Film

Vidéki ballada az amerikai álomról

  • - kg -
  • 2020. december 2.

Mikrofilm

Ron Howard (RH) bizonyos állatok (bálna), lények (hableány) és foglalkozások (tűz­oltó, űrhajós) ábrázolásában jó, más dolgokban, például szegénység, ember-ember közti érzések, kevésbé.

De igyekszik, s ez méltánylandó. Az időzítése pedig kiváló. Oké, nézett az órájára RH, mindjárt itt az Oscar-szezon, csináljunk szegénységet! A rendező egyszer már járt ilyen fura életkörülmények között, de az kosztümös szegénység volt, Russell Crowe bokszkesztyűben ütötte a harmincas éveket. Most nincs se Crowe, se kosztüm, a kortárs szegénységet nehezebb is szép beállításokkal kimozogni. Hillbilly Elegy c. memoárjában J. D. Vance megírta, hogy milyen volt felnőni az USA azon részén, melyre Trump megválasztásakor csodálkozott rá a világ: a lecsúszott fehér munkások vidékein. Az Appalach-régió is ilyen, a maga szokásaival, szegénységével és a külvilág lenézésével: mondja, kedves, önöknél látni igazi rednecket?

Mi viszont J. D. felemelkedését láthatjuk, valahogy így: itt egy kis szegénység, ott egy kis erőszak, amott egy drogos anya, jaj, de érdekes! RH jó tanuló: tanár úr, kérem, én készültem, lepkehálót is hoztam, hátha úgy könnyebb befogni a korszellemet. Még szerencse, hogy Glenn Close a családon belüli erőszakot továbbörökítő, de a családért anyatigris módjára mindenre képes nagymama simán Oscart érő szerepében akkorát alakít, mint a ráadott, megyeszékhely méretű szemüveg. RH küldött egy csinos képeslapot a világnak: Üdvözlet Szegényföldről, a bátran viselt sztártokák vidékéről! Találkozunk az Oscaron, puszi mindenkinek!

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Figyelmébe ajánljuk

A bűn nyomora és a nyomor bűne Vadkeleten

Hogy milyen nyomor vezethet el a bűnhöz, amelyben csak némi élelmet vagy egy fél minimálbért sikerül zsákmányolni? Kik az áldozatok és miért hallgatnak? A leszakadó kistérségek sajnos kiváló terepet jelentenek, hogy egy pillantást vessünk a kétségbeejtő helyzetre.

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.