Tévésorozat

X generáció

  • SzSz
  • 2021. április 21.

Mikrofilm

A presztízs show-kból birodalmat építő HBO szép kis tiniuniverzumot kreált a közelmúltban.

Az Eufória impulzív látványvilágával, a Betty friss naturalizmusával, az Akik mi vagyunk pedig érzékeny ábrázolásmódjával vitt új színt a műfajba, amelynek hosszú évekig eposzi jelzője volt a könnyed és felszínes. Az X generáció ezekhez hasonló bátorsággal áll bele a fiatalok keszekusza társadalmi és szexuális életébe, ám azon kívül, hogy a képernyőre dobálja a legkülönfélébb kérdéseket és viszonyokat, gyakorlatilag semmit nem kezd velük. A műsor fő truvája, hogy nemcsak a mai tinikről szól, de az ő hangjukon is beszél: a sorozat alkotói Daniel Barnz és lánya, a 19 éves Zelda Barnz – neki bizonyára nem kellett gyorstalpalót tartani a TikTok, az Instagram és a Snapchat használatáról. Van itt semmiből érkező gyermekáldás, amit „Hogyan szülj a plázában”-guglizás segítségével, sebtiben vezényelnek le a mosdóban; lövöldözés miatt lezárt iskola, ahonnan az osztályteremben ragadt diák néhány lájk kedvéért sírást imitál; vagy épp netes társkeresőn egymásba gabalyodó pszichológus és nebuló. Mindegyik mögött valós problémák állnak, de ezeknél sokkal jobban érdekli a sorozatot, hogy odategyen melléjük néhány jól hangzó, ám rövid lejárati idejű bölcsességet. Szerencsére akad néhány történetszál, amelyek segítségével valóban közelebb kerülünk ehhez a generációhoz; legalább ilyen gyakori azonban, amikor a sztoriban rejlő mélységeket feláldozzák egy olcsó csattanóért: lám, ilyenek ezek a mai fiatalok! Ennél boomerebb dolgot pedig nehéz elképzelni.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

„A harmincas-negyvenesek gyakran megkérdezik maguktól, hogy miért élünk még mindig itt”

Soltész Béla Osztatlan közös című második novelláskötetének szereplői átlagos emberek, akik a 2020-as évek rossz közhangulata ellenére, a polikrízis közepette próbálnak boldogulni. Generációs tapasztalatokról és az élet minden területére beférkőző politikáról is beszélgettünk a szerzővel, aki társadalomtudósként a migráció hatásait kutatja, dél-amerikai kalandjairól pedig útleírásaiban számolt be.

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”