Áder János ünnepi beszéde: a valós gondokról egy szót sem, a hibákat csak másban keresni

  • narancs.hu
  • 2015. augusztus 20.

Narancsblog

Az állami ünnepek kötelező tartozéka a politikusok reménytelen küzdelme a magyar történelemmel és a valósággal.

Borítékolható volt, hogy mi lesz a vezérfonala az augusztus 20-i hivatalos ünnepségek beszédeinek. Mi más, mint a magyar kormány heroikus helytállása a bevándorlók tömegével szemben, hiszen hazánk voltaképpen az immár kozmikus méretű háború legfontosabb terepe. (Áder János szövegírójának amúgy alaposan meglódult a fantáziája, mert az államfő a határainkat „százezrével ostromló” migránsokról beszélt.) Újra tetszeleghetünk tehát, leginkább persze önmagunk előtt, az antemurale christianitatis szerepében; lám, annak rendje s módja szerint előkerültek is a kutyafejűek meg a lófarkasok. (Nota bene, valamennyi frusztrált kis káeurópai nemzet önmagát tartja a kereszténység első számú védőpajzsának.) A historizáló szokványidiotizmusok mellett azonban feltűnt egy viszonylag friss motívum is. A köztársasági elnök szerint a NATO- és az uniós csatlakozáskor Magyarország joggal remélhette, hogy megszűnik a külső fenyegetettsége, illetve fölzárkózhat a nyugati jóléthez, ám az európai pénzügyi és politikai válságok világosan mutatják, hogy mindez illúzió volt; végső következtetése pedig az, hogy csakis magunkra számíthatunk. Most hagyjuk is azt a szemantikai csínyt, hogy a külső fenyegetettség tényéhez semmi köze a NATO-tagságnak, az ország biztonságához viszont annál inkább, ahogyan azt a csatlakozáskor, 1999 kora tavaszán a kormányon lévő Fidesz vezetői is feszt hajtogatták; ehelyett figyelmezzünk az Áder-beszéd azon részére, amely alig burkoltan varrja az unió nyakába azt, hogy a magyar társadalom nem érte el a nyugati életszínvonalat.

false

 

Fotó: MTI/Koszticsák Szilárd


Nem világos, mit ért ezen Áder. Netán a csatlakozás óta a magyar költségvetésbe áramló uniós eurómilliárdokat? Amelyek nemcsak úgy vannak, hanem a keményen dolgozó német, holland, belga, vagy az unión kívüli norvég és svájci kisemberek adóbefizetéseiből származnak? Amely pénz ilyetén uniós fölhasználásához e külföldi kisemberek kormányai abban a reményben járultak hozzá, hogy azt az elmaradt ká- (és dé-) európai régiók vezetői mindenekelőtt az infrastruktúra, az oktatás, a tartós munkahelyteremtés fölzárkóztatására használják majd? Nos, feltesszük, Áder nem arra gondolt, hogy ez a nyugat-európai hit tényleg illúzió volt. Nem arra célzott a mi köztársasági elnökünk, hogy a hülye németje nyilván álmában sem gondolt arra, hogy egy uniós káeurópai államban Ceaușescu után is akad klientúra- és dinasztiaépítésbe kezdő ország- meg nemzetvezető, arra meg pláne nem, hogy ezt a nemzetépítést végső soron a német (holland stb.) polgárok finanszírozzák.

Ha az állami ünnepen az államfő a magyar államot sorozatosan megkárosító vezető politikusokról és azok pereputtyáról, az állam lerablásának évtizedekre kiható következményeiről beszélt volna, az igen, az államférfiúi tett lett volna. Ehelyett menekültekről, illetve a magyar állam megmaradásáért az ellenük folytatott harcról, meg az unióban és a NATO-ban való csalódottságról öblögetni, vagy arról, hogy mint a történelemben mindig, ismét „egyedül vagyunk” – ez nem más, mint egy újabb hazug, cinikus NER-megnyilatkozás. Olyan ráadásul, amelyik az ország valódi gondjaival szembenézni képtelen, a hibákat mindig kívül kereső magyar izolacionalizmus legótvarabb közhelyeit hasznosítja újra.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.