Nimfomániás ügynök a vadnyugaton – 2014 legforróbb filmjei

  • narancsszem
  • 2014. január 7.

Narancsszem

Jack Bauer, Veronica Mars, mindenféle robotok, vad szex és egy magyar hős: ezeket a filmeket és tévésorozatokat várjuk a legizgatottabban idén.

24: Live Another Day

false



Jack Bauer, a hajlíthatatlan, elpusztíthatatlan és diszkréten tébolyult amerikai (ex)ügynök három év távollét után újra felbukkan a tévésorozatok világában, ezt az eseményt pedig még akkor is tűkön ülve várjuk, ha a 24 utolsó néhány évadát már inkább csak megszokásból pörgettük végig. A Kiefer Sutherland értő alakításában a világot újra és újra megmentő Bauer viszont mégiscsak az a figura, aki talán a legtöbb embert kergette bele az elmúlt évtizedben a sorozatfüggés nemes állapotába, így mindig vidám szívvel gondolunk alakjára, és adunk majd egy pacsit a tévénknek, amikor áprilisban, egy 12 epizódosra tervezett évad elején felbukkan London utcáin a legsúlyosabb terroristák nyomában loholva, miközben minimum százezer potenciális áldozatról delirál, és talán még a pezsgő is előkerül majd, amikor pitbullhangján először odaüvölti egy gazfickónak, hogy drop your weapon now!

The Grand Budapest Hotel

false



Van, aki unja már a játékait, amelyek kétségkívül egymástól csupán finom árnyalataikban eltérő variációk egyetlen témára, ezzel együtt Wes Anderson még ma is a világ egyik legeredetibb filmrendezője, aki újabb és újabb sarkokat képes felfedezni a gyermeklelkű felnőttek és a professzoros gyerkőcök nemes hülyeséggel kibélelt magánuniverzumában. Budapest minekünk a világ, Anderson nyolcadik filmjének viszont csupán a címébe tudta belopni magát, de azért ez is szép eredmény, és bízunk benne, hogy a krimiszerűnek ígérkező film maga sem okoz majd csalódást – egyelőre annyi biztos, hogy a szereposztás a rendezőtől megszokott módon egyszerre otthonos és bizsergető.

A Million Ways to Die in the West

false

Az, hogy valaki a fél világot elszórakoztatja néhány frappánsan elrajzolt, a korszellemből hülyét csináló animációs figurával, egy dolog. Korántsem biztos azonban, hogy aki animációban érzi a humort, élő szereplőkkel is képes a truvájra. Hogy mást ne mondjunk, Mike Judge a Beavis and Butt-headdel megütötte a főnyereményt, de hiába próbálkozott játékfilmmel, még az egyébként elég vicces Hivatali patkányok is megbukott. A Family Guyt jegyző Seth MacFarlane lehet a szabályt erősítő kivétel – amennyiben második rendezése is olyan jól sül el, mint az első. A Mark Wahlberget vegzáló játék mackó kalandjait bemutató Ted után egy westernkomédia van kilátásban, melyben maga a rendező is szerepet vállalt – hogy nem lesz-e sok a kreatív feladatból, majd elválik, a Family Guy és a Ted kombója azonban elég jó ajánlólevél ahhoz, hogy kíváncsiak legyünk az A Million Ways to Die in the West című MacFarlane-marhaságra is.

A nimfomániás

false



Lars von Trier aktuális, betetőzőnek tűnő alkotása az egyetlen úgynevezett művészfilm mindeddig a 21. században, amely már a bemutatása előtt is hosszú-hosszú hónapokon át beszédtémát adott a különféle filmügyi fórumoknak. A dán provokátort az utóbbi időben a depresszió foglalkoztatta, most viszont – egy Charlotte Gainsbourg által vezetett, igazi all-star válogatott irányítójaként – a női szexualitás irányába mozdítja véreres szemeit, a végeredmény pedig csakis igazi katarzis vagy gigantikus csalódás lehet. Hamarosan kiderül: a genitáliákban, könnyekben és egyéb testnedvekben tobzódónak vágyott első rész napokon belül látható lesz a magyar mozikban.

