Film

Styx – Hamis szelek

Mikrofilm

Wolfgang Fischer filmjének címe csak az első szimbólum, ami a művét a görög mitológiához kapcsolja. A megtévesztően csupasz cselekményt egészen magváig átitatják az antik nyomok.

Rike, a német mentőorvos elhatározza, hogy a Gibraltártól elhajózik az Ascension-szigetig, hogy kicsit kiszakadjon napi rutinjából. A film első fél órájában az ő szótlan hajókázását látjuk. E csönd készíti elő Fischer kettős csapását: Rike dühöngő viharba kerül (küzdelme az elemekkel Robert Redford tusáját idézi a Minden odavan című filmből), majd a vihar elvonulása után egy léket kapott, menekültekkel teli halászhajóra bukkan. Már a néma vitorlázás is elegendő – igaz, meglehetősen puritán – élvezetet nyújtott, a film valódi tétje és a komplex morális dimenzió itt mutatkozik meg. Rike hívja a parti őrséget, melynek képviselője határozottan távolmaradásra utasítja. A már megjelenésében is csupa erőt és intellektust sugárzó Rike elbizonytalanodik, tépelődő görög hősnővé válik: hamar rájön, hogy a közösség nem is akar segíteni, ő mégis morális kötelességének érzi, hogy tegyen valamit. Ha tétlen marad, Kharübdisz nyeli el az összes tengeren hánykolódót, de ha nem adja fel, Szkülla talán csak néhányukat ragadja el. Rike kimenti a vitorlása felé úszó, halálosan legyengült Kingsley-t (Susanne Wolff méltó párja Gedion Oduor Wekesa), majd a könyörgésének engedve saját vitorlása süllyedését hazudja a parti őrségnek. Rike Darwin paradicsoma felé indult, de a poklot találta – Fischer is könyörtelenül kényszerít szembenézni a Sztüxön túl élőkkel.

Forgalmazza a magyarhangya

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.