Film

Tel-Avivban minden megtörténhet

  • 2020. január 11.

Mikrofilm

A palesztin–zsidó kapcsolatot annyi konfliktus terheli, hogy csak a legnagyobb körültekintéssel lehet bármilyen, akár politikai, akár művészi állítást tenni róla.

Nehéz helyzetben van az, aki a viszonyrendszert érintő komédiá­val próbálkozik. Magát a viszonyrendszert tenni meg egy vígjáték fő témájául pedig – hogy ez sikerülhet, arról az izraeli arab Szameh Zoabi műve erényei ellenére sem győz meg.

false

 

Fotó: Cirko Film

A cím egy palesztin gyártású harcias szappanoperáé. Amely gyakorlatilag folytatásos kémfilm az izraeli titkosszolgálat vezetőjének közelébe férkőző palesztin szépségről – ám a durván antiszemita történetet a Gázai övezetbe átjárást biztosító checkpoint izraeli parancsnoka írogatja az általa zsarolt arab stróman, Szalam segítségével. A sorozatnak ugyanis, a romantikus szál miatt, zsidó közönsége is van, elkötelezett háziasszonyok, köztük a tiszt felesége.

Az a kisebbik baj, hogy az erősen Woody Allen-i sztorihoz, amelyben egy botcsinálta szappanopera-író próbál lavírozni a különféle megrendelői és nézői elvárások között, kéne egy (fénykorát élő) Woody Allen, az álmatagon sodródó főhős azonban annyira nem érti, hogy mi történik vele, hogy az már nem humoros, legfeljebb nevetséges.

A nagyobbik probléma, hogy a film nem könnyedén szökdécsel az arab–zsidó konfliktusok aknamezején, hanem csak a szélén ácsorog. Szatirikus éle több mint visszafogott, szituációi valószerűtlenek, poénjai illedelmesek. Lehet, hogy a film puszta léte, mint a közeledés szimbolikus gesztusa bír jelentőséggel, de komédiaként erőtlen.

Forgalmazza a Cirko Film

Figyelmébe ajánljuk

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.