Balog, Rétvári és az innovatív testnevelő tanár – Valahogy így képzelik az oktatás átalakítását

  • narancs.hu
  • 2016. március 2.

Narancsblog

Senki nem szavazott rá, mégis ő lett a befutó. A helyesírással küszködő testnevelő tanárt az államtitkár védte meg Balog Zoltán nevében. Lehet, hogy már a Klik átalakítása jegyében?

„El kell ismerni, hogy „beszorították« a vezetői jogköröket, vagyis a vezetői felelősség ma már nem olyan egyértelmű, mint korábban volt, szükség van ennek a részbeni helyreállítására” – mondta tegnap Balog Zoltán a közoktatásról tartott parlamenti vitanapon, és úgy tűnik, ez a bizonyos „részbeni helyreállítás” máris kialakulóban van, igaz, nem a miniszter, hanem a nevében eljáró Rétvári Bence jóvoltából. Az államtitkár ugyanis briliáns érveléssel védte meg Konkoly Béla testnevelő tanárt, akit úgy neveztek ki egy szegedi kollégium igazgatójának, hogy a nevelőtestület, a diákönkormányzat, az alkalmazotti tanács és az intézményi sportmunkaközösség is egyhangúan a korábbi igazgatót támogatta, és Konkoly az összes szavazáson nulla szavazatot kapott.

false

 

Fotó: MTI/Soós Lajos

 

És akkor mi van? Rétvári Szabó Sándor szocialista képviselő kérdésére – „Miért hagyta teljesen figyelmen kívül a Klik a szegedi kollégiumigazgató választásnál a tantestület egybehangzó véleményét?” – ezt tudta válaszolni: a döntéshozatal „a tankerületi igazgató hatásköre, aki döntését nem köteles megindokolni”.

Vagyis tök mindegy, mit gondolnak, hogyan szavaznak az érintettek, hiszen úgyis a tantestületi igazgatónak van igaza, ráadásul – ahogyan ezt Rétvári kifejti – „a tankerület célja, hogy a Szegedi Városi Kollégium valamennyi tagintézménye élén olyan szakmailag elkötelezett, innovatív vezető álljon, aki eleget tesz a modern kori kihívásoknak és a magas szintű elvárásoknak”.

Mivel manapság mást sem hallani, mint hogy a közoktatási rendszer átalakításra szorul, hogy vannak hibák, de majd kerekasztal így meg úgy, nem tudunk másra gondolni, mint arra, hogy Konkolyt már ennek a jegyében védi Rétvári Bence. Azt ugyan nem tudjuk, hogy a tesitanárnak milyen vezetői képességei, referenciái vannak, illetve hogy mennyire gyakorlott ismerője egy kollégium működésének, ám az bizonyos, hogy máris roppant innovatív eljárással módosította a Klebelsberg Intézményfenntartó Központot, jelesül nem tudta helyesen leírni Klebelsberg nevét, azt írta helyette, hogy Klebersberg.

Látva az elmúlt hetek kormányzati törekvéseit, a minisztérium vagy a Klik reakcióit, Konkoly mellényúlása/tudatlansága jelképes dolog, mert mi ez, ha nem Balogék reformjának a metaforája? Bárki komolyan gondolja, hogy a változások jelentősebbek lesznek egy betűhibánál? Még szép, hogy Balogék kiállnak Konkoly mellett a parlamentben, ahogy arról sincs tudomásunk, hogy a Klik nagyasszonyának tárgyi tévedésektől hemzsegő, vérciki facebookos ámokfutását is bárki megszólta volna a kormányoldalról.

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.