Tévésorozat

Lovecraft Country

  • - kg -
  • 2020. szeptember 27.

Mikrofilm

Amerika, vidék, hatvanas évek, sötétedik. Hárman ülnek egy autóban, helybeli rasszisták üldözik őket, nincs menekvés. Autó megáll, fegyver dörren és elkezdődik Alan Parker filmje, a Lángoló Mississippi, amelybe Gene Hackman és Willem Dafoe cowboyos alakjai mellé azért még épp elég gyomorszorító részlet került a rasszizmus lincselésekkel és lótetemekkel teli mindennapjaiból.

Új sorozat, első epizód: Amerika, vidék, ötvenes évek, sötétedik. Hárman ülnek egy autóban, üldözés, nincs menekvés, autó megáll és… És jönnek a szörnyetegek. Nem átvitt, hanem nagyon is át nem vitt értelemben kell őket érteni, rusnya dögök, sokat dolgozhatott rajtuk a digitális szörnyszakosztály. A cizellált részletek, ahogy egy-egy létfontosságú szervet kiharapnak a hirtelen elgyávult rasszistákból, tankönyvszerű. Az üzenet ettől még annyira nyilvánvaló, hogy csak pironkodva írhatjuk le: a rasszizmus az igazi szörnyeteg! De nem ettől csalódás e vadonat­új sorozathibrid, amely H. P. Love­craft világát igyekszik ötvözni a Lángoló Mississippiével. Attól az, hogy olyan jól indult minden: amíg csak a bokorban lapultak a szörnyek, amíg az afroamerikai főszereplők egyszerű utazóként igyekeztek fejüket a nyakukon megőrizve átkelni az amerikai vidék mélyén, addig, bár szomorú, de feszültséggel teli talány volt, hogy a páratartalomnál is sűrűbb rasszizmusban eljutnak-e egyik utcasaroktól a másikig. A szörnybiznisz azonban más kvalitásokat kíván, élőhalottak és lefejezős liftek társaságában csak a legnagyobb horrorjártasság mellett őrizhetjük meg a komolyságot.

Elérhető az HBO-n

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.