VERZIÓ

A költőnő

Mikrofilm

Magyarországról nézve hihetetlen, de az Egyesült Arab Emírségekben létezik egy Million’s Poet című, jobb kifejezés híján költészeti realityként leírható műsor. A többmilliós nézőszámokat produkáló, médiaeseményszámba menő show-ban az arab térség minden országából indulnak amatőr poéták, akik közül a legkiválóbb kapja a „zászlót”. 2010-ben nagy port kavart, hogy egy Hissa Hilal nevű szaúdi nő egészen a döntőig jutott az iszlám fundamentalizmust és a patriarchális berendezkedést kritizáló versével.

Stefanie Brockhaus és Andreas Wolff nem tesz mást, csak beszélteti a nikábba öltözött nőt, akinek személyes elbeszélésében (melynek minden mondata visszautasítja az áldozati pozíciót) tükröződnek Szaúd-Arábia politikai viszonyai, az olaj miatt átalakuló beduin életmód vagy a nők és az iszlám kapcsolata. A film kettős szerkezetbe rendezi a verseny válogatóit és Hilal beszámolóját, megkétszerezve a narratív feszültséget is: a néző izgatottan várja az archív tévéfelvételeken egyre közelebb araszoló döntőt, de a valódi dráma mégis a vetélkedő utóéletéből fakad. Hilal részvétele és merész témaválasztásai életveszélyes fenyegetéseket hoztak neki és családjának, de vitákat is generáltak, és ösztönzést, hangot adtak más nőknek, akik eddig elhitték, hogy a költészet csak a férfiak privilégiuma. Hilal többször hangsúlyozza, hogy csak rokonai védelmében visel nikábot, így arcát sosem látjuk, de büszkén élt és elmesélt életé­ből, bátor verseiből és nyílt tekintetéből egy félelmet nem ismerő, öntudatos értelmiségi vonásai rajzolódnak ki.

Vetítések: november 9., 18.00, Trafó; november 10., 20.00, Kino

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.