Százhúsz milliárdos szorongásközpont, avagy miért akarja befenyíteni az MTVA a Fortepant?

  • narancs.hu
  • 2023. április 9.

Narancsblog

Titkos levélben fenyegette meg az MTVA jogtanácsosa a Fortepant egy kollekciónyi régi fotó miatt. De miért most, miért így, és egyáltalán minek izmozik a kocsimosóval felpimpelt közmédia egy közösségi archívummal szemben?

Képzeljük el ezt a kora áprilisi hűvös reggelt: a jogtanácsos úr épp beér a vidámnak semmiképp sem mondható környéken álló remek tévészékházba, szolgálati járművét legott beadja a vállalati kocsimosóba (ezt naponta többször is megtehetné akár, hiszen azért van az a kurva mosoda, de ő mindig is önmérsékletéről volt híres, csak reggelente pucoltat), majd beül az irodája főnökfoteljébe, felnyitja a laptopját, de érzi, hogy valami mégsincs rendben. Hát igen, ott gubbaszt a 120 milliárdos közszolgálati üzem táplálékláncának csúcsán, de nem hagyja nyugodni Kudlik Júlia. Meg Vitray. Meg a többi régi pofa. A Magyar Bálintot öklözni tanító Papp Lacitól rendesen émelyegni kezd. Mi a fasz ez? – kérdezi magától, majd az asztalra csap, és fogalmazni kezd.

Itt most tényleg nem a jogi rész az érdekes. Jobban mondva az is, nyilván, de az egy nagyon messzire vezető probléma, amit egyébként való igaz, időszerű lenne feltárni, megvitatni, megérteni, na adj’ isten rendezni valahogy – de nem így. Tehát nem ez a fő kérdés számunkra, hanem a gesztus, a hangnem, a fenyegetés, ez az egész arcpirító bornírtság, amivel meg lett találva a téma.

Aki nem hallotta volna, szigorúan titkos levelet írt a minap Dr. Tarr Péter, az MTVA jogtanácsosa az interneten működő, nagyrészt önkéntes munkán alapuló Fortepan nevű közkedvelt fotóarchívumnak, hogy azonnal vegyenek le nagyjából ezer képet az oldalról, mert irgum-burgum lesz, bírság, deres, börtön, betiltás. Nem tudni pontosan, mivel fenyített a méltóságos úr, mert a fenyítés része volt, hogy magát a fenyítést sem szabad közkinccsé tenni – micsoda veszteség! A bíróság mindenesetre biztosan szerepelt a dologban, ugyanis a Fortepan egyik alapítójának, Tamási Miklósnak a hivatalos válaszlevele (ez persze nyilvános, gyanús, ugye?) megemlíti ezt.

A Fortepan – ezt most csak a marslakók és az elmúlt évtizedet kómában töltők kedvéért mondjuk – tulajdonképpen a legjobb, és ennek megfelelően a legnépszerűbb nyílt fotóarchívum a pannon interneten. A nyílt itt azt jelenti, hogy minden kép szabadon nézegethető és szabadon fel is használható – persze forrásmegjelöléssel. A Fortepan adott már ki számos remek tematikus albumot az évek során jókorára duzzadt (több, mint 180 ezer képük elérhető ma már) anyagból, de volt kiállításuk is, többek között a Nemzeti Galériában is. Azt pedig meg se próbáljuk összeszámolni, hogy hány könyvborítóhoz, hány cikkillusztrációhoz, hány plakáthoz használtak fel fortepanos képet a tervezők és szerkesztők, mert az lehetetlen vállalkozás volna.

Amolyan valódi nemzeti intézmény lett a Fortepan. Nem Nemzeti és pláne nem Nemzethy, hanem tényleg, a nemzeté, mindannyiunké, közös kincsünk, amit milliók követnek, százak és ezrek adakozásából működik, és néhány ember kemény munkája és őszinte elhivatottsága hozta létre.

Most meg egy ember, a jogtanácsos úr, két autópucoltatás között egyszerűen nem bír zöldágra vergődni vele.

