Áder János ünnepi beszéde: a valós gondokról egy szót sem, a hibákat csak másban keresni

  • narancs.hu
  • 2015. augusztus 20.

Narancsblog

Az állami ünnepek kötelező tartozéka a politikusok reménytelen küzdelme a magyar történelemmel és a valósággal.

Borítékolható volt, hogy mi lesz a vezérfonala az augusztus 20-i hivatalos ünnepségek beszédeinek. Mi más, mint a magyar kormány heroikus helytállása a bevándorlók tömegével szemben, hiszen hazánk voltaképpen az immár kozmikus méretű háború legfontosabb terepe. (Áder János szövegírójának amúgy alaposan meglódult a fantáziája, mert az államfő a határainkat „százezrével ostromló” migránsokról beszélt.) Újra tetszeleghetünk tehát, leginkább persze önmagunk előtt, az antemurale christianitatis szerepében; lám, annak rendje s módja szerint előkerültek is a kutyafejűek meg a lófarkasok. (Nota bene, valamennyi frusztrált kis káeurópai nemzet önmagát tartja a kereszténység első számú védőpajzsának.) A historizáló szokványidiotizmusok mellett azonban feltűnt egy viszonylag friss motívum is. A köztársasági elnök szerint a NATO- és az uniós csatlakozáskor Magyarország joggal remélhette, hogy megszűnik a külső fenyegetettsége, illetve fölzárkózhat a nyugati jóléthez, ám az európai pénzügyi és politikai válságok világosan mutatják, hogy mindez illúzió volt; végső következtetése pedig az, hogy csakis magunkra számíthatunk. Most hagyjuk is azt a szemantikai csínyt, hogy a külső fenyegetettség tényéhez semmi köze a NATO-tagságnak, az ország biztonságához viszont annál inkább, ahogyan azt a csatlakozáskor, 1999 kora tavaszán a kormányon lévő Fidesz vezetői is feszt hajtogatták; ehelyett figyelmezzünk az Áder-beszéd azon részére, amely alig burkoltan varrja az unió nyakába azt, hogy a magyar társadalom nem érte el a nyugati életszínvonalat.

false

 

Fotó: MTI/Koszticsák Szilárd


Nem világos, mit ért ezen Áder. Netán a csatlakozás óta a magyar költségvetésbe áramló uniós eurómilliárdokat? Amelyek nemcsak úgy vannak, hanem a keményen dolgozó német, holland, belga, vagy az unión kívüli norvég és svájci kisemberek adóbefizetéseiből származnak? Amely pénz ilyetén uniós fölhasználásához e külföldi kisemberek kormányai abban a reményben járultak hozzá, hogy azt az elmaradt ká- (és dé-) európai régiók vezetői mindenekelőtt az infrastruktúra, az oktatás, a tartós munkahelyteremtés fölzárkóztatására használják majd? Nos, feltesszük, Áder nem arra gondolt, hogy ez a nyugat-európai hit tényleg illúzió volt. Nem arra célzott a mi köztársasági elnökünk, hogy a hülye németje nyilván álmában sem gondolt arra, hogy egy uniós káeurópai államban Ceaușescu után is akad klientúra- és dinasztiaépítésbe kezdő ország- meg nemzetvezető, arra meg pláne nem, hogy ezt a nemzetépítést végső soron a német (holland stb.) polgárok finanszírozzák.

Ha az állami ünnepen az államfő a magyar államot sorozatosan megkárosító vezető politikusokról és azok pereputtyáról, az állam lerablásának évtizedekre kiható következményeiről beszélt volna, az igen, az államférfiúi tett lett volna. Ehelyett menekültekről, illetve a magyar állam megmaradásáért az ellenük folytatott harcról, meg az unióban és a NATO-ban való csalódottságról öblögetni, vagy arról, hogy mint a történelemben mindig, ismét „egyedül vagyunk” – ez nem más, mint egy újabb hazug, cinikus NER-megnyilatkozás. Olyan ráadásul, amelyik az ország valódi gondjaival szembenézni képtelen, a hibákat mindig kívül kereső magyar izolacionalizmus legótvarabb közhelyeit hasznosítja újra.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."