerint ő alakította volna az egyik idősebb karakter fiatalkori változatát egy esküvői fényképen. A sminkmesterek megjegyezték, hogy bár az arcvonásai alapján tökéletesen hasonlít arra a színésznőre, akit játszik – a bőrszíne viszont világosabb az övétől. Már javában dolgoztak a sminkjén, mikor Amirah észrevette, hogy egyre sötétebbre és sötétebbre maszkírozzák – de mivel ott ült az igazi színészek között és statisztához képest kiemelt bánásmódban részesült, nem szólt semmit. A videón 2:51 körül látható a végeredmény – annyival sötétebb lett a bőre, hogy szinte nem is lehet ráismerni; nem hiába vallja be, hogy ha tudta volna, nem vállalja a munkát. 4:11 körül látható az a jelenet, amely végül bekerült a sorozatba – Amirah pár másodperc erejéig, egy fekete-fehér képen tűnik fel.

Vallomása után őt magát is rengeteg kritika érte, miért hagyta hogy sötétre maszkírozzák – a kolorizmus (vagyis amikor eltérő bőrszínűre sminkelnek valamit) hosszú ideig bevett módszer volt Hollywoodban, amely csak a közelmúltban kezdte szembenézni saját, rasszista múltjával. Az HBO közleményben jelezte, hogy mindennek nem szabadott volna megtörténnie, és lépéseket tesznek, hogy a jövőben ne fordulhasson elő ilyesmi.

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.