Százhúsz milliárdos szorongásközpont, avagy miért akarja befenyíteni az MTVA a Fortepant?

  • narancs.hu
  • 2023. április 9.

Narancsblog

Titkos levélben fenyegette meg az MTVA jogtanácsosa a Fortepant egy kollekciónyi régi fotó miatt. De miért most, miért így, és egyáltalán minek izmozik a kocsimosóval felpimpelt közmédia egy közösségi archívummal szemben?

Képzeljük el ezt a kora áprilisi hűvös reggelt: a jogtanácsos úr épp beér a vidámnak semmiképp sem mondható környéken álló remek tévészékházba, szolgálati járművét legott beadja a vállalati kocsimosóba (ezt naponta többször is megtehetné akár, hiszen azért van az a kurva mosoda, de ő mindig is önmérsékletéről volt híres, csak reggelente pucoltat), majd beül az irodája főnökfoteljébe, felnyitja a laptopját, de érzi, hogy valami mégsincs rendben. Hát igen, ott gubbaszt a 120 milliárdos közszolgálati üzem táplálékláncának csúcsán, de nem hagyja nyugodni Kudlik Júlia. Meg Vitray. Meg a többi régi pofa. A Magyar Bálintot öklözni tanító Papp Lacitól rendesen émelyegni kezd. Mi a fasz ez? – kérdezi magától, majd az asztalra csap, és fogalmazni kezd.

Itt most tényleg nem a jogi rész az érdekes. Jobban mondva az is, nyilván, de az egy nagyon messzire vezető probléma, amit egyébként való igaz, időszerű lenne feltárni, megvitatni, megérteni, na adj’ isten rendezni valahogy – de nem így. Tehát nem ez a fő kérdés számunkra, hanem a gesztus, a hangnem, a fenyegetés, ez az egész arcpirító bornírtság, amivel meg lett találva a téma.

Aki nem hallotta volna, szigorúan titkos levelet írt a minap Dr. Tarr Péter, az MTVA jogtanácsosa az interneten működő, nagyrészt önkéntes munkán alapuló Fortepan nevű közkedvelt fotóarchívumnak, hogy azonnal vegyenek le nagyjából ezer képet az oldalról, mert irgum-burgum lesz, bírság, deres, börtön, betiltás. Nem tudni pontosan, mivel fenyített a méltóságos úr, mert a fenyítés része volt, hogy magát a fenyítést sem szabad közkinccsé tenni – micsoda veszteség! A bíróság mindenesetre biztosan szerepelt a dologban, ugyanis a Fortepan egyik alapítójának, Tamási Miklósnak a hivatalos válaszlevele (ez persze nyilvános, gyanús, ugye?) megemlíti ezt.

A Fortepan – ezt most csak a marslakók és az elmúlt évtizedet kómában töltők kedvéért mondjuk – tulajdonképpen a legjobb, és ennek megfelelően a legnépszerűbb nyílt fotóarchívum a pannon interneten. A nyílt itt azt jelenti, hogy minden kép szabadon nézegethető és szabadon fel is használható – persze forrásmegjelöléssel. A Fortepan adott már ki számos remek tematikus albumot az évek során jókorára duzzadt (több, mint 180 ezer képük elérhető ma már) anyagból, de volt kiállításuk is, többek között a Nemzeti Galériában is. Azt pedig meg se próbáljuk összeszámolni, hogy hány könyvborítóhoz, hány cikkillusztrációhoz, hány plakáthoz használtak fel fortepanos képet a tervezők és szerkesztők, mert az lehetetlen vállalkozás volna.

Amolyan valódi nemzeti intézmény lett a Fortepan. Nem Nemzeti és pláne nem Nemzethy, hanem tényleg, a nemzeté, mindannyiunké, közös kincsünk, amit milliók követnek, százak és ezrek adakozásából működik, és néhány ember kemény munkája és őszinte elhivatottsága hozta létre.

Most meg egy ember, a jogtanácsos úr, két autópucoltatás között egyszerűen nem bír zöldágra vergődni vele.

