Az arany vécékefe háza

  • narancs.hu
  • 2021. május 9.

Narancsblog

Csak a Hi-Fi berendezés ára egy magát megnevezni nem kívánó megyeszékhely éves költségvetésével vetekszik.

Miért 14 méter? Miért csak 14 méter? Mármint a medence, illetőleg, franciásan, a médansz hossza? Legyen 50, elférni elfér, és akkor lehet nemzetközi versenyeket is tartani a villában, esténként ússzon Hosszú az ifjú párnak! Vagy inkább legyen 54, az új világrekord, és még az olimpiai uszodák is pirulnának. Mi van, japánok, elfogyott a csempe, a malter, a földmunka? Állítólag 60-ra tervezték, de hat métert kilopott belőle Mészáros, hiába a sajátja, egyszerűen nem bírja megállni, de így is kijön a rekord méter, az 54! Lesz lift is a 900 négyzetméterhez, vagy az ötszázhoz, az egybenyitotthoz, terasz lesz terasz hátán, és az imaszoba a Notre Dame főhajójának 1:2 arányú mása lesz! Csak a Hi-Fi berendezés ára egy magát megnevezni nem kívánó megyeszékhely éves költségvetésével vetekszik, így csodálatosan szól majd a válogatás a ’80-as évek diszkóslágereiből!

Indítson a Volán menetrendszerű buszjáratot

a lakás helyiségei közt, az vigye Mészárost a nappaliból az ebédlőn át a jacuzziig és vissza, ha kijacuzzizta magát!

Rendes esetben a nyavalya akarna gazdag emberek luxusköltései fölött borongani vagy pálcát törni. Ha fel is vethetők bizonyos kérdések egy 130 négyzetméteres gyerekszoba – vagy úgy általában nagy értékű ingatlanok, automobilok, kastélyok, medencék, vagyonok magánbirtoklásának – értelméről, hasznáról, erkölcsösségéről, társadalmi dimenzióiról, azokat bizonyosan nem most kell megtárgyalnunk. Lapunk nem kifogásolja azt sem, ellenben leszarja, hogy ki miért kihez megy hozzá vagy kit vesz el mennyi idős korában, és mit állít erről (az eszéért szereti, mi másért), jó egészséget kívánunk és harmonikus közös hallgatását a klasszikusoknak diszkóritmusban!

De az újdonsült tulajdonosoknak, vagy inkább tulajdonosnak tulajdonképpen semmi köze a Széchenyi-hegyi kétmilliárdos „szerelmi fészekhez”. Azon kívül mármint, hogy

pár áttétellel a nevén van, és biztos ő lakik majd benne.

Hogy Mészáros Lőrinc lenne Magyarország leggazdagabb embere, majd’ 500 milliárd ura, gyárak, bankok, földek, koncessziók tulajdonosa? Az apjuk faszát. Ebből épp annyi igaz, mint abból, hogy Mészáros Lőrinc vagyonát ellenállhatatlan, patafizikus gazdasági zsenije és szupermenedzseri képességei révén szerezte. Ebben a házban – ebben a házban is – minden lopott pénzből van. A nappalik és a hálószobák, a szalonok és a szivarszobák, a teraszok és a medencék és a teraszokról nyíló csodálatos látvány Budapestre – mindent, az utolsó szögig élősködők bitorolnak, akik építő, teremtő munkát sohasem végeztek, épp ellenkezőleg, kizárólagos szerepük a nemzet életében az, hogy a kedvükért túlárazott közkiadások, közberuházások 10, 20, 40 százalékát a semmiért eltegyék maguknak, illetve erővel elvegyék azt, amit mások – gazdagok vagy szegények, mindegy is – építenek és teremtenek ebben az országban. Arról, hogy miért, mi végre kell ezt tenniük, milyen kényszer hajtja őket, a Jóistent kérdezzék – talán az üresség, a nihilizmus leplezésének, hárításának a kényszere. Ezt ordítja az elátkozott kastély is.

A mesét az egyszerű szavú, ám talpraesett falusi gyerekről,

aki a csodás kincsek mellé most a szőke szépség szívét is meghódította, s igazi fővárosi lett belőle, most már a rezsim bulvársajtója görgeti. De a fenti történetet is ismernünk kell hozzá – és ismeri is mindenki. Baj ez? Hm. A kisfideszeseknek azt mondja: ha hűséges vagy, belőled is lehet egy kis Mészáros Lőrinc, és a végén még behúzhatod a helyi tévé bemondónőjét is (a családügyi minisztérium szíves megfogalmazásában: akad majd a portára szemrevaló menyecske). Mindenki másnak azt: ezt is megtehetjük, és meg is fogjuk tenni.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.