Ugyan a Trónok harca volt az Emmy kedvence, de ez tényleg senkit nem érdekelt

  • Szabó Ádám
  • 2019. szeptember 26.

Mikrofilm

Ekkorát sem az Oscar, sem a Grammy, sem a Golden Globe nem zuhant még.

Soha nem néztek még ennyien ilyen mennyiségű, ennyire jó sorozatot – a mindezt ünnepelni hivatott showműsor azonban egyre kevesebbeket érdekel.

Ezt az ellentmondást kellett volna feloldania az idei Emmy-gálának; mint utólag kiderült, nem sikerült neki: sorozatban másodjára döntött negatív rekordot a nézettség, ami a tavalyi 10,21 millióról 6,9 millióra zuhant. A mai, streamingszolgáltatók uralta piacon, amikor azt nézhetünk, amit csak akarunk és akkor, amikor épp jólesik, a hasonló díjátadók lomha, kihalásra ítélt dínóként vánszorognak végig az estén – ekkorát azonban se az Oscar, se a Grammy, se a Golden Globe nem zuhant még.

Ettől függetlenül nem kell féltenünk a puccos gálákat, a csatornáknak ugyanis még mindig megéri közvetíteni őket, a Netflix és társai pedig köszönik, jól megvannak a maguk programjaikkal – és azt sem bánják, ha műsoraik halomra nyerik magukat a rivális közvetítőknél. Idén a leköszönő Trónok harcának köszönhetően a Netflix-HBO csatát ugyan a jelölések után a díjaknál is utóbbi nyerte, azért előbbinek sincs oka szomorkodni: az HBO 34, a Netflix pedig 27 szoborral gazdagodott.

Hiába a sok petíció, a rajongók dühe, a kritikusok egyöntetű fanyalgása, a tévésorozatok királya mindent visz

A Netflix-HBO versenyt most az utóbbi nyerte - nagy fölénnyel. Kihirdették a legnagyobb presztízsű televíziós díj, az Emmy jelöltjeit - az igazi kérdés az volt, a viccszámba menő záró évad ellenére kedvenc marad-e az HBO sorozata.

Őket követi az Amazon 15 győzelemmel, és csak utána következik a négy legnagyobb, hagyományos tévécsatorna: az ABC-CBS-Fox-NBC csapat összesen 16 Emmy-t nyert, ami új negatív rekord.

Ráadásul ebből mindössze két darabot, a Saturday Night Live című szkeccs-show elismeréseit adták át a tévéközvetítés alatt, a többit a nem sugárzott Kreatív Emmy keretében kapták a csatornák. Nem elég tehát az alacsony nézettség, még az elismerések sem akartak jönni! A nézettség mellett

mintha a gála nívója is csökkent volna:

az Oscar után itt is mellőzték a házigazdát, ez azonban nem jelentette azt, hogy megúsztuk a kínos poénkodást: szinte mindegyik díjátadó vagy konferáló igyekezett emlékezetessé tenni saját két percét, de csak keveseknek sikerült.

Például Ben Stillernek, aki több legendához hasonlóan Bob Newhartot is eltemette beszédében, ő viszont mindezt kikérte magának.

Ami a díjakat illeti:

szokás szerint akadtak papírformák és meglepetések is. Előbbi kategóriába tartozik

  • a The Marvelous Mrs. Maisel két díja (Tony Shalhoub és Alex Borstein mellékszereplők), ami mellé a sorozat további hatot nyert a kreatív Emmyknél;
  • a Csernobil elismerései (írás, rendezés és maga a limitált széria),
  • és igen, a Trónok harca győzelme is a királykategóriában.

Hiába ugyanis a gyerekes tiltakozóakciók, a sorozat már most a tévétörténelem része, és a borzalmas befejezés ellenére még mindig milliók kedvence.

  • A legjobb drámasorozat elismerésénél is több kérdést vett fel Peter Dinklage díjazása – meglepetésre ő kapta a sorozat egyetlen színészi díját.
  • Szintén váratlan volt a Fleabag díjesője: az egyedi vígjáték hat Emmyt söpört be, közte a legjobb komédia, és az ahhoz társuló írás, rendezés és női főszereplő elismerését is, többek között a leköszönő Veep – Az alelnököt, vagy épp a már emlegetett The Marvelous Mrs. Maiselt kiütve.
  • A Central Park-i Ötökről szóló When They See Ust imádták a kritikusok, a castingja mellett azonban csak fiatal főszereplője, Jharrel Jeromé nyert a limitált sorozatoknál – ő azonban olyan nagyágyúk elől hozta el a díjat, mint Jared Harris (Csernobil), Sam Rockwell (Fosse/Verdon), vagy épp Hugh Grant (Egy nagyon angolos botrány).
  • A Megszállottak viadala díjazása önmagában szintén nem meglepő, az már azonban igen, hogy a díjat épp Jodie Comer kapta a női főszereplők között – kategóriájában esélyesebb volt sorozatbeli társa, Sandra Oh, Emilia Clarke (Trónok harca), vagy épp Laura Linney (Ozark) is.
  • A drámasorozatok legjobb férfi főszereplőinél ugyancsak az előzetesen legesélytelenebbnek tartott jelölt nyert: Billy Porter (Póz) lenyomta Kit Harringtont (Trónok harca), Sterling K. Brownt (Rólunk szól) és Jason Batemant (Ozark) is – utóbbi maga is alig akarta elhinni, de a rendezésért azért hazavihetett egy szobrocskát.

 

További győztesek ezen a linken böngészhetők.

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.