Drámai kudarcot vallott Vidnyánszky Attila

  • narancs.hu
  • 2016. június 22.

Narancsblog

A színházi szakma visszaszorította a bosszúálló hódítót.

Egyelőre mintha senki nem venné észre, milyen drámai kudarcot vallott Vidnyánszky Attila és a politikai akarnokság.

A Pécsi Országos Színházi Találkozó története ugyanis leginkább erről szólt az elmúlt években.

Vidnyánszky Attilát régóta idegesítette a POSZT, ezt onnan lehet tudni, hogy mondta. Ezért nem meglepő, hogy a Nagy Térfoglaló, a NER első számú színházi embere a 2010-es kormányváltás után nem csak a Színházi Bizottság, a Nemzeti Színház és a kaposvári színészképzés irányítását szerezte meg, hanem a legfontosabb színházi fesztivált is. Némi zsarolás után az egyszemélyi uralma alatt álló Teátrumi Társaság bevásárolta magát a POSZT-ba, amit Vidnyánszky telerakott az embereivel, akik tavaly beválogatták és rekordmennyiségű díjjal halmozták el az előadását. Aki ezek után megosztottságról, ideológiai vitákról, kettészakadt szakmáról beszél, az a gondolkodást spórolja meg. Vagy csak fél a szembenézéstől.

false

 

Fotó: MTI

 

Nem jobb- és baloldal csatározását láthattuk az elmúlt öt évben, hanem azt, hogyan reagál a színházi szakma, amikor néhány markos legény rájuk töri az ajtót, kirúgja alóluk a széket, majd helyet foglal, és kéreti felszolgálni a vacsorát. Nos, nem reagált különösebben karakánul. Már a desszertet kanalazták az új urak, amikor néhányan megelégelték a felszolgálást, és faképnél hagyták őket. Tavaly a versenyelőadások harmada visszalépett, a kritikusok bojkottjához pedig a magyar szellemi élet legjobbjainak sokasága csatlakozott, és a színházi programok helyett ezekről a botrányokról szóltak a hírek. Az új POSZT, amit Vidnyánszky magának alkotott, megbukott.

A jó hír tehát az, hogy politikai kapcsolatokkal sem lehet mindent elintézni és mindenkit elnyomni, mert a magyar színházi élet önvédelmi mechanizmusai, bár későn, de aktivizálódtak. És mert a nézők sem fognak odamenni államtitkárokat és rossz előadásokat nézegetni. Pécs városa dönthetett volna úgy, hogy bezárja az egész boltot, de inkább új vezetést nevezett ki, akik azóta szemmel láthatóan a normálisra emlékeztető üzemeltetésre törekednek. Felkértek például egy tanácsadó testületet, amelynek Vidnyánszky és az ő teátrumi emberei mellett Máté Gábor, Mácsai Pál, a kritikusokat képviselő Stuber Andrea, vagy a mostani igazgató ellenében pályázó Komáromi György is tagja, elnöke pedig Hegedűs D. Géza. A rossz hír, hogy ez az új POSZT sem lett jó. Az általános vélekedés szerint a nem kiemelkedően erős mezőnyből a legjobb előadások kapták a díjakat a hozzáértő zsűritől, és bár Vidnyánszkyt is beválogatták, most nem kellett nyernie. Ez örömteli. Ahogy az is, hogy jók a kísérőprogramok és hogy az új vezetés próbál kereskedelmi szempontokat is érvényesíteni, és nyitni a populárisabb horizontok, például a popkoncertek irányába. Csak az a baj, hogy ezzel párhuzamosan kivesztek a kritikai beszélgetések, a szakmai fórumok, vagyis háttérbe szorult a színház a színházi fesztiválon. Ami a tudósításokban felemlegetett szervezési bakiknál is kínosabb.

Minderre nyugodt szívvel lehet azt mondani, hogy a politikai hátszéllel érkező betolakodók szétverték a POSZT-ot, ami nyomasztó megalkuvások árán újult meg és teli van hibával. De lehet azt is mondani, hogy a szakma visszaszorította a bosszúálló hódítót, és elfogadható kompromisszumokkal létrehozott egy olyan helyzetet, amiben ki lehet javítani a hibákat.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.