Vérrel fröcsköli tele a környezetét

58. Velencei Képzőművészeti Biennále

  • Pálos György
  • 2019. május 24.

Nagytotál

Velence a XV. század, vagyis a fénykora óta hanyatlik, a tengerre épült várost kíméletlenül pusztítja a természet, az emberi aktivitás, és amit ma úgy hívunk, globális felmelegedés.

Legalábbis így értesülünk a napi hírekből, valamint Thomas Mann Halál Velencében című novellájából. Ám a gyanútlan látogató, aki megengedheti magának, hogy a belvárosban töltse az éjszakákat, s éppenséggel nincs benne szenvedélyes oknyomozó hajlam (hogy benézzen a díszletek mögé) mindebből nem sokat érzékel.

Venezia napjainkban esőben és napsütésben (főként ez utóbbiban) egyaránt vígan tündököl, s az agónia az örök pesszimisták legnagyobb bánatára még sokáig húzódhat. Ez a lassúság viszont kedvezhet a Biennálék szervezőinek és résztvevőinek, akik kétévente Velencébe sereglenek.

Kifelé menet önjelölt alkotó, hasát kidomborító terhes hölgy állta a tekintetünket, ruháján a következő felirat volt olvasható: ez a legjobb műalkotás. S ezzel nehéz is lenne vitatkozni.

false

 

Fotó: Pálos György

MONDO CANE, alkotók: Jos de Gruyter és Harald Thys
A belga kiállításon életnagyságú figurákat látunk, akik a legszebb anderseni-mesebeli hagyományokat követve általános szorongást keltenek a látogatóban, bár valójában mind egyszerű és hétköznapi polgártársaink, legyenek ők pékek, zenészek, besúgók vagy elmeháborodottak (ez utóbbiakat pl. rácsok mögött láthatjuk)

false

 

Fotó: Pálos György

Untitled,  alkotó: Shilpa Gupta
Az indiai Shilpa Gupta folyamatos mozgó kertkapuját is, mely minden záródáskor leomlaszt valamennyit a szerkezetet tartó fal vakolatából. A kapuk és a falak, az elzárkózás, a szöges és egyéb kerítések amúgy is visszatérő motívumai a 2019-es Biennálénak.

false

 

Fotó: Pálos György

Can’t help myself, alkotók: Sun Yuan és Peng Yu
A biennale egyik legprovokatívabb installációja Sun Yuan és Peng Yu vértócsát takarító, körbeforgó robotja, mely megállás nélkül dolgozik ugyan, ám amit egyik oldalon besöpör, az a másikon szétterül. S amikor már elege van ebből a sziszifuszi küzdelemből, vad táncra perdül, és vérrel fröcsköli tele a környezetét.

false

 

Fotó: Pálos György

Jeffrey Shaw Waliczky Tamással a kiállítás  installációjánál
A magyar pavilon kiállítása valójában Waliczky Tamás nemzetközi hírű média- és képzőművész legújabb munkáinak tárlata. A kiállítást Jeffrey Shaw, korunk egyik nagy hatású médiaművésze, kísérletezője, különböző művészeti központok alapítója, vezetője nyitotta meg. Beszédében kifejtette, milyen régóta követi és segíti is Waliczky Tamás munkásságát, valamint azt is, hogy ezek a kamerák ugyanabból az érdeklődésből születtek, mint saját alkotásai: vagyis abból, hogy milyen technikai lehetőségek állnak, állhatnak az új művészi megfogalmazás szolgálatában.

false

 

Fotó: Pálos György

A finn pavilonban
Beleég retinánkba az a kép, amikor egy arab, tradicionális viseletű asszony az ablak előtt ülve hosszan kinéz a végtelen finn hómezőre.

false

 

Fotó: Pálos György

Az orosz pavilonban
Az oroszoknál tradíció és modernitás ütközik, amikor éppen működik a kiállítás, és nincs áramszünet. Bibliai vonatkozású A tékozló fiú visszatérése körüli installáció (Alexander Sokurov filmrendező munkája), újkori, ám veretesnek ható, mintegy a középkorból kilépő szoboralakok figyelik a Bosch Pokoljának parafrázisát a háborúkról, mely mozgó számítógépes grafikán-filmen látható.

false

 

Fotó: Pálos György

A Nordic pavilonban
A Nordic pavilon (mely 3 élő fa körbeépítésével jött létre) Időjárásjelentés című installációit jobbára 34 éves alkotók készítették, az emberiség és más élőlények együttélésének távlatairól. Ám az idei kurátori döntésekből sem lehet messzemenő következtetéseket levonni a trendekről, két éve mindkét pavilon kiállítói és alkotásai jelentősen különböztek a mostaniaktól.

false

 

Fotó: Pálos György

 

A Velencei Bienáléról készült teljes riportunkat a friss Magyar Narancsban találja.

Magyar Narancs

A digitális Magyar Narancs digitális olvasójának a digitális olvasáshoz szükség lesz a DIMAG Reader letöltésére. A digitális példányok a következõ platformokon érhetõek el online, és offline is: Iphone/Ipad (iOS), Google Android, PC. Fizessen elõ egy évre, fél évre, negyed évre, egy hétre!

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány a tettes

A DK-s politikus visszavonulásának mindenki örül. Örül a Fidesz, örülnek azok is, akik őszintén a pokolra kívánják Orbánt és a rendszerét. Hiszen Gyurcsány távozása felér egy beismeréssel: tényleg mindenért ő a hibás.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.