Magunkat győzzük le, ha félünk

  • narancs.hu
  • 2015. január 8.

Narancsblog

A világ vezető tévécsatornái máris engedtek a terroristák nyomásának, és az áldozatok hibáztatása is elkezdődött. Többet veszíthetünk, mint gondolnánk.

Egyelőre felelőtlenség lenne megmondani, hogy mi volt a párizsi merénylet célja – ebben a kérdésben akkor sem láthatunk majd tisztán, ha sokkal többet tudunk majd az elkövetőkről és esetleges megbízóikról. A nagy világlapok címlapjain és a szabad világ vezetőinek nyilatkozataiban leginkább a szabadság, illetve a szólásszabadság, a szabad sajtó elleni támadásként jelenik meg a szerdai borzalom. Nem vitathatjuk el azt a ritkán átélhető pátoszt és erőt, amelyet ez a szimbolikus értelmezés sugall, ugyanakkor önmagában ez a leírás épp olyan kevéssé meggyőző, mint a feltételezés, hogy a bűncselekményt őrjöngve gyilkoló fanatikusok követték el.

Azt sem tudjuk, mennyi az igazság Juan Cole Közel-Kelet-szakértő – nyilván nem először hallott – magyarázatában, aki szerint a tegnapi vérengzés stratégiai csapás volt, amelynek célja a francia társadalmon belüli ellentétek kiélezése. Cole szerint ugyanis az al-Káida és a hasonló szervezetek fő problémája, hogy tagjait a muszlimok közül toborozná, de a muszlimok nem akarnak terroristák lenni. Ellenben ha a francia társadalom kiközösíti és megszégyeníti őket csak azért, mert muszlimok, attól várhatóan növekszik a fanatizálható és így felhasználható muszlimok száma. Ami, tehetjük hozzá, még több terrorakciót jelent, ami még jobban polarizálja a társadalmat, ami még hatékonyabb toborzáshoz vezet – és így tovább.

Tüntetés a merénylet napján

Tüntetés a merénylet napján

Fotó: MTI/AP

Még egyszer: nem tudjuk, hogy szerepelt-e a fenti stratégiai cél az elkövetők – vagy megbízóik – fejében, de hogy életrevaló elképzelés, az biztos. Ezzel számolnak a nyugati világ politikusai és véleményformálói, akik nem győzték hangsúlyozni, hogy nem az iszlámmal van baj, hanem a terrorizmussal. Természetesen a szélsőjobb most is helyezkedik majd, Marine Le Pen például iparkodott elítélni a szörnyű tett mögött álló „gyilkos ideológiát”, valamint a nyílt beszédet sürgette az iszlám radikalizmusról. Nálunk is borítékolhatók az unortodox szólamok. Két példa, amely a jövőben is jellemző lehet: Nógrádi György biztonságpolitikai szakértő a Magyar Hírlapban mindenekelőtt a beilleszkedésre képtelen muszlimokról és az általuk elkövetett nagyszámú bűncselekményről érezte szükségét szót ejteni, Megadja Gábor pedig – a köztévé honlapjába csatornázott, Lánczi Tamás által jegyzett blogon – felteszi a kérdést, hogy miért is akarunk mi felzárkózni a Nyugathoz, amikor a „tolerancia, párbeszéd, nyitottság Európája épp belefullad abba, amit összegyűjtött néhány évtized alatt a saját kanálisaiban”.

Nincsenek illúzióink, a nyílt és burkolt iszlám- és bevándorlóellenesség tegnap hatalmas muníciót kapott, de ennek kezelésére megvannak az eszközök, és bízhatunk benne, hogy a nyugati sajtó és a politikai mainstream megpróbál jó válaszokat adni. A sajtószabadság azonban korábban ismeretlen erejű fenyegetéssel néz szembe.

A BuzzFeed összeállításából kiderül, hogy egyetlen nagy amerikai kábelcsatorna sem közölte a Charlie Hebdo karikatúráit, ahogyan az Associated Press hírügynökség, valamint a brit The Telegraph és Daily News sem. A The New York Times szerkesztőségi cikkében abszurd ötletnek nevezte, hogy a terrortámadások elkerüléséért cserébe terroristák diktálják a szabályokat egy demokráciában – de „gondos mérlegelés” után ők is úgy döntöttek: nem közlik a képeket. A magyar híroldalak többsége elutasítja ezt a cenzúrát, de az MTI-ben például a Mohamed-címlap kitakart változata látható.

Az MTI által kiadott egyik régebbi kép

Az MTI által kiadott egyik régebbi kép

Fotó: MTI/EPA

Az áldozatok hibáztatása a nemi erőszaknál is romboló és gyalázatos, de gyilkosságok, terrorcselekmények esetén különösen érthetetlen és viszolyogtató. Ezért keltett nagy feltűnést, amikor a Financial Times európai kiadásának szerkesztője, Tony Barber publicisztikában jelezte, hogy ha lett volna egy kis józan esze a Charlie Hebdo és a Jyllands-Posten szerkesztőinek, nem provokálták volna ki a támadást maguk ellen. (Az írást ízekre szedő Nick Cohennél rögtön jelentkeztek a Financial Times dühös szerzői, hogy Barber cikke nem az ő véleményüket tükrözi.) Nálunk a Heti Válasz főszerkesztő-helyettese, Szőnyi Szilárd vállalkozott a dicstelen szerepre, hogy az áldozatokat is felelőssé tegye saját halálukért. Nem kellett volna ilyen „vallásgyalázó” karikatúrákat rajzolgatni, írja empatikusan Szőnyi „szegről-végről kollégáinak”.

Tegnap megöltek 12 embert, köztük olyan újságírókat, akik tudták, hogy az életüket kockáztatják a szabad véleménynyilvánításért. Lehet ordenárénak vagy baromságnak tartani a rajzaikat, de az ő vállalásuk pont arra figyelmeztet, hogy igenis: ilyen nagy dolog a szabadság.

Ha ezt a szabadságot önként adjuk fel, biztosan veszítünk.

Beszélnünk kell arról, hogyan tudunk együtt élni Európában (régi és új lakosok), de ha a muszlimokat vagy az európai bevándorlókat hibáztatjuk néhány terrorista gaztetteiért, akkor a terroristák győznek.

Ha bűnbakot keresünk vagy lemondunk a saját értékeinkről, akkor a félelemnek engedjük át az életünket. Ezért a szabadságunk megóvására továbbra sincs jobb eszközünk, mint a tolerancia.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.