Tudta? Van egy remek indiai krimisorozat, ami simán lepipálja az amerikai társait

  • Gera Márton
  • 2018. július 9.

Mikrofilm

Tud-e erkölcsileg tiszta maradni a zsaru a korrupció és a kasztrendszer világában? Erről is szól a Sacred Games.

Bollywood és az indiai film innen, Európából alig látszik. Megy a tévében pár szóra sem érdemes sorozat, amit általában két dél-amerikai matiné telenovella közé süllyesztenek a csatornák, de ennél tovább eddig nem jutottunk. Évente egyszer rendeznek indiai filmfesztivált is, ami persze jó, de a legkevésbé alkalmas arra, hogy behatóan megismerjük az indiai filmgyártást. Persze, a net és a YouTube korában elvben semmi sem lehetetlen, másodpercek alatt lehetne belekezdeni bármelyik indiai sorozatba vagy filmbe, csak hát annyi más, ígéretes darab van, hogy Indiáig ritkán jutunk el.

Ezért is jó, amit a Netflix mostanság csinál: a nagyobb országokban, ahol már megvetette a lábát, belekezd a saját produkciók gyártásába helyi stábbal, helyi színészekkel, helyi alapanyagból. Tulajdonképpen ők csak a pénzt, paripát, fegyvert adják, a többi a helyi erőkön múlik. Így született meg a dán The Rain (kritikánk itt olvasható), a német Dark (kritikánk itt), vagy éppen a portugál 3%. Most az indiai piacot akarják bevenni, ami, ha a potenciális előfizetők számát nézzük, a lehető legracionálisabb döntés. Mert Indiában is lehet fizető nézőket szerezni egy Narcosszal, vagy egy Daredevillel, de nyilván jobban fekszik a helyieknek, ha valami olyasmit pakol eléjük a streaming szolgáltató, amit tényleg nekik írtak, ami róluk szól. A Sacred Games pont ilyen, és szerencsénk, hogy a sorozat egy magyarnak vagy épp egy hollandnak is ugyanolyan érdekes.

Sacred Games | Official Trailer [HD] | Netflix

Sacred Games is a story of betrayal, glamour and grit that's set against the ever changing backdrop of Mumbai featuring Saif Ali Khan, Nawazuddin Siddiqui and Radhika Apte. Directed by Vikramaditya Motwane and Anurag Kashyap, Sacred Games premiere 6th July only on Netflix.

A Sacred Games elsőre olyan, mintha a forgatókönyvét egyszerre írta volna valamelyik amerikai krimi showrunnerje, néhány tehetséges indiai, és talán Gabriel García Márquezt is segítségül hívták. Pedig a megoldás ennél jóval egyszerűbb: a sorozat az indiai–amerikai író, Vikram Chandra 2006-os regénye alapján készült, és csupa indiai dolgozott az adaptáción. Ettől függetlenül az amerikai és brit sorozatokon nevelkedett nézőnek tengernyi dolog lesz ismerős: ez is egy zsarutörténet, középpontban a szimpatikus indiai nyomozóval, aki rejtélyes hívást kap, majd versenyt fut az idővel, mert elvileg 25 napja van arra, hogy megakadályozzon egy támadást. Láttunk már ilyet, Kiefer Sutherland is nagyon hasonlót csinált a 24-ben, csakhogy a Sacred Games ügyesen lép túl az előképeken. Ami egyrészt abból fakad, hogy a sorozat sokszor egyáltalán nem tűnik klasszikus kriminek: tele van apró epizódokkal, amik elsősorban arról szólnak, hogy milyen az élet Mumbaiban. És hát nem valami mesés: a rendőrség korrupt, ha segítséget szeretnél, napokig könyöröghetsz, és ha esetleg azon gondolkozol, hogy nem fogsz hamisan tanúskodni, jobb, ha leteszel róla. Mindezt a főszereplő, Sartaj szemszögéből látjuk, de vannak itt olyan mellékszereplők, akiknek néhány odavett mondata is sokatmondó. Ez nem jelenti azt, hogy az Indiával kapcsolatos sztereotípiák tömkelegét ömlesztenék ránk, inkább arról van szó, hogy a széria többször is kitekint, megmutat a kis történeteket, amelyek a cselekményt alig befolyásolják, de a világról, ahol járunk, sokat mesélnek.

false

Másrészt pedig az a Sacred Games nagy erőssége, hogy már az első részben elindít egy látszólag sehová sem tartó cselekményszálat, aminek persze az évad végére igenis lesz értelme. Retrospektív történetről van szó, ami visszavisz minket a nyolcvanas évekbe, amikor Mumbai még Bombay volt, és amikor az jött ide, aki szerette volna megcsinálni a szerencséjét – gyilkossággal, gyújtogatással, bűnözéssel. Arról szólnak ezek a jelenetek, hogyan lett a város császára a vidékről jött fiú, aki egyik pillanatban még a főnök ládáját cipelte, a másikban pedig kővel verte szét a fejét a vízben, hogy megmutassa, kit kell mostantól szolgálni. A sorozat pikantériája, hogy ez a srác a jelenben a rettegett maffiavezér, akinek a halála és rejtélyes üzenete indítja el a cselekményt.

false

A múltban játszódó jelenetek az igazán érdekesek a Sacred Gamesben, mert ezeknél érzékelni, hogy milyen is lehet az indiai sorozatgyártás: egyfajta ráérős tempó jellemzi, az információkat apránként adagolja a széria, és olykor csupán a lüktető zene az, ami viszi előre a cselekményt. De éppen a komótos tempó az, ami képes megágyazni a váratlan eseményeknek, elvégre azt Indiában is tudják, hogy sorozat nem létezik cliffhangerek nélkül. Ezeket pedig szép számmal adagolják, és miközben épül a múltban játszódó sztori, a jelenben zajló nyomozás is képes meglepni a nézőt. A tisztességes rendőr előbb-utóbb kénytelen a mocsokban gázolni, ha kell, a rendőrkapitány beugrik a kampányoló politikushoz, és simán kiütnek, ha dilemmázol, hogy hazudj-e egy tárgyaláson. Indiában járunk, de lehetnénk akár itthon is.

A Sacred Games péntek óta megtekinthető a Netflixen.

Kövesse a Magyar Narancs filmes blogját, a Mikrofilmet, amely rendszeresen új tartalommal jelentkezik. Ajánlók, előzetesek, toplisták, és még sok minden más a Mikrofilmen!

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.