VERZIÓ

A költőnő

Mikrofilm

Magyarországról nézve hihetetlen, de az Egyesült Arab Emírségekben létezik egy Million’s Poet című, jobb kifejezés híján költészeti realityként leírható műsor. A többmilliós nézőszámokat produkáló, médiaeseményszámba menő show-ban az arab térség minden országából indulnak amatőr poéták, akik közül a legkiválóbb kapja a „zászlót”. 2010-ben nagy port kavart, hogy egy Hissa Hilal nevű szaúdi nő egészen a döntőig jutott az iszlám fundamentalizmust és a patriarchális berendezkedést kritizáló versével.

Stefanie Brockhaus és Andreas Wolff nem tesz mást, csak beszélteti a nikábba öltözött nőt, akinek személyes elbeszélésében (melynek minden mondata visszautasítja az áldozati pozíciót) tükröződnek Szaúd-Arábia politikai viszonyai, az olaj miatt átalakuló beduin életmód vagy a nők és az iszlám kapcsolata. A film kettős szerkezetbe rendezi a verseny válogatóit és Hilal beszámolóját, megkétszerezve a narratív feszültséget is: a néző izgatottan várja az archív tévéfelvételeken egyre közelebb araszoló döntőt, de a valódi dráma mégis a vetélkedő utóéletéből fakad. Hilal részvétele és merész témaválasztásai életveszélyes fenyegetéseket hoztak neki és családjának, de vitákat is generáltak, és ösztönzést, hangot adtak más nőknek, akik eddig elhitték, hogy a költészet csak a férfiak privilégiuma. Hilal többször hangsúlyozza, hogy csak rokonai védelmében visel nikábot, így arcát sosem látjuk, de büszkén élt és elmesélt életé­ből, bátor verseiből és nyílt tekintetéből egy félelmet nem ismerő, öntudatos értelmiségi vonásai rajzolódnak ki.

Vetítések: november 9., 18.00, Trafó; november 10., 20.00, Kino

Figyelmébe ajánljuk

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.