Real Humans – Az új generáció 2. évad

false

Mert ki más is lenne Leo, mint napjaink Gilgamese: kétharmad rész ember, egyharmad gép, Niska meg Enkidu, a párducléptű, kétharmad rész gép, egyharmad állat, de mennyire állat! Most szólunk, svédek, ha Niskát nem támasztjátok fel a második évadra, levesszük rólatok a kezünket. Az elmúlt évek egyik legüdítőbb sci-fijéről, melyben emberszabású robotok könnyítik vagy épp nehezítik a földi létet az embereknek és önmaguknak, itt írtuk azt, hogy „épp kellő távolságig eltartott, ironikus látásmód, laza vonalakkal, mégis precízen megrajzolt figurák, adott esetben akár a karikatúráig elhurcolva, lendületes történet, sosem látott tűprofi színészek, eredeti színhasználat, csupa üdítő marhaság” van benne, s ezt várjuk vadabb kivitelben a második évadtól. És vissza Niskát!

Robotzsaru remake

false

Nyilván túlzás lenne azt mondani, hogy a Robotzsaru lenne az új, a modern Gilgames, hiszen az a Real Humans, de tény, hogy a világ legméltatlanabbul kezelt filmje, magyarán alulértékelt holmi. Alkalmasint jól sikerült műfajötvözet: sci-fi (robotos szubzsáner) + társadalmi szatíra, amelyben vérbeli amerikai alaptörténet (képregényből átemelt szuperhősös mese) és az európai látásmód (a társadalmi szatíra ugyebár mélyen idegen Hollywoodtól) találkozik. E mixtúra receptje arra is magyarázatot ad, miért érdektelenek a folytatások. Na de egy remake? Az még akár jó is lehet, vagy nosztalgikus… Tényleg, az megvan habnak a tortára, hogy a Robotzsaru 1987-ben megjósolta Detroid csődjét? Mert megjósolta.

Toldi

false

Oké, hogy kapható végre a Final Cut, Pálfi ezer helyről összeollózott vágási bravúrja, de a hozott anyagnál mégiscsak ínycsiklandóbb, amikor új Pálfi-filmet hoz az Andy Vajna által nemzett gólya. Hagyjuk is, hogy hány százmillióból jön ki a magyar szuperhősfilm, s kit érdekel (minket), hogy lesz-e hírös, külföldi színész benne, a lényeg, hogy az öreg Toldi és a róla szóló történetek szembesítésén (vagy valami egészen máson) alapuló filmet Pálfi eddigi munkássága, humora és tehetsége okán talán a legjobban várjuk a készülő magyar dolgok közül. A 2015–2025 közti hazai ügyekből Enyedi Ildikó következő dobására is befizetnénk, legyen az a Simon Mágus 2,, A feleségem története vagy a rég beígért Szelíd interface.

Veronica Mars a moziban

false

Ez a világ legnagyobb tévécsalása, a középiskola, majd az egyetem önkéntes detektívjének szerepében tündöklő szöszke bakfis kalandjai – ki néz ma már ilyet? Közben pedig a Veronica Mars legalább annyira cool, mint John Travolta volt a Ponyvaregény táncjelenetében. A különbség csupán annyi, hogy mára az a táncjelenet maximum egy megengedő nosztalgikus mosolyra csábíthatja a jószívű nézőjét, a gonoszokat meg ádáz gúnykacajra, míg Veronica Mars nevére az emberek az utcán összedobják a pénzt szó szerint a moziváltozatra. Hogyne várnánk már, hogy mi sül ki a pénzünkből? Ha sikerül felidézni mindazt, amiről itt annyi szépet írtunk, a 2014-es évet sem hiába tartják meg.

Visszajárók (Les Revenants) – 2. évad

false



Egy csendes francia városkában, valahol a takaros jólét és Felső-Savoya kellős közepén visszatértek a halottak, aztán eltűntek erről a világról ismét. Vajon történhet-e még egy ilyen helyen bármikor bármi izgalmas? Vezethet-e vissza valódi ösvény az új idők új Twin Peaksébe? Tökéletesen kerek, légmentesen lezárt történeteket a legkevésbé sem szerencsés folytatni, de a harapható atmoszférájával az egész nyugati világot magába bolondító francia tévésorozatnak idén talán másodszor is sikerül csodát csinálnia.

