A Mechanikus narancs legdurvább jelenete pont olyan fájdalmas volt, ahogy kinézett

  • Szabó Ádám
  • 2019. április 8.

Mikrofilm

A rendező nemcsak alaposan megkínozta színészét, még le is nyúlta őt.

Malcolm McDowell, Stanley Kubrick mesterművének főszereplője 48 évvel annak bemutatója után a Guardianben megjelent rövid írásával emlékezett vissza arra, milyen volt a filmen dolgozni.

Eddig sem lehettek kétségeink afelől, mennyire lehetett kellemes a legendásan perfekcionista Kubrick keze alatt dolgozni, de McDowell most egészen új dolgokat árult el a rendezőről. Mint írja, Kubrick sokáig jegelte Anthony Burgess Gépnarancs című regényének adaptációját, mert nem talált megfelelő főszereplőt hozzá – aztán amikor meglátta McDowellt Lindsay Anderson Ha…. című filmjében, rögtön tudta, hogy megvan a tökéletes Alex.

Kubrick szinte teljesen rászabta a szerepet – mikor a színész megkérdezte például tőle, hogyan fognak kinézni Alex és a drúgjai, a rendező megkérdezte, van-e nála valamilyen jelmez.

McDowellnek csak a krikett-felszerelése volt az autójában;

magára húzta, ez egyből be is jött Kubricknak. Egy dolgot azért változtatott: a szuszpenzort nadrágon kívül kellett hordania. McDowell a forgatás alatt folyamatosan kérdésekkel bombázta a rendezőt a figurával kapcsolatban, de Kubrick csak annyit mondott: „Nem tudom, mit akarok – csak azt tudom, hogy mit nem”. Végül a munkálatok hat hónapig tartottak, a 2001: Űrodüsszeia elszálló költségeiből tanulva pedig a rendező ezúttal végig odafigyelt a produkció büdzséjére.

Malcolm McDowell

Malcolm McDowell

Fotó: imdb

A Mechanikus narancs 2,2 millió dollárból készült, ami egy amerikai filmhez képest nem sok – a brit mozik mércéjéhez viszonyítva viszont még így is magasnak számított. Érdekesen alakult annak a jelenetnek a forgatása is, amiben Alexet elkapják a rendőrök:

eredetileg Aubrey Morrisnak kellett volna leköpnie McDowellt,

ő azonban kifogyott a nyálból. Partnere, Steven Berkoff örömmel átvette a feladatot, és Kubrick kérésére direkt arcon köpte McDowellt. A jelenetet annyiszor felvették, hogy a színész a végére csurom nyál lett, és a pokolba kívánta a rendezőt és a filmet is.

Pedig ekkor még hátra volt egy ennél is nehezebb jelenet: az, amikor Alexnek átnevelő filmeket vetítenek, miközben még pislogni sem hagyják. McDowell nem hagyta, hogy rátegyék a szemére a műszert, ami megakadályozta volna, hogy összezárja szemhéjait, ezért hívtak egy doktort, aki érzéstelenítette a szemét.

A probléma az volt, hogy az ilyen műszereket szemműtéteknél alkalmazzák, amikor a páciens nyugodtan fekszik a műtőasztalon – McDowellnek azonban egy székben kellett ülnie, így a gép karjai folyamatosan lecsúsztak a szemhéjáról és belemartak a szaruhártyájába.

A hírhedt jelenet

A hírhedt jelenet

 

 

Amikor elmúlt az érzéstelenítő hatása,

a színész olyan fájdalmakat élt át, hogy majd beleőrült

– elmondása szerint azonban mindez kevésbé érdekelte a rendezőt. Ennél könnyebb feladat volt McDowellnek az a jelenet, amikor csapatával megerőszakolnak egy írót és a feleségét. Az epizódot számtalanszor újravették, kicserélték a díszletet, sőt, még az erőszakot elszenvedő színészeket is, de Kubricknak sehogy sem tetszett a dolog.

Egyszer csak odafordult McDowellhez: „Tudsz táncolni?”. A színész unottan igent mondott, majd elkezdte ugrándozva az Ének az esőbent érdekelni. A rendező fetrengett a röhögéstől, és még aznap megvásárolta a dal felhasználásának a jogait – a jelenet végül ennek köszönhetően állt össze.

A film hatalmas sikert aratott, a pozitív kritikák mellett párbeszédet is kezdeményezett az erőszakkal és az utcai bandákkal kapcsolatban. Pár év után viszont

Kubrick sorra kapta a halálos fenyegetéseket,

a rendőrség pedig azt javasolta, vonja vissza a filmet – így is tett, de kizárólag az Egyesült Királyságban. Addigra már úgyis szinte mindenki látta.

Stanley Kubrick

Stanley Kubrick

Fotó: imdb

McDowell 100,000 dollárt és a bevételek 2,5 százalékát kérte fizetségként, ami óriási összeget jelentett volna – Kubrick azonban átverte a színészt. Azt állította, hogy a Warner stúdió megtagadta a 2,5 százalékos részesedést, valójában azonban ő tette zsebre az így befolyó pénzt.

Mint McDowell írja, sokáig haragudott emiatt Kubrickra, de már túltette magát a dolgon. „A film engem is a mozitörténet részévé tett” – magyarázta.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.