Tévétorrent

The Pale Horse

  • SzSz
  • 2020. július 18.

Mikrofilm

Agatha Christie legismertebb figurái annak idején kásás képű, zizegő hangú tévéműsorokkal váltak ismertté, mára azonban odáig jutottunk, hogy a krimikirálynő hagyatékából csak a legismertebb regényeknek jár a moziváltozat: a 2017-es, sztárokkal teletűzdelt, amerikai ízlésre szabott Gyilkosság az Orient expresszen után Kenneth Branagh még egy esélyt kapott, hogy Poirot legyen, így nemsokára érkezik a Halál a Níluson. A The Pale Horse-nak (a regény nálunk Bűbájos gyilkosok címmel jelent meg) azonban esélye sem volt a nagyvászonra: egyedüli ismertebb szereplője Ariadne Oliver, Poirot barátja, a krimiíró, akit Christie önmagáról formázott meg. Őt azonban a BBC veterán Christie-adaptátora, Sarah Phelps kihagyta a kétrészes minisorozatból…

Ami maradt, az egy Agatha Christie-utánérzésű sztori bűnnel, mágiával és jó adag gyarlósággal. Az persze nem feltétlen baj, ha egy adaptáció nem száz százalékig szöveghű – az elmúlt évek legsikeresebb (s nem feltétlenül legsikerültebb) Christie-filmjének, a Tőrbe ejtvének például semmi köze sincs az írónőhöz. A The Pale Horse azonban Rian Johnson mozijával ellentétben nem igazán kreatív.

Egy véletlennek tűnő halálesettel kezdődik, de a szálak hamar három boszorkányhoz vezetnek, akiknek a ténykedése nyomán először csak a hajak kezdenek hullani, majd az emberek is. A mű nemcsak a főhősét, az özvegyen maradt Mark Easterbrookot igyekszik becsalogatni a málnásba – ahol tán bizony természetfeletti hatalmak munkálkodnak –, hanem minket is. Aki bedől ennek, az még jól is szórakozhat.

Magyar felirat: Taurusz–Matyika29–Rumpel (első rész, április 20-án)

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.