A Walk Among the Tombstones

false

Édes istenem, mit nem adnánk egy tökös zsarufilmért?! Így lehet ezzel Lawrence Block is, a neves krimiszerző, aki többször is elszenvedte, hogy méltán népszerű karaktereit Hollywood a felismerhetetlenségig átfazonírozta. Block legkedvesebb zsaruja, a saját útját járó és saját alkoholizmusát karbantartó Matthew Scudder is megkapta a magáét: hiába játszotta Scuddert a fiatal Jeff Bridges, és hiába rendezte a filmet Hal Ashby, az Egy lépés a halál (a Nyolcmillió halál című regény filmváltozata) övön aluli ütés volt mind az írónak, mind a közönségnek. Ám talán most, második nekifutásra másként lesz, mi mindenesetre kíváncsian várjuk, mit kezd Liam Neeson Scudder szerepével, és az inkább forgatókönyvíróként (Mint a kámfor, Szóljatok a köpcösnek) ismert, de rendezőként sem reménytelen (A kulcsfigura) Scott Frank az A Walk Among the Tombstones című Block-krimivel. További szerepekben: Ruth Wilson a Lutherből és Kormákur kedvenc izlandi halásza, Ólafur Darri Ólafsson.

Figyelmébe ajánljuk

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.

Átverés, csalás, plágium

Az utazó kiállítást először 2020-ban Brüsszelben, az Európai Történelem Házában rendezték meg; a magyarországi az anyag harmadik, aktualizált állomása. Az eredetileg Fake or Real címen bemutatott kiállítás arra vállalkozik, hogy „féligazságok és puszta kitalációk útvesztőjében” megmutassa, feltárja a tényeket, az igazságot, amihez „követni kell a fonalat a labirintus közepéig”. A kiállítás installálása is követi a labirintuseffektust, de logikusan és érthetően.

Kire ütött ez a gyerek?

Az 1907-ben született dráma eredetiben a The Playboy of the Western World címet viseli. A magyar fordításokhoz több címváltozat is született: Ungvári Tamás A nyugati világ bajnokának, Nádasdy Ádám A Nyugat hősének fordította, a Miskolci Nemzeti Színházban pedig Hamvai Kornél átültetésében A Nyugat császáraként játsszák.

2 forint

„Újabb energiaválság felé robog Európa, ebből kellene Magyarországnak kimaradni, ami nem könnyű, hiszen ami most a magyar benzinkutakon történik, az már felháborító, sőt talán vérlázító is” – e szavakkal indította Orbán Viktor a beígért repülőrajtot indiai kiruccanása után. Hazatérve ugyanis a miniszterelnök szembesült egynémely adatsorral, meg leginkább azzal, hogy, a legendás Danajka néni szavaival élve, „drágulnak az árak”. Az üzemanyagé is.

Kiárusítás

Lassan másfél éve szivárgott ki, hogy az állam egy olyan arab befektetőnek, Mohamed Alabbarnak adná Budapest legértékesebb egybefüggő belterületét, a Rákosrendezőt, aki mindenféle felhőkarcolót képzel oda, egyebek mellett a Hősök tere látképébe belerondítót is.

24 óra

„Megállapodást kellene kötnie. Szerintem tönkreteszi Oroszországot azzal, ha nem köt megállapodást – mondotta Trump elnök a beiktatása utáni órákban Vlagyimir Putyinról, majd hozzátette azt is, hogy „szerintem Oroszország nagy bajba kerül”. Trump azt is elárulta, hogy telefonbeszélgetést tervez az orosz elnökkel, de még nem tudja, mikor. Nemrég azt is megjegyezte, hogy Oroszország egymillió embert veszített az Ukrajna ellen indított háborújában. (Ez a szám az orosz áldozatok felső becslése.)

A Menhir

Bár soha nem jutott a hatalom közelébe, mérgező jelenlétével így is át tudta hangolni a francia közgondolkodást. Több mint fél évszázadig volt elmaradhatatlan szereplője a politikai életnek. Újrafazonírozott pártját lánya, Marine Le Pen, eszmei hagyatékát az alt-right francia letéteményese, Éric Zemmour viszi tovább.

Nehogy elrabolják

Huszonéves nőként lett vizsgáló a magyar rendőrségen, és idővel kivívta férfi kollégái megbecsülését. Már vezetői beosztásban dolgozott, amikor az ORFK-hoz hívták; azt hitte, szakmai teljesítményére figyeltek fel – tévedett. Patócs Ilona A nyomozó című könyve nem regény, hanem egy karrier és egy csalódás dokumentuma.