Film

A fagy előtt

  • 2020. július 18.

Mikrofilm

Hideg van, mindig hideg. Az elégtelen előző évi termés miatt koplalva túlélt tavasszal is, az aktuális termést esőzéssel tönkretevő nyáron is, a mezőn is, a fűtetlen házban is: mindig látszik a lehelet. Paraszti élet a 19. század közepére elszegényedett Dániában – akárha itt, az Alföldön, vagy bárhol, ahol a mindig lenézett és megvetett, de lenézőit és megvetőit századok óta etető parasztok küzdöttek valaha is a túlélésért. A felszínen maradni próbáló özvegy gazda és családja – saját lánya, elhalt húgának fiai – egyre hátrébb kénytelen helyet foglalni a spirituális gesztust sosem látott, de a társadalmi hierarchiát pontosan leképező templomban. Csak állni ne kelljen, hátul, a falnál, a koldusok között! Meg kell válni, előbb az állatoktól, aztán a földtől (mocsaras pusztaság), aztán a háztól (nem ér semmit, de vele megy a nagylány is, kivételes szépség, a tehetős – svéd! – földesúrnál biztonságosabb élete lesz, mint nincstelen szerelménél volna), aztán a becsülettől (a biztosítási pénz reményében felgyújtani a tanyát), aztán az embermivolttól (a tűzben meghal a kisebbik fiú, a nagyobbikat meg kell ölni, mert rájött a csalásra). Egyszerre jön el a vélelmezett mennyország (a jólét kényelmével vigasztalódó lány végül boldog menyegzőjét ünnepelheti) és a valóságos pokol (a morális megsemmisülés és lelki kiüresedés az apa részére).

Hihetetlenül erőteljes, realista dráma egy nemzetközi karriert befutott, sokoldalú színész lenyűgöző alakításával. Jesper Christensen, jegyezzük meg a nevét, nem csak a jelenkor legnagyobbjai közé tartozik.

Elérhető az HBO-n

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.