Mi a baja? Elvileg az, hogy bekerültek a Fortepan gyűjteményébe olyan egykori MTI-s fotósok által készített felvételek, amelyek a jogtanácsos szerint őket illetnék. Mint Kudlik, Vitray, Papp Laci és a többiek arcképe, meg még nagyjából ezer másik. Mivel az első levél titkos volt, az eredeti érvelés nem nagyon ismert, azóta persze magyarázkodott már egy kört az MTI-n keresztül is a méltóságos úr, illetve a Fortepan közösségi oldalán a szerkesztők is beszámoltak a fejleményekről. Ebből nagyjából az jön le, hogy mivel az MTVA is fenntart egy fotóarchívumot, ezért az a gondolat, hogy minden volt MTI-s képnek ott és csak ott szabad megjelenniük. Akár náluk van az eredeti, akár nem, akár nekik adta a fotós vagy a hagyatékát gondozó utód a negatívokat, akár nem, punktum. Merthogy egykor az ő állományukban, kvázi az ő munkásukként lőtték a fiúk és lányok a képeket.

 
Kudlik Júlia műsorvezető az MTV Delta című műsorának stúdiójában
Forrás: Fortepan/Rádió és Televízió Újság 

Ez persze nem ilyen egyszerű; jó volna megnézni mondjuk egy ’70-es vagy ’80-as évekbeli munkaszerződést, abban mi áll a képek szerzői jogával kapcsolatban, egyáltalán áll-e valami. És ha áll, annak mi a hatálya a fotók mai felhasználására. Hogy érthető legyen, a Fortepan nem csak úgy levadászta valahonnan ezeket a képeket, tulajdonképpen megmentette őket, vagy azzal, hogy gondozásra átvette a fotósoktól, illetve jogutódaiktól, vagy azzal, hogy kidobásra ítélt gyűjteményeket fogadott be. Például a Magyar Rádió egykori Bródy Sándor utcai épületéből is így menekült meg egy rakás kép – ezeket most Dr. Tarr ugyancsak perrel szeretné elszerezni a Fortepantól (de a tanácsos listáján vannak olyan képek is szép számmal, amelyeknek még ennyi közük sincs a mai MTVA-hoz).

Azt írta a közleményében a közpénzdaráló vállalat, hogy „a közmédia feladata és kötelezettsége a rábízott médiavagyon védelme, és az azzal történő mindennemű visszaélésekkel szembeni fellépés”. Tehát a Fortepan, amelyik kezelte, digitalizálta, megőrizte, közkinccsé tette a magyar kultúrtörténet emlékeit, ebben az értelemben „visszaélést” követett el. Gratulálunk. Ellenben a kocsimosó médiaközpont nem követ el visszaélést a közvagyonnal szemben, nyilván, és az is bizonyára a közjót szolgálja, hogy a saját – előszeretettel magasztalt – archívumuk oldalán például csak vízjeles változatban nézegethetők a képek (magyarul értékelhetetlenek vizuálisan), s ha valaki fel szeretné használni őket, magánszemélyként képenként 2500, üzleti jellegű felhasználás esetén 15 000 kemény forintot kell érte kiköhögnie.

Nyilván a 120 milliárdból működő cégnek most az a párszáz, talán ezer szabadon felhasználható fotó után remélt jogdíj fáj nagyon, amit a Fortepanon ingyen és jó felbontásban, vízjelek nélkül sasolhat a plebsz.

Vagy ha nem arról van szó, hogy tényleg lehajolnának ezért a pár fillérért, akkor mégis miről? A szent szerzői jog keresztes háborújáról? De miért kell ahhoz háború? Ha jogot akarnak védeni, nem inkább kérdezni, tárgyalni, utánajárni, megvitatni kéne? Nem egyből a retorziókat csattogtatni mint egy karikásostort.

 
Papp László és Magyar Bálint a Budapesti Honvéd ökölvívó szakosztályában
Forrás: Fortepan/Magyar Bálint 

Talán mégsem a pénz, és még annyira sem a jogtisztaság a tét itt, hanem megint az a kurva szabadság. Hogy ne lehessen már csak úgy bárkinek bármit megnéznie a dicső múltból, és nem csak megnézni, de továbbosztani, felemelni, közzétenni, népszerűsíteni, meg efféle gyanús dolgokat csinálni még. Ó nem, tessenek csak szépen ránk bízni mindent, mondja a tanácsos úr, majd mi kezeljük az emlékezetet, a múltat, a kultúrát, meg az egész hóbelevancot. Hiszen a kocsimosót is milyen faszán beállítottuk.

