Szakított az ikonikus komikus páros

  • Szabó Ádám
  • 2019. április 8.

Mikrofilm

Megannyi sikeres vígjáték után produkciós cégük most lehúzza a rolót.

Adam McKay pár éve úgy döntött, „A Taplógáz és a Tesó-Tusa rendezője” titulust valami sokkal komolyabbra cseréli – A nagy dobás és az Alelnök után, egy Oscarral a hóna alatt immár ő a szatirikus filmpublicisztikák királya, Amerika kritikus, ám változatlanul humoros hangja.

A rendező pálfordulása persze nem járhatott áldozok nélkül – a Deadline értesülései szerint McKay és egykori állandó színésze, Will Ferrell végleg szakítottak egymással, és a közös projektek helyett inkább saját, önálló munkáikra koncentrálnak.

24 éves barátság

A duó 1995-ben találkozott először, amikor együtt kerültek a Saturday Night Live című szkeccsműsorhoz. Ferrell a show egyik legismertebb komikusa lett, aki olyan filmekkel, mint a Mi a manó vagy a Sulihuligánok sikerrel katapultált a nagyvászonra is.

Will Ferrell

Will Ferrell

Fotó: Wikipédia

 

McKay karrierje is szépen alakult a műsornál, hat éven belül vezető íróvá vált, és Ferrell-lel számos, mára ikonikusnak számító vígjátékot készítettek együtt. 13 évvel ezelőtt Chris Henchyvel kiegészülve megalapították Gary Sanchez nevű produkciós vállalatukat – a név Ferrelltől származik, és a páros egyik vicces nyilatkozata szerint egy képzeletbeli paraguayi vállalkozót és pénzembert takar.

A Tesó tusa hírhedt jelenete:

Olyan sikerek készültek a cég neve alatt, mint a Megjött apuci! vagy Pancser police. Később megalapították a Gloria Sanchez nevű testvérvállalatot is, ami kisebb, nő-központú komédiákra specializálódott. Szintén nevükhöz fűződik a Funny or die című online videós viccoldal. A Gary Sancheznek van még pár készülőben lévő filmje – amint ezek befejeződnek, a cég lehúzza a rolót.

Útkereszteződés

Mint McKay és Ferrell elmondták, továbbra is közeli barátok maradtak, és várhatóan a jövőben is lesznek közös projektjeik, de A híres Ron Burgundy legendájához hasonló közös vígjátékot egy ideig biztosan nem készítenek együtt.

Adam McKay (balra) az Alelnök forgatásán

Adam McKay (balra) az Alelnök forgatásán

Fotó: Matt Kennedy/Annapurna Pictures

 

A rendező vélhetően megmarad a számára díjesőt hozó kritikus hangvételű, politikai üzenetekkel tűzdelt filmeknél, míg Ferrell a közepesen komoly hangvételű vígjátékok mellett továbbra is rutinszerűen hozza szokásos komédiáit: az óriásit bukó Holmes & Watson után a 2014-es svéd Lavina amerikai remake-jében vállalt főszerepet, hogy aztán ismét összeálljon Ünneprontók ünnepe rendezőjével, David Dobkinnal: az Eurovision az itthon rettenetesen komolyan vett Eurovíziós Dalfesztivál című giccsműsorból csinál majd viccet.

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.