Vérrel fröcsköli tele a környezetét

58. Velencei Képzőművészeti Biennále

  • Pálos György
  • 2019. május 24.

Nagytotál

Velence a XV. század, vagyis a fénykora óta hanyatlik, a tengerre épült várost kíméletlenül pusztítja a természet, az emberi aktivitás, és amit ma úgy hívunk, globális felmelegedés.

Legalábbis így értesülünk a napi hírekből, valamint Thomas Mann Halál Velencében című novellájából. Ám a gyanútlan látogató, aki megengedheti magának, hogy a belvárosban töltse az éjszakákat, s éppenséggel nincs benne szenvedélyes oknyomozó hajlam (hogy benézzen a díszletek mögé) mindebből nem sokat érzékel.

Venezia napjainkban esőben és napsütésben (főként ez utóbbiban) egyaránt vígan tündököl, s az agónia az örök pesszimisták legnagyobb bánatára még sokáig húzódhat. Ez a lassúság viszont kedvezhet a Biennálék szervezőinek és résztvevőinek, akik kétévente Velencébe sereglenek.

Kifelé menet önjelölt alkotó, hasát kidomborító terhes hölgy állta a tekintetünket, ruháján a következő felirat volt olvasható: ez a legjobb műalkotás. S ezzel nehéz is lenne vitatkozni.

false

 

Fotó: Pálos György

MONDO CANE, alkotók: Jos de Gruyter és Harald Thys
A belga kiállításon életnagyságú figurákat látunk, akik a legszebb anderseni-mesebeli hagyományokat követve általános szorongást keltenek a látogatóban, bár valójában mind egyszerű és hétköznapi polgártársaink, legyenek ők pékek, zenészek, besúgók vagy elmeháborodottak (ez utóbbiakat pl. rácsok mögött láthatjuk)

false

 

Fotó: Pálos György

Untitled,  alkotó: Shilpa Gupta
Az indiai Shilpa Gupta folyamatos mozgó kertkapuját is, mely minden záródáskor leomlaszt valamennyit a szerkezetet tartó fal vakolatából. A kapuk és a falak, az elzárkózás, a szöges és egyéb kerítések amúgy is visszatérő motívumai a 2019-es Biennálénak.

false

 

Fotó: Pálos György

Can’t help myself, alkotók: Sun Yuan és Peng Yu
A biennale egyik legprovokatívabb installációja Sun Yuan és Peng Yu vértócsát takarító, körbeforgó robotja, mely megállás nélkül dolgozik ugyan, ám amit egyik oldalon besöpör, az a másikon szétterül. S amikor már elege van ebből a sziszifuszi küzdelemből, vad táncra perdül, és vérrel fröcsköli tele a környezetét.

false

 

Fotó: Pálos György

Jeffrey Shaw Waliczky Tamással a kiállítás  installációjánál
A magyar pavilon kiállítása valójában Waliczky Tamás nemzetközi hírű média- és képzőművész legújabb munkáinak tárlata. A kiállítást Jeffrey Shaw, korunk egyik nagy hatású médiaművésze, kísérletezője, különböző művészeti központok alapítója, vezetője nyitotta meg. Beszédében kifejtette, milyen régóta követi és segíti is Waliczky Tamás munkásságát, valamint azt is, hogy ezek a kamerák ugyanabból az érdeklődésből születtek, mint saját alkotásai: vagyis abból, hogy milyen technikai lehetőségek állnak, állhatnak az új művészi megfogalmazás szolgálatában.

false

 

Fotó: Pálos György

A finn pavilonban
Beleég retinánkba az a kép, amikor egy arab, tradicionális viseletű asszony az ablak előtt ülve hosszan kinéz a végtelen finn hómezőre.

false

 

Fotó: Pálos György

Az orosz pavilonban
Az oroszoknál tradíció és modernitás ütközik, amikor éppen működik a kiállítás, és nincs áramszünet. Bibliai vonatkozású A tékozló fiú visszatérése körüli installáció (Alexander Sokurov filmrendező munkája), újkori, ám veretesnek ható, mintegy a középkorból kilépő szoboralakok figyelik a Bosch Pokoljának parafrázisát a háborúkról, mely mozgó számítógépes grafikán-filmen látható.

false

 

Fotó: Pálos György

A Nordic pavilonban
A Nordic pavilon (mely 3 élő fa körbeépítésével jött létre) Időjárásjelentés című installációit jobbára 34 éves alkotók készítették, az emberiség és más élőlények együttélésének távlatairól. Ám az idei kurátori döntésekből sem lehet messzemenő következtetéseket levonni a trendekről, két éve mindkét pavilon kiállítói és alkotásai jelentősen különböztek a mostaniaktól.

false

 

Fotó: Pálos György

 

A Velencei Bienáléról készült teljes riportunkat a friss Magyar Narancsban találja.

Magyar Narancs

A digitális Magyar Narancs digitális olvasójának a digitális olvasáshoz szükség lesz a DIMAG Reader letöltésére. A digitális példányok a következõ platformokon érhetõek el online, és offline is: Iphone/Ipad (iOS), Google Android, PC. Fizessen elõ egy évre, fél évre, negyed évre, egy hétre!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.