Mennyire érdekes, hogy ha jogilag még nem is egészen tiszta, hogy az államszocializmus kulturális relikviái kihez és hogyan, meddig és miért tartoznak, az ugyanabból az időből átemelt mentalitás máris milyen olajozottan működik.

Maradjanak velünk!


Mi a Magyar Narancsnál nem mondunk le az igazságról, nem mondunk le a tájékozódásról és a tájékoztatás jogáról. Nem mondunk le a szórakoztatásról és a szórakozásról sem. A szeretet helyét nem engedjük át a gyűlöletnek – a Narancs ezután is a jó emberek lapja lesz. Mi pedig még többet fogunk dolgozni azért, hogy ne vesszen el végleg a magyar igazság. S közben még szórakozzunk is egy kicsit.

Ön se mondjon le ezekről! Ne mondjon le a Magyar Narancsról!

Vásárolja, olvassa, terjessze, támogassa a lapot!

Figyelmébe ajánljuk

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.

Átverés, csalás, plágium

Az utazó kiállítást először 2020-ban Brüsszelben, az Európai Történelem Házában rendezték meg; a magyarországi az anyag harmadik, aktualizált állomása. Az eredetileg Fake or Real címen bemutatott kiállítás arra vállalkozik, hogy „féligazságok és puszta kitalációk útvesztőjében” megmutassa, feltárja a tényeket, az igazságot, amihez „követni kell a fonalat a labirintus közepéig”. A kiállítás installálása is követi a labirintuseffektust, de logikusan és érthetően.

Kire ütött ez a gyerek?

Az 1907-ben született dráma eredetiben a The Playboy of the Western World címet viseli. A magyar fordításokhoz több címváltozat is született: Ungvári Tamás A nyugati világ bajnokának, Nádasdy Ádám A Nyugat hősének fordította, a Miskolci Nemzeti Színházban pedig Hamvai Kornél átültetésében A Nyugat császáraként játsszák.

2 forint

„Újabb energiaválság felé robog Európa, ebből kellene Magyarországnak kimaradni, ami nem könnyű, hiszen ami most a magyar benzinkutakon történik, az már felháborító, sőt talán vérlázító is” – e szavakkal indította Orbán Viktor a beígért repülőrajtot indiai kiruccanása után. Hazatérve ugyanis a miniszterelnök szembesült egynémely adatsorral, meg leginkább azzal, hogy, a legendás Danajka néni szavaival élve, „drágulnak az árak”. Az üzemanyagé is.

Kiárusítás

Lassan másfél éve szivárgott ki, hogy az állam egy olyan arab befektetőnek, Mohamed Alabbarnak adná Budapest legértékesebb egybefüggő belterületét, a Rákosrendezőt, aki mindenféle felhőkarcolót képzel oda, egyebek mellett a Hősök tere látképébe belerondítót is.

24 óra

„Megállapodást kellene kötnie. Szerintem tönkreteszi Oroszországot azzal, ha nem köt megállapodást – mondotta Trump elnök a beiktatása utáni órákban Vlagyimir Putyinról, majd hozzátette azt is, hogy „szerintem Oroszország nagy bajba kerül”. Trump azt is elárulta, hogy telefonbeszélgetést tervez az orosz elnökkel, de még nem tudja, mikor. Nemrég azt is megjegyezte, hogy Oroszország egymillió embert veszített az Ukrajna ellen indított háborújában. (Ez a szám az orosz áldozatok felső becslése.)

A Menhir

Bár soha nem jutott a hatalom közelébe, mérgező jelenlétével így is át tudta hangolni a francia közgondolkodást. Több mint fél évszázadig volt elmaradhatatlan szereplője a politikai életnek. Újrafazonírozott pártját lánya, Marine Le Pen, eszmei hagyatékát az alt-right francia letéteményese, Éric Zemmour viszi tovább.

Nehogy elrabolják

Huszonéves nőként lett vizsgáló a magyar rendőrségen, és idővel kivívta férfi kollégái megbecsülését. Már vezetői beosztásban dolgozott, amikor az ORFK-hoz hívták; azt hitte, szakmai teljesítményére figyeltek fel – tévedett. Patócs Ilona A nyomozó című könyve nem regény, hanem egy karrier és egy csalódás dokumentuma.