Elcsapták a Nemzeti Színház igazgatóját, kitört a sztrájk – Nyugi, Prágában

  • narancsblog
  • 2013. augusztus 2.

Narancsblog

Ugyan az alsóházban még bizalmat sem kapott, de már dúl a cseh elnök kormánya, a Rusnok-kabinet. Szerdán, 7-én szavaz sorsukról a törvényhozás, de már tisztogatnak, legutóbb az államvasutak igazgatója röpült, tegnap a prágai Nemzeti Színház igazgatója – ilyet, mondjuk, láttunk már, de ami rá következett, az nálunk lehetetlen. Sajnálhatjuk.

A színidirektor ráadásul úgy röpült, hogy ideje sem volt felakasztani a kalapját a fogasra. A nemzetközileg is elismert teátrumi tekintély kinevezése ugyanis tegnaptól, augusztus elsejétől lépett volna életbe, ha a maestrót ehelyett nem a televíziósból kultuszminiszterré feltörő Jirí Balvín (a Népszabadság szerint Balvínek, biztos becézik) levele várja, miszerint: le vagy váltva, érted-e?

Az új cseh kormány

Az új cseh kormány

Fotó: MTI/EPA/Filip Singer

Jan Burian szakmai pályázaton nyerte el a tisztséget, szakmai bizottság választotta ki őt erre a – Csehországban is neuralgikus – posztra. Mindazonáltal nem volt választása, megértette a miniszter levelét. Másoknak viszont volt választása. Megismétlem lassan, hogy mindenki vágja: volt választásuk. És választottak: hatalmas tiltakozási hullám indult meg egy nap alatt a cseh művészvilágban, kulturális életben, egyszóval felhorgadt az intelligencia. Nem csak a sajtó egy része pampogott, nem csak a nézőközönség szomorkodott. A Nemzeti Színház teljes vezetése egyből lemondott, abbahagyták a nyakukon lévő új évad előkészítését, nettó leállt minden próba, még az operisták is csatlakoztak a tiltakozáshoz. De berágott a politikai elit is, tök függetlenül pártállásától. Egy nap alatt kitört az országos gyalázat.

Nem kérdezhetik komolyan, hogy miért érdekes mindez.

Azért, kérem, mert Budapesten ez nem így esett. Nem is eshetett volna így.

S ne gondoljuk, hogy Csehország sokkal különb hely lenne Magyarországnál. Václav Havel székében egy mocskos szájú, láncdohányos vén alkesz ül, aki hamarosan két panákot (stampedli magyarul) hímeztet a nemzeti zászló ama részére, ahol Havel idejében ez állt: „Győz az igazság”. De az igazság mégis győzni fog. Fogadok egy Flekkben elköltött sörben bárkivel, hogy Burian záros határidőn belül igazgatni fogja azt a Moldva-parti színházat, ahonnan most kipenderítette egy marha. Mert ezt nem fogják hagyni.

Nem fogják hagyni, úgy nem fogják, hogy Burian még el sem kezdte a munkát, csak a renoméja áll mögötte, amit eddig csinált Plzenben és a világban. Budapesten már volt is mit felmutatnia a Nemzeti Színháznak, volt egy út, amin csak tovább kellett volna menni, s tán a magyar színházcsinálás felzárkózik valamelyest Európához. Csak hát elkaszálta a politika. Elkaszálta az a szemlélet, mely szerint eddig ti voltatok, most mi jövünk – ez pedig nem más, mint martalócszemlélet. Martalócszemlélet, melytől rohadtul nem idegen, hogy a színművész egy kampányoló miniszterelnök biodíszleteként nyújtja élete fő alakítását, s ha eljön az ideje, ki is állítja érte a számlát, teljesítés időpontja satöbbi. Értéke áfa nélkül: egy színház falun. Martalócszellem, melytől rohadtul nem idegen kussolni, ha elkaszálnak egy progresszív folyamatot, mert ha kussolunk, akkor nem történik semmi baj, s csak ki kell várnunk, hogy újra mi jöjjünk.

Lehet azt mondani, hogy Csehországban gyengébb volt az ellenfél, hogy ezt a kormányt csak Milos Zeman elnök hatalommániája tartja ideig-óráig életben, azt’ szerdán a feszt 100:100-ra álló parlamenten már el is buknak, Orbán Viktor meg itt van a kétharmados többségével. De öncsalás ilyet mondani, mert épp ez jelenti az Orbán-rezsim legnagyobb erejét: a tudat, hogy akármilyen messze elmehetnek. Lám, a Nemzeti Színházat is tulajdonképpen simán vitték, Törőcsik Maristul, mindenestül.

Prágában ez aligha fog sikerülni. Szégyellhetjük magunkat.

*

A cikk leadása után érkezett: Jirí Rusnok miniszterelnök ma (pénteken) reggel utasította Jirí Balvín kultuszminisztert, hogy helyezze vissza hivatalába a Nemzeti Színház igazgatóját, Jan Buriant. Ott így megy ez.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.