Mi a baja? Elvileg az, hogy bekerültek a Fortepan gyűjteményébe olyan egykori MTI-s fotósok által készített felvételek, amelyek a jogtanácsos szerint őket illetnék. Mint Kudlik, Vitray, Papp Laci és a többiek arcképe, meg még nagyjából ezer másik. Mivel az első levél titkos volt, az eredeti érvelés nem nagyon ismert, azóta persze magyarázkodott már egy kört az MTI-n keresztül is a méltóságos úr, illetve a Fortepan közösségi oldalán a szerkesztők is beszámoltak a fejleményekről. Ebből nagyjából az jön le, hogy mivel az MTVA is fenntart egy fotóarchívumot, ezért az a gondolat, hogy minden volt MTI-s képnek ott és csak ott szabad megjelenniük. Akár náluk van az eredeti, akár nem, akár nekik adta a fotós vagy a hagyatékát gondozó utód a negatívokat, akár nem, punktum. Merthogy egykor az ő állományukban, kvázi az ő munkásukként lőtték a fiúk és lányok a képeket.

 
Kudlik Júlia műsorvezető az MTV Delta című műsorának stúdiójában
Forrás: Fortepan/Rádió és Televízió Újság 

Ez persze nem ilyen egyszerű; jó volna megnézni mondjuk egy ’70-es vagy ’80-as évekbeli munkaszerződést, abban mi áll a képek szerzői jogával kapcsolatban, egyáltalán áll-e valami. És ha áll, annak mi a hatálya a fotók mai felhasználására. Hogy érthető legyen, a Fortepan nem csak úgy levadászta valahonnan ezeket a képeket, tulajdonképpen megmentette őket, vagy azzal, hogy gondozásra átvette a fotósoktól, illetve jogutódaiktól, vagy azzal, hogy kidobásra ítélt gyűjteményeket fogadott be. Például a Magyar Rádió egykori Bródy Sándor utcai épületéből is így menekült meg egy rakás kép – ezeket most Dr. Tarr ugyancsak perrel szeretné elszerezni a Fortepantól (de a tanácsos listáján vannak olyan képek is szép számmal, amelyeknek még ennyi közük sincs a mai MTVA-hoz).

Azt írta a közleményében a közpénzdaráló vállalat, hogy „a közmédia feladata és kötelezettsége a rábízott médiavagyon védelme, és az azzal történő mindennemű visszaélésekkel szembeni fellépés”. Tehát a Fortepan, amelyik kezelte, digitalizálta, megőrizte, közkinccsé tette a magyar kultúrtörténet emlékeit, ebben az értelemben „visszaélést” követett el. Gratulálunk. Ellenben a kocsimosó médiaközpont nem követ el visszaélést a közvagyonnal szemben, nyilván, és az is bizonyára a közjót szolgálja, hogy a saját – előszeretettel magasztalt – archívumuk oldalán például csak vízjeles változatban nézegethetők a képek (magyarul értékelhetetlenek vizuálisan), s ha valaki fel szeretné használni őket, magánszemélyként képenként 2500, üzleti jellegű felhasználás esetén 15 000 kemény forintot kell érte kiköhögnie.

Nyilván a 120 milliárdból működő cégnek most az a párszáz, talán ezer szabadon felhasználható fotó után remélt jogdíj fáj nagyon, amit a Fortepanon ingyen és jó felbontásban, vízjelek nélkül sasolhat a plebsz.

Vagy ha nem arról van szó, hogy tényleg lehajolnának ezért a pár fillérért, akkor mégis miről? A szent szerzői jog keresztes háborújáról? De miért kell ahhoz háború? Ha jogot akarnak védeni, nem inkább kérdezni, tárgyalni, utánajárni, megvitatni kéne? Nem egyből a retorziókat csattogtatni mint egy karikásostort.

