Vanessa Redgrave és Franco Nero díjat kap Miskolci Nemzetközi Filmfesztiválon

  • narancs.hu
  • 2019. szeptember 3.

Mikrofilm

Idén övék az Európai Mozi Nagykövete díj.

Vanessa Redgrave és Franco Nero kapja az idei CineFest Miskolci Nemzetközi Filmfesztiválon az Európai Mozi Nagykövete díjat. Az angol-olasz művészházaspár személyesen veszi át az elismerést az eseményen szeptember 19-én a Művészetek Háza Pressburger termében.

A díjátadót követően levetítik a Franco Nero főszereplésével 1966-ban bemutatott Django című filmet (rendezte: Sergio Corbuci), majd a Júlia című alkotást (Fred Zinnemann), amely 1977-ben az Oscar-díjat hozta meg Vanessa Redgrave számára - közölték a szervezők kedden az MTI-vel.

A CineFest Miskolci Nemzetközi Filmfesztivál 2016-ban alapította az Európai Mozi Nagykövete díjat, amelynek első nyertese Juliette Binoche volt. A szemlét idén tizenhatodik alkalommal szervezik meg és szeptember 13-tól 21-ig fog tartani.

Mint írták, Vanessa Redgrave az Oscar mellett Golden Globe-, Emmy- és Tony-díjas színésznő, aki a Cannes-i Filmfesztiválon kétszer (1966, 1969) is megkapta a legjobb női alakítás díját, emellett a Brit Filmakadémia kitüntetettje is. Több évtizedes pályafutása során hatszor jelölték Oscar-díjra és olyan legendás rendezőkkel dolgozott együtt, mint Bille August - aki az idei CineFest egyik díszvendége és életműdíjasa -, Fred Zinnemann, Sidney Lumet, Richard Attenborough vagy Michelangelo Antonioni. Legismertebb filmjei: Isadora (1968), Ó, az a csodálatos háború (1969), Gyilkosság az Orient expresszen (1974), Júlia (1977), Howards End - Szellem a házban (1992), A kísértetház (1993), Mission: Impossible (1996).

Franco Nero számára a szakmai áttörést az 1966-os Django hozta meg: az italo western kultfilm lett, több folytatása készült és Quentin Tarantino 2012-es Django elszabadulját is inspirálta. A 1967-ben bemutatott Camelotban játszott először Vanessa Redgrave-vel, akivel egymásba szerettek, és nem sokkal később gyermekük született. (A színésznőt 2006-ban vette feleségül.) További emlékezetes alakításai: Mint a bagoly nappal (1968), Tristana (1970), Egy rendőrfelügyelő vallomása az államügyésznek (1971), Miért ölnek meg egy bírót? (1974), Keoma (1976), Querelle (1982), Még drágább az életed! (1990). Forgatott Koltay Gáborral (Honfoglalás - 1996; Sacra Corona - 2001) és Almási Tamással (Márió, a varázsló - 2007) is.

MTI

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.