Ugyan a Trónok harca volt az Emmy kedvence, de ez tényleg senkit nem érdekelt

  • Szabó Ádám
  • 2019. szeptember 26.

Mikrofilm

Ekkorát sem az Oscar, sem a Grammy, sem a Golden Globe nem zuhant még.

Soha nem néztek még ennyien ilyen mennyiségű, ennyire jó sorozatot – a mindezt ünnepelni hivatott showműsor azonban egyre kevesebbeket érdekel.

Ezt az ellentmondást kellett volna feloldania az idei Emmy-gálának; mint utólag kiderült, nem sikerült neki: sorozatban másodjára döntött negatív rekordot a nézettség, ami a tavalyi 10,21 millióról 6,9 millióra zuhant. A mai, streamingszolgáltatók uralta piacon, amikor azt nézhetünk, amit csak akarunk és akkor, amikor épp jólesik, a hasonló díjátadók lomha, kihalásra ítélt dínóként vánszorognak végig az estén – ekkorát azonban se az Oscar, se a Grammy, se a Golden Globe nem zuhant még.

Ettől függetlenül nem kell féltenünk a puccos gálákat, a csatornáknak ugyanis még mindig megéri közvetíteni őket, a Netflix és társai pedig köszönik, jól megvannak a maguk programjaikkal – és azt sem bánják, ha műsoraik halomra nyerik magukat a rivális közvetítőknél. Idén a leköszönő Trónok harcának köszönhetően a Netflix-HBO csatát ugyan a jelölések után a díjaknál is utóbbi nyerte, azért előbbinek sincs oka szomorkodni: az HBO 34, a Netflix pedig 27 szoborral gazdagodott.

Hiába a sok petíció, a rajongók dühe, a kritikusok egyöntetű fanyalgása, a tévésorozatok királya mindent visz

A Netflix-HBO versenyt most az utóbbi nyerte - nagy fölénnyel. Kihirdették a legnagyobb presztízsű televíziós díj, az Emmy jelöltjeit - az igazi kérdés az volt, a viccszámba menő záró évad ellenére kedvenc marad-e az HBO sorozata.

Őket követi az Amazon 15 győzelemmel, és csak utána következik a négy legnagyobb, hagyományos tévécsatorna: az ABC-CBS-Fox-NBC csapat összesen 16 Emmy-t nyert, ami új negatív rekord.

Ráadásul ebből mindössze két darabot, a Saturday Night Live című szkeccs-show elismeréseit adták át a tévéközvetítés alatt, a többit a nem sugárzott Kreatív Emmy keretében kapták a csatornák. Nem elég tehát az alacsony nézettség, még az elismerések sem akartak jönni! A nézettség mellett

mintha a gála nívója is csökkent volna:

az Oscar után itt is mellőzték a házigazdát, ez azonban nem jelentette azt, hogy megúsztuk a kínos poénkodást: szinte mindegyik díjátadó vagy konferáló igyekezett emlékezetessé tenni saját két percét, de csak keveseknek sikerült.

Például Ben Stillernek, aki több legendához hasonlóan Bob Newhartot is eltemette beszédében, ő viszont mindezt kikérte magának.

Ami a díjakat illeti:

szokás szerint akadtak papírformák és meglepetések is. Előbbi kategóriába tartozik

  • a The Marvelous Mrs. Maisel két díja (Tony Shalhoub és Alex Borstein mellékszereplők), ami mellé a sorozat további hatot nyert a kreatív Emmyknél;
  • a Csernobil elismerései (írás, rendezés és maga a limitált széria),
  • és igen, a Trónok harca győzelme is a királykategóriában.

Hiába ugyanis a gyerekes tiltakozóakciók, a sorozat már most a tévétörténelem része, és a borzalmas befejezés ellenére még mindig milliók kedvence.

  • A legjobb drámasorozat elismerésénél is több kérdést vett fel Peter Dinklage díjazása – meglepetésre ő kapta a sorozat egyetlen színészi díját.
  • Szintén váratlan volt a Fleabag díjesője: az egyedi vígjáték hat Emmyt söpört be, közte a legjobb komédia, és az ahhoz társuló írás, rendezés és női főszereplő elismerését is, többek között a leköszönő Veep – Az alelnököt, vagy épp a már emlegetett The Marvelous Mrs. Maiselt kiütve.
  • A Central Park-i Ötökről szóló When They See Ust imádták a kritikusok, a castingja mellett azonban csak fiatal főszereplője, Jharrel Jeromé nyert a limitált sorozatoknál – ő azonban olyan nagyágyúk elől hozta el a díjat, mint Jared Harris (Csernobil), Sam Rockwell (Fosse/Verdon), vagy épp Hugh Grant (Egy nagyon angolos botrány).
  • A Megszállottak viadala díjazása önmagában szintén nem meglepő, az már azonban igen, hogy a díjat épp Jodie Comer kapta a női főszereplők között – kategóriájában esélyesebb volt sorozatbeli társa, Sandra Oh, Emilia Clarke (Trónok harca), vagy épp Laura Linney (Ozark) is.
  • A drámasorozatok legjobb férfi főszereplőinél ugyancsak az előzetesen legesélytelenebbnek tartott jelölt nyert: Billy Porter (Póz) lenyomta Kit Harringtont (Trónok harca), Sterling K. Brownt (Rólunk szól) és Jason Batemant (Ozark) is – utóbbi maga is alig akarta elhinni, de a rendezésért azért hazavihetett egy szobrocskát.

 

További győztesek ezen a linken böngészhetők.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.