 
Papp László és Magyar Bálint a Budapesti Honvéd ökölvívó szakosztályában
Forrás: Fortepan/Magyar Bálint 

Talán mégsem a pénz, és még annyira sem a jogtisztaság a tét itt, hanem megint az a kurva szabadság. Hogy ne lehessen már csak úgy bárkinek bármit megnéznie a dicső múltból, és nem csak megnézni, de továbbosztani, felemelni, közzétenni, népszerűsíteni, meg efféle gyanús dolgokat csinálni még. Ó nem, tessenek csak szépen ránk bízni mindent, mondja a tanácsos úr, majd mi kezeljük az emlékezetet, a múltat, a kultúrát, meg az egész hóbelevancot. Hiszen a kocsimosót is milyen faszán beállítottuk.

Mennyire érdekes, hogy ha jogilag még nem is egészen tiszta, hogy az államszocializmus kulturális relikviái kihez és hogyan, meddig és miért tartoznak, az ugyanabból az időből átemelt mentalitás máris milyen olajozottan működik.

Maradjanak velünk!


Mi a Magyar Narancsnál nem mondunk le az igazságról, nem mondunk le a tájékozódásról és a tájékoztatás jogáról. Nem mondunk le a szórakoztatásról és a szórakozásról sem. A szeretet helyét nem engedjük át a gyűlöletnek – a Narancs ezután is a jó emberek lapja lesz. Mi pedig még többet fogunk dolgozni azért, hogy ne vesszen el végleg a magyar igazság. S közben még szórakozzunk is egy kicsit.

Ön se mondjon le ezekről! Ne mondjon le a Magyar Narancsról!

Vásárolja, olvassa, terjessze, támogassa a lapot!

Figyelmébe ajánljuk

Orálszex: pipa

A prostik (vagy ha ragaszkodunk a képzési jegyzék szerinti megnevezéshez: szexmunkások) életét feldolgozó filmek és előadások olyan provokatívak, nem igaz?

Ebül szerzett megváltás

Hazájában nagy költségvetésű presztízsfilmekkel – Mr. Six; The Eight Hundred; The Sacrifice – szerzett nevet magának a kínai Kuan Hu (Guan Hu), ám Cannes-ban az Un Certain Regard díját bezsebelő Fekete kutya távolabb merészkedik az előbbiek grandiózus léptékétől.

Oroszlán és sakál

  • - turcsányi -

Könyvespolcunk remekműveiből viszonylag ritkán születik remekmívű filmalkotás. Az adaptáció a méltatlanul alulértékelt irodalom felmentő serege: számos lektűr sorsa fordult már jobbra a kamera előtt.

„Nem szabad fel­ülni a riogatásnak”

Trump fellépése után Európának új védelmi korszakra kell felkészülnie, de a kínai elnök is aggódhat az amerikai–orosz közeledés miatt. A Magyar Honvédség korábbi vezérkari főnökét, a NATO déli parancsnokság volt logisztikai főnökét kérdeztük az európai védelmi politika lehetséges irányairól.

A semmi ágán

Január vége óta Európa többet változott, mint előtte húsz év alatt. Az Európai Uniónak és benne Magyarországnak olyan kérdésekre kell most gyors választ adnia, amelyekről azt hittük, még évtizedekig rágódhatunk rajtuk. Lehet, hogy az EU nem áll készen. Magyarország pedig egészen biztosan nem. Csakhogy a történelmet ez egyáltalán nem érdekli.

Közös utak

Tiszteletteljes válaszok Orbán Viktortól, szereplési lehetőség, felvonulások betiltása, közösen használt verőemberek: egyre kevesebb választja el egymástól az ország kis és nagy szélsőjobboldali pártját. Sőt a Fidesz miatt már néha bizonygatnia is kell Toroczkaiéknak, hogy még ők az „igaziak”.

Csúcshatás

Árrobbanás, befektetési célú vásárlás, rali – nagyjából ezeket a kifejezéseket lehetett olvasni az ingatlan­piacról szóló elemzésekben és cikkekben. És hogy mit jelent mindez egy átlagos lakásvásárló számára? Katasztrófát.

A mi stabilizációnk

Éppen három évtizede, 1995. március 12-én lepte meg stabilizációs programjával a pénzügyi csőd küszöbére jutott országot a válságmenedzselésre kiválasztott új pénzügyminiszter, Bokros Lajos, karöltve a jegybankelnökké újból kinevezett Surányi Györggyel.