Tévétorrent

The Pale Horse

  • SzSz
  • 2020. július 18.

Mikrofilm

Agatha Christie legismertebb figurái annak idején kásás képű, zizegő hangú tévéműsorokkal váltak ismertté, mára azonban odáig jutottunk, hogy a krimikirálynő hagyatékából csak a legismertebb regényeknek jár a moziváltozat: a 2017-es, sztárokkal teletűzdelt, amerikai ízlésre szabott Gyilkosság az Orient expresszen után Kenneth Branagh még egy esélyt kapott, hogy Poirot legyen, így nemsokára érkezik a Halál a Níluson. A The Pale Horse-nak (a regény nálunk Bűbájos gyilkosok címmel jelent meg) azonban esélye sem volt a nagyvászonra: egyedüli ismertebb szereplője Ariadne Oliver, Poirot barátja, a krimiíró, akit Christie önmagáról formázott meg. Őt azonban a BBC veterán Christie-adaptátora, Sarah Phelps kihagyta a kétrészes minisorozatból…

Ami maradt, az egy Agatha Christie-utánérzésű sztori bűnnel, mágiával és jó adag gyarlósággal. Az persze nem feltétlen baj, ha egy adaptáció nem száz százalékig szöveghű – az elmúlt évek legsikeresebb (s nem feltétlenül legsikerültebb) Christie-filmjének, a Tőrbe ejtvének például semmi köze sincs az írónőhöz. A The Pale Horse azonban Rian Johnson mozijával ellentétben nem igazán kreatív.

Egy véletlennek tűnő halálesettel kezdődik, de a szálak hamar három boszorkányhoz vezetnek, akiknek a ténykedése nyomán először csak a hajak kezdenek hullani, majd az emberek is. A mű nemcsak a főhősét, az özvegyen maradt Mark Easterbrookot igyekszik becsalogatni a málnásba – ahol tán bizony természetfeletti hatalmak munkálkodnak –, hanem minket is. Aki bedől ennek, az még jól is szórakozhat.

Magyar felirat: Taurusz–Matyika29–Rumpel (első rész, április 20-án)

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.