Film

A fagy előtt

  • 2020. július 18.

Mikrofilm

Hideg van, mindig hideg. Az elégtelen előző évi termés miatt koplalva túlélt tavasszal is, az aktuális termést esőzéssel tönkretevő nyáron is, a mezőn is, a fűtetlen házban is: mindig látszik a lehelet. Paraszti élet a 19. század közepére elszegényedett Dániában – akárha itt, az Alföldön, vagy bárhol, ahol a mindig lenézett és megvetett, de lenézőit és megvetőit századok óta etető parasztok küzdöttek valaha is a túlélésért. A felszínen maradni próbáló özvegy gazda és családja – saját lánya, elhalt húgának fiai – egyre hátrébb kénytelen helyet foglalni a spirituális gesztust sosem látott, de a társadalmi hierarchiát pontosan leképező templomban. Csak állni ne kelljen, hátul, a falnál, a koldusok között! Meg kell válni, előbb az állatoktól, aztán a földtől (mocsaras pusztaság), aztán a háztól (nem ér semmit, de vele megy a nagylány is, kivételes szépség, a tehetős – svéd! – földesúrnál biztonságosabb élete lesz, mint nincstelen szerelménél volna), aztán a becsülettől (a biztosítási pénz reményében felgyújtani a tanyát), aztán az embermivolttól (a tűzben meghal a kisebbik fiú, a nagyobbikat meg kell ölni, mert rájött a csalásra). Egyszerre jön el a vélelmezett mennyország (a jólét kényelmével vigasztalódó lány végül boldog menyegzőjét ünnepelheti) és a valóságos pokol (a morális megsemmisülés és lelki kiüresedés az apa részére).

Hihetetlenül erőteljes, realista dráma egy nemzetközi karriert befutott, sokoldalú színész lenyűgöző alakításával. Jesper Christensen, jegyezzük meg a nevét, nem csak a jelenkor legnagyobbjai közé tartozik.

Elérhető az HBO-n

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Ebben nem lesz dicsőség

Talán az izraeli „béketeremtés” sikere, illetve az azt követő frenetikus, globális, és Donald Trump személyes béketeremtői képességeit külön is hangsúlyozó ünneplés sarkallta az elnököt arra, hogy ismét feltűrje az ingujját az ukrajnai rendezés érdekében, és személyes találkozóra siessen Vlagyimir Putyinnal.

Legyetek gonoszok!  

Nagy terjedelemben ismertette a Telex egy a laphoz eljuttatott hangfelvétel alapján Orbán Viktor vasárnapi beszédét, amelyet a Harcosok Klubja „edzőtáborában” tartott 1500 aktivista előtt, a zánkai Erzsébet-táborban.

Elkenték

Legalább kilenc hazai bíróság kezdeményezte az Alkotmánybíróságnál (AB) a védettségi igazolással való visszaélést szabadságvesztéssel fenyegető kormányrendelet Alaptörvény-ellenességének kimondását, mivel jogi képtelenség a Büntető törvénykönyv felülírása egy rendelettel. Az AB sajátosan hárított.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.

„Vegyük a következő lépcsőfokokat”

A frissen előrelépett pártigazgató szerint megvan a parlamentbe jutáshoz szükséges mennyiségű szavazója a komolyodó viccpártnak, azt pedig átverésnek tartja, hogy a kormányváltás esélyét rontanák. De kifejtett mást is az ígéretek nélkül politizáló, magát DK-sérültnek tartó politikus.

Mi van a fájdalmon túl?

A művész, akinek egész életében a teste volt a vászon, a nyelv, az eszköz, a fegyver, gondolatiságának hordozója, nyolcvanhoz közeledve is az emberi testet vizsgálja. E nagyszabású retrospektív tárlat nemcsak az életmű bemutatására törekedett, hanem egy művészi filozófia összegzésére is.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.