Film

Styx – Hamis szelek

Mikrofilm

Wolfgang Fischer filmjének címe csak az első szimbólum, ami a művét a görög mitológiához kapcsolja. A megtévesztően csupasz cselekményt egészen magváig átitatják az antik nyomok.

Rike, a német mentőorvos elhatározza, hogy a Gibraltártól elhajózik az Ascension-szigetig, hogy kicsit kiszakadjon napi rutinjából. A film első fél órájában az ő szótlan hajókázását látjuk. E csönd készíti elő Fischer kettős csapását: Rike dühöngő viharba kerül (küzdelme az elemekkel Robert Redford tusáját idézi a Minden odavan című filmből), majd a vihar elvonulása után egy léket kapott, menekültekkel teli halászhajóra bukkan. Már a néma vitorlázás is elegendő – igaz, meglehetősen puritán – élvezetet nyújtott, a film valódi tétje és a komplex morális dimenzió itt mutatkozik meg. Rike hívja a parti őrséget, melynek képviselője határozottan távolmaradásra utasítja. A már megjelenésében is csupa erőt és intellektust sugárzó Rike elbizonytalanodik, tépelődő görög hősnővé válik: hamar rájön, hogy a közösség nem is akar segíteni, ő mégis morális kötelességének érzi, hogy tegyen valamit. Ha tétlen marad, Kharübdisz nyeli el az összes tengeren hánykolódót, de ha nem adja fel, Szkülla talán csak néhányukat ragadja el. Rike kimenti a vitorlása felé úszó, halálosan legyengült Kingsley-t (Susanne Wolff méltó párja Gedion Oduor Wekesa), majd a könyörgésének engedve saját vitorlása süllyedését hazudja a parti őrségnek. Rike Darwin paradicsoma felé indult, de a poklot találta – Fischer is könyörtelenül kényszerít szembenézni a Sztüxön túl élőkkel.

Forgalmazza a magyarhangya

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.