Tévésorozat

X generáció

  • SzSz
  • 2021. április 21.

Mikrofilm

A presztízs show-kból birodalmat építő HBO szép kis tiniuniverzumot kreált a közelmúltban.

Az Eufória impulzív látványvilágával, a Betty friss naturalizmusával, az Akik mi vagyunk pedig érzékeny ábrázolásmódjával vitt új színt a műfajba, amelynek hosszú évekig eposzi jelzője volt a könnyed és felszínes. Az X generáció ezekhez hasonló bátorsággal áll bele a fiatalok keszekusza társadalmi és szexuális életébe, ám azon kívül, hogy a képernyőre dobálja a legkülönfélébb kérdéseket és viszonyokat, gyakorlatilag semmit nem kezd velük. A műsor fő truvája, hogy nemcsak a mai tinikről szól, de az ő hangjukon is beszél: a sorozat alkotói Daniel Barnz és lánya, a 19 éves Zelda Barnz – neki bizonyára nem kellett gyorstalpalót tartani a TikTok, az Instagram és a Snapchat használatáról. Van itt semmiből érkező gyermekáldás, amit „Hogyan szülj a plázában”-guglizás segítségével, sebtiben vezényelnek le a mosdóban; lövöldözés miatt lezárt iskola, ahonnan az osztályteremben ragadt diák néhány lájk kedvéért sírást imitál; vagy épp netes társkeresőn egymásba gabalyodó pszichológus és nebuló. Mindegyik mögött valós problémák állnak, de ezeknél sokkal jobban érdekli a sorozatot, hogy odategyen melléjük néhány jól hangzó, ám rövid lejárati idejű bölcsességet. Szerencsére akad néhány történetszál, amelyek segítségével valóban közelebb kerülünk ehhez a generációhoz; legalább ilyen gyakori azonban, amikor a sztoriban rejlő mélységeket feláldozzák egy olcsó csattanóért: lám, ilyenek ezek a mai fiatalok! Ennél boomerebb dolgot pedig nehéz elképzelni.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.