Ugyan a Trónok harca volt az Emmy kedvence, de ez tényleg senkit nem érdekelt

  • Szabó Ádám
  • 2019. szeptember 26.

Mikrofilm

Ekkorát sem az Oscar, sem a Grammy, sem a Golden Globe nem zuhant még.

Soha nem néztek még ennyien ilyen mennyiségű, ennyire jó sorozatot – a mindezt ünnepelni hivatott showműsor azonban egyre kevesebbeket érdekel.

Ezt az ellentmondást kellett volna feloldania az idei Emmy-gálának; mint utólag kiderült, nem sikerült neki: sorozatban másodjára döntött negatív rekordot a nézettség, ami a tavalyi 10,21 millióról 6,9 millióra zuhant. A mai, streamingszolgáltatók uralta piacon, amikor azt nézhetünk, amit csak akarunk és akkor, amikor épp jólesik, a hasonló díjátadók lomha, kihalásra ítélt dínóként vánszorognak végig az estén – ekkorát azonban se az Oscar, se a Grammy, se a Golden Globe nem zuhant még.

Ettől függetlenül nem kell féltenünk a puccos gálákat, a csatornáknak ugyanis még mindig megéri közvetíteni őket, a Netflix és társai pedig köszönik, jól megvannak a maguk programjaikkal – és azt sem bánják, ha műsoraik halomra nyerik magukat a rivális közvetítőknél. Idén a leköszönő Trónok harcának köszönhetően a Netflix-HBO csatát ugyan a jelölések után a díjaknál is utóbbi nyerte, azért előbbinek sincs oka szomorkodni: az HBO 34, a Netflix pedig 27 szoborral gazdagodott.

Hiába a sok petíció, a rajongók dühe, a kritikusok egyöntetű fanyalgása, a tévésorozatok királya mindent visz

A Netflix-HBO versenyt most az utóbbi nyerte - nagy fölénnyel. Kihirdették a legnagyobb presztízsű televíziós díj, az Emmy jelöltjeit - az igazi kérdés az volt, a viccszámba menő záró évad ellenére kedvenc marad-e az HBO sorozata.

Őket követi az Amazon 15 győzelemmel, és csak utána következik a négy legnagyobb, hagyományos tévécsatorna: az ABC-CBS-Fox-NBC csapat összesen 16 Emmy-t nyert, ami új negatív rekord.

Ráadásul ebből mindössze két darabot, a Saturday Night Live című szkeccs-show elismeréseit adták át a tévéközvetítés alatt, a többit a nem sugárzott Kreatív Emmy keretében kapták a csatornák. Nem elég tehát az alacsony nézettség, még az elismerések sem akartak jönni! A nézettség mellett

mintha a gála nívója is csökkent volna:

az Oscar után itt is mellőzték a házigazdát, ez azonban nem jelentette azt, hogy megúsztuk a kínos poénkodást: szinte mindegyik díjátadó vagy konferáló igyekezett emlékezetessé tenni saját két percét, de csak keveseknek sikerült.

Például Ben Stillernek, aki több legendához hasonlóan Bob Newhartot is eltemette beszédében, ő viszont mindezt kikérte magának.

Ami a díjakat illeti:

szokás szerint akadtak papírformák és meglepetések is. Előbbi kategóriába tartozik

  • a The Marvelous Mrs. Maisel két díja (Tony Shalhoub és Alex Borstein mellékszereplők), ami mellé a sorozat további hatot nyert a kreatív Emmyknél;
  • a Csernobil elismerései (írás, rendezés és maga a limitált széria),
  • és igen, a Trónok harca győzelme is a királykategóriában.

Hiába ugyanis a gyerekes tiltakozóakciók, a sorozat már most a tévétörténelem része, és a borzalmas befejezés ellenére még mindig milliók kedvence.

  • A legjobb drámasorozat elismerésénél is több kérdést vett fel Peter Dinklage díjazása – meglepetésre ő kapta a sorozat egyetlen színészi díját.
  • Szintén váratlan volt a Fleabag díjesője: az egyedi vígjáték hat Emmyt söpört be, közte a legjobb komédia, és az ahhoz társuló írás, rendezés és női főszereplő elismerését is, többek között a leköszönő Veep – Az alelnököt, vagy épp a már emlegetett The Marvelous Mrs. Maiselt kiütve.
  • A Central Park-i Ötökről szóló When They See Ust imádták a kritikusok, a castingja mellett azonban csak fiatal főszereplője, Jharrel Jeromé nyert a limitált sorozatoknál – ő azonban olyan nagyágyúk elől hozta el a díjat, mint Jared Harris (Csernobil), Sam Rockwell (Fosse/Verdon), vagy épp Hugh Grant (Egy nagyon angolos botrány).
  • A Megszállottak viadala díjazása önmagában szintén nem meglepő, az már azonban igen, hogy a díjat épp Jodie Comer kapta a női főszereplők között – kategóriájában esélyesebb volt sorozatbeli társa, Sandra Oh, Emilia Clarke (Trónok harca), vagy épp Laura Linney (Ozark) is.
  • A drámasorozatok legjobb férfi főszereplőinél ugyancsak az előzetesen legesélytelenebbnek tartott jelölt nyert: Billy Porter (Póz) lenyomta Kit Harringtont (Trónok harca), Sterling K. Brownt (Rólunk szól) és Jason Batemant (Ozark) is – utóbbi maga is alig akarta elhinni, de a rendezésért azért hazavihetett egy szobrocskát.

 

További győztesek ezen a linken böngészhetők.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.