Túl jól sikerült a horrorfilm reklámja, valaki úgy megijedt, hogy rendőrt hívott

  • narancs.hu
  • 2024. április 18.

Mikrofilm

Emlékezetesre sikerült Az első ómen marketingkampánya.

Nem újkeletű dolog azzal hírverést csapni egy horror körül, hogy annyira félelmetes: többen rosszul lettek vetítés közben. Már a Boris Karloff-féle, 1931-es Frankensteint is azzal promózta a Universal, hogy azt ajánlotta a filmszínházaknak, előre hívjanak mentőt és nővért a vetítéshez. De még a Lugosi Béla főszereplésévél legendássá vált Drakula bemutatójakor is beépített elájulók és ápolónőnek öltöző színészek fokozták a hangulatot, mint az Gyurkovics Tamás könyvéből kiderült.

Hasonló hatást akartak elérni a Disney-nél amikor úgy döntöttek, Az első ómen marketingkampányának részeként az újságíróknak, kritikusoknak és bloggereknek kiküldenek egy rakás borítékot amely semmi mást nem tartalmaz, mint rémisztő gyermekrajzokat. Az 1976-ban indult Omen-franchise-nak ez már a hatodik felvonása (nem beszélve az 1995-ös tévéfilmről és a rövid életű, Damien című sorozatról). Érthető tehát, hogy fel kell csiholni az érdeklődést, főleg hogy manapság tele van a padlás a régi horrorklasszikusok újabb feldolgozásaival.

Biztonságképpen a Disney azért mindenkinek küldött egy másik levelet is, megmagyarázva, hogy az egész csak vicces kis reklámhecc volt. Van aki azonban nem jutott el eddig a második levélig.

Egy Amanda Taylor nevű, Missouri államban élő blogger annyira megijedt a rémisztő gyerekrajzoktól, hogy rendőrt hívott és feljelentést tett.

„Teljesen kiakadtam. A férjem kézbe vette, mire elkezdtem sikítozni vele, hogy azonnal mosson kezet” – idézte fel, mi történt vele. Az igazsághoz hozzátartozik, Taylor amellett, hogy blogol, politikus is, aki elindult a választáson az állam képviselőházi tagságáért is. Ráadásul pro-choice, azaz döntéspárti: azt szorgalmazza, hogy a nőknek joguk legyen az abortusz mellett dönteni – érthető tehát, ha a fura gyerekrajzokat megfélemlítésként értelmezte.

A stúdió PR-heccért felelős embere, Marshall Weinbaum azt nyilatkozta, a film egyik jelenete adta neki az ötletet, amelyben feltűnnek kislányokról készült, félelmetes rajzok; ezeken az arcok ki vannak húzva. Sajnálja, ha megijesztett valakit, de mint mondta, a legtöbben inkább csak jól szórakoztak a húzáson.

Ennek ellenére Az első ómen egyelőre nem tudott olyan sikereket elérni a kasszáknál, mint a Mosolyogj, vagy a tavalyi Gonosz halott: Az ébredés. Eredetileg streamingre szánták, de a pozitív viszajelzések miatt mégis úgy döntöttek, moziba küldik – mindössze két héttel a Szeplőtlen című, Sidney Sweeney-vel támadó horror után. A 30 millióból készült film ugyan máris 35 millió dollárt hozott a konyhára, de ennek kevesebb mint fele, mindössze 15 millió dollár érkezett Amerikából, azaz külföldön sokkal népszerűbb a mozi, mint saját otthonában. A kritikák pedig kedvezően fogadták: a 81 százalékos RottenTomatoes-értékelés a zsánerhez képest kifejezetten magasnak számít.

A film az eredeti Ómen előzménytörténete: ebben egy amerikai nő Olaszországba repül, hogy az egyháznak szentelje életét, ám hátborzongató összeesküvésre lel, melynek célja, hogy világra segítség magát a gonoszt.

Az első ómen április 4. óta látható a magyar mozikban.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.

Aktuális értékén

Apám, a 100 évvel ezelőtt született Liska Tibor közgazdász konzisztens vízióval bírt arról, hogyan lehetne a társadalmat önszabályozó módon működtetni. Ez a koncepció általános elveken alapszik – ezen elvekből én próbáltam konkrét játékszabályokat, modelleket farigcsálni, amelyek alapján kísérletek folytak és folynak. Mik ezek az elvek, és mi a modell két pillére?

Támogatott biznisz

Hogyan lehet minimális befektetéssel, nulla kockázattal virágzó üzletet csinálni és közben elkölteni 1,3 milliárd forintot? A válasz: jó időben jó ötletekkel be kell szállni egy hagyomány­őrző egyesületbe. És nyilván némi hátszél sem árt.