Tévésorozat

Lovecraft Country

  • - kg -
  • 2020. szeptember 27.

Mikrofilm

Amerika, vidék, hatvanas évek, sötétedik. Hárman ülnek egy autóban, helybeli rasszisták üldözik őket, nincs menekvés. Autó megáll, fegyver dörren és elkezdődik Alan Parker filmje, a Lángoló Mississippi, amelybe Gene Hackman és Willem Dafoe cowboyos alakjai mellé azért még épp elég gyomorszorító részlet került a rasszizmus lincselésekkel és lótetemekkel teli mindennapjaiból.

Új sorozat, első epizód: Amerika, vidék, ötvenes évek, sötétedik. Hárman ülnek egy autóban, üldözés, nincs menekvés, autó megáll és… És jönnek a szörnyetegek. Nem átvitt, hanem nagyon is át nem vitt értelemben kell őket érteni, rusnya dögök, sokat dolgozhatott rajtuk a digitális szörnyszakosztály. A cizellált részletek, ahogy egy-egy létfontosságú szervet kiharapnak a hirtelen elgyávult rasszistákból, tankönyvszerű. Az üzenet ettől még annyira nyilvánvaló, hogy csak pironkodva írhatjuk le: a rasszizmus az igazi szörnyeteg! De nem ettől csalódás e vadonat­új sorozathibrid, amely H. P. Love­craft világát igyekszik ötvözni a Lángoló Mississippiével. Attól az, hogy olyan jól indult minden: amíg csak a bokorban lapultak a szörnyek, amíg az afroamerikai főszereplők egyszerű utazóként igyekeztek fejüket a nyakukon megőrizve átkelni az amerikai vidék mélyén, addig, bár szomorú, de feszültséggel teli talány volt, hogy a páratartalomnál is sűrűbb rasszizmusban eljutnak-e egyik utcasaroktól a másikig. A szörnybiznisz azonban más kvalitásokat kíván, élőhalottak és lefejezős liftek társaságában csak a legnagyobb horrorjártasság mellett őrizhetjük meg a komolyságot.

Elérhető az HBO-n

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.