VERZIÓ

A költőnő

Mikrofilm

Magyarországról nézve hihetetlen, de az Egyesült Arab Emírségekben létezik egy Million’s Poet című, jobb kifejezés híján költészeti realityként leírható műsor. A többmilliós nézőszámokat produkáló, médiaeseményszámba menő show-ban az arab térség minden országából indulnak amatőr poéták, akik közül a legkiválóbb kapja a „zászlót”. 2010-ben nagy port kavart, hogy egy Hissa Hilal nevű szaúdi nő egészen a döntőig jutott az iszlám fundamentalizmust és a patriarchális berendezkedést kritizáló versével.

Stefanie Brockhaus és Andreas Wolff nem tesz mást, csak beszélteti a nikábba öltözött nőt, akinek személyes elbeszélésében (melynek minden mondata visszautasítja az áldozati pozíciót) tükröződnek Szaúd-Arábia politikai viszonyai, az olaj miatt átalakuló beduin életmód vagy a nők és az iszlám kapcsolata. A film kettős szerkezetbe rendezi a verseny válogatóit és Hilal beszámolóját, megkétszerezve a narratív feszültséget is: a néző izgatottan várja az archív tévéfelvételeken egyre közelebb araszoló döntőt, de a valódi dráma mégis a vetélkedő utóéletéből fakad. Hilal részvétele és merész témaválasztásai életveszélyes fenyegetéseket hoztak neki és családjának, de vitákat is generáltak, és ösztönzést, hangot adtak más nőknek, akik eddig elhitték, hogy a költészet csak a férfiak privilégiuma. Hilal többször hangsúlyozza, hogy csak rokonai védelmében visel nikábot, így arcát sosem látjuk, de büszkén élt és elmesélt életé­ből, bátor verseiből és nyílt tekintetéből egy félelmet nem ismerő, öntudatos értelmiségi vonásai rajzolódnak ki.

Vetítések: november 9., 18.00, Trafó; november 10., 20.00, Kino

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."