Kovács Zoltán találkozott a 21. századdal és ez történt vele

  • narancs.hu
  • 2023. március 23.

Narancsblog

De a kérdés túlmutat azon, hogy a nemzetközi kommunikációért és kapcsolatokért felelős államtitkár szeret-e magából hülyét csinálni vagy csináltatni.

Nincsen is még kétszáz éve (csak 186), hogy Hans Christian Andersen publikálta gyermekekhez címzett tündérmeséinek harmadik füzetét, benne A kis hableánnyal és egy másik mesével. A kis hableány teljes egészében az ő sztorija volt, a másik viszont egy zsidó és arab forrásokból táplálkozó középkori spanyol történeten alapult. Mindebből az következik, hogy az alább leírtak már a középkor embere előtt is tök evidensnek számítottak.

E röpke irodalomtörténeti felvezetés után pedig térjünk rá Magyarország nemzetközi kapcsolataira, s annak is legfőbb letéteményesére, országunk jó hírének gyámolára, aki személyében garantálja, hogy több tiszteletet kapjon a magyar (ember). Mind többet, többet és egyre többet. Mert Kovács Zoltán magyar történésszel, politikussal, Magyarország kormányának nemzetközi kommunikációért és kapcsolatokért felelős államtitkárával az történt a minap, hogy közeli ismeretségbe került a 21. századdal, amikor a Magyarország nemzetközi kapcsolatainak magas minőségéért folytatott napi robotja során az ún. mesterséges intelligenciát is segítségül hívta a manapság oly közkedvelt ChatGPT személyében, bizonyára valami nyomós okkal remélve, hogy ezáltal öregbíti jó hírünket a világban. Azért volt szüksége a külső, mesterséges erő bevonására, mert az ellen is így támadott hazánk jó hírére – mesterséges erőket mozgósítva. Innen meg úgyis ismeri már mindenki, Daniel Freund zöldpárti EP-képviselő kivasalt egy Orbán Viktorról szóló rapet a ChatGPT-ből, aki annak rendje és módja szerint el is hordta mindenféle korrupt csirkefogónak Magyarország nagyralátó vezetőjét. Na, ez az, amit nem lehet. A főnököt nem.

Hördült is menten a vezető személye körüli ügyekben illetékes kormánysajtó, de csak olyanok teltek tőlük, hogy „hazugság”. (Az ész áll meg, tényleg: hazudik a mesterséges intelligencia, üvölti a magyar sajtó állami pénzen kitömött fele.) De Kovács úgy gondolhatta, hogy ő tud ennél azért jobbat is (mondjuk, nem lett volna kunszt). Hát íratott ő is egy rapet nevezett géppel a cudar Freundról, s az meg is írta, épp, mint az elsőt – hozott anyagból. A világhálón fellelhető információkból (ahol egyébiránt Kovács vitézkedik rendszeresen). S az jött ki belőle, hogy ez Freund egy egész rendes gyerek, hajrá, csak így tovább. Bemérgedt erre Kovács, s kirakta a közösségi tere közepére, hogy a gép hazudik, nem más az, csak „bullshit-generátor”.

A felsülést éppenséggel megúszhatta volna azzal, hogy ő is beáll a falkába üvölteni, hogy a gép is báncsa’ a magyart, de nem az a lényeg, hogy Kovács szeret-e magából hülyét csinálni vagy csináltatni (vö. nekem még a hülyeségem is csináltatott), hanem az, hogy ez az egész megvan már hosszú évszádok óta.

Aki nem ott van, ahová emberi minősége, nagysága/kicsinysége, felkészültsége/felkészületlensége, nemessége/gyarlósága predesztinálná, hanem messze afölött tanyázik, az mindig is a közösség előtti lelepleződéstől tart a legjobban.

Mely lelepleződés a nevetségessé válást is magával hozza esetleges egyéb büntetések terhei mellett.

Ezért az ilyenek mindig minden alkalmat megragadnak arra, hogy teli szájjal óbégassák magukról, hogy ők igenis messze tekintő államférfiak, nagy királyok és hadvezérek vagy egyszerűen rendes emberek. S ebbéli igyekezetük során újra és újra nevetségessé válnak. Andersen emlegetett meséje, A császár új ruhája így végződik: „(…) de azt gondolta: »Most már tovább kell mennem, nem futhatok haza szégyenszemre!« És még peckesebben lépegetett fényes kísérete élén, a kamarás urak pedig még buzgóbban vitték mögötte palástja uszályát – a levegőt”.

Magyarországon ez ma is mindennap megtörténik.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).