Drámai kudarcot vallott Vidnyánszky Attila

  • narancs.hu
  • 2016. június 22.

Narancsblog

A színházi szakma visszaszorította a bosszúálló hódítót.

Egyelőre mintha senki nem venné észre, milyen drámai kudarcot vallott Vidnyánszky Attila és a politikai akarnokság.

A Pécsi Országos Színházi Találkozó története ugyanis leginkább erről szólt az elmúlt években.

Vidnyánszky Attilát régóta idegesítette a POSZT, ezt onnan lehet tudni, hogy mondta. Ezért nem meglepő, hogy a Nagy Térfoglaló, a NER első számú színházi embere a 2010-es kormányváltás után nem csak a Színházi Bizottság, a Nemzeti Színház és a kaposvári színészképzés irányítását szerezte meg, hanem a legfontosabb színházi fesztivált is. Némi zsarolás után az egyszemélyi uralma alatt álló Teátrumi Társaság bevásárolta magát a POSZT-ba, amit Vidnyánszky telerakott az embereivel, akik tavaly beválogatták és rekordmennyiségű díjjal halmozták el az előadását. Aki ezek után megosztottságról, ideológiai vitákról, kettészakadt szakmáról beszél, az a gondolkodást spórolja meg. Vagy csak fél a szembenézéstől.

false

 

Fotó: MTI

 

Nem jobb- és baloldal csatározását láthattuk az elmúlt öt évben, hanem azt, hogyan reagál a színházi szakma, amikor néhány markos legény rájuk töri az ajtót, kirúgja alóluk a széket, majd helyet foglal, és kéreti felszolgálni a vacsorát. Nos, nem reagált különösebben karakánul. Már a desszertet kanalazták az új urak, amikor néhányan megelégelték a felszolgálást, és faképnél hagyták őket. Tavaly a versenyelőadások harmada visszalépett, a kritikusok bojkottjához pedig a magyar szellemi élet legjobbjainak sokasága csatlakozott, és a színházi programok helyett ezekről a botrányokról szóltak a hírek. Az új POSZT, amit Vidnyánszky magának alkotott, megbukott.

A jó hír tehát az, hogy politikai kapcsolatokkal sem lehet mindent elintézni és mindenkit elnyomni, mert a magyar színházi élet önvédelmi mechanizmusai, bár későn, de aktivizálódtak. És mert a nézők sem fognak odamenni államtitkárokat és rossz előadásokat nézegetni. Pécs városa dönthetett volna úgy, hogy bezárja az egész boltot, de inkább új vezetést nevezett ki, akik azóta szemmel láthatóan a normálisra emlékeztető üzemeltetésre törekednek. Felkértek például egy tanácsadó testületet, amelynek Vidnyánszky és az ő teátrumi emberei mellett Máté Gábor, Mácsai Pál, a kritikusokat képviselő Stuber Andrea, vagy a mostani igazgató ellenében pályázó Komáromi György is tagja, elnöke pedig Hegedűs D. Géza. A rossz hír, hogy ez az új POSZT sem lett jó. Az általános vélekedés szerint a nem kiemelkedően erős mezőnyből a legjobb előadások kapták a díjakat a hozzáértő zsűritől, és bár Vidnyánszkyt is beválogatták, most nem kellett nyernie. Ez örömteli. Ahogy az is, hogy jók a kísérőprogramok és hogy az új vezetés próbál kereskedelmi szempontokat is érvényesíteni, és nyitni a populárisabb horizontok, például a popkoncertek irányába. Csak az a baj, hogy ezzel párhuzamosan kivesztek a kritikai beszélgetések, a szakmai fórumok, vagyis háttérbe szorult a színház a színházi fesztiválon. Ami a tudósításokban felemlegetett szervezési bakiknál is kínosabb.

Minderre nyugodt szívvel lehet azt mondani, hogy a politikai hátszéllel érkező betolakodók szétverték a POSZT-ot, ami nyomasztó megalkuvások árán újult meg és teli van hibával. De lehet azt is mondani, hogy a szakma visszaszorította a bosszúálló hódítót, és elfogadható kompromisszumokkal létrehozott egy olyan helyzetet, amiben ki lehet javítani a hibákat.

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.