Nimfomániás ügynök a vadnyugaton – 2014 legforróbb filmjei

  • narancsszem
  • 2014. január 7.

Narancsszem

Jack Bauer, Veronica Mars, mindenféle robotok, vad szex és egy magyar hős: ezeket a filmeket és tévésorozatokat várjuk a legizgatottabban idén.

24: Live Another Day

false



Jack Bauer, a hajlíthatatlan, elpusztíthatatlan és diszkréten tébolyult amerikai (ex)ügynök három év távollét után újra felbukkan a tévésorozatok világában, ezt az eseményt pedig még akkor is tűkön ülve várjuk, ha a 24 utolsó néhány évadát már inkább csak megszokásból pörgettük végig. A Kiefer Sutherland értő alakításában a világot újra és újra megmentő Bauer viszont mégiscsak az a figura, aki talán a legtöbb embert kergette bele az elmúlt évtizedben a sorozatfüggés nemes állapotába, így mindig vidám szívvel gondolunk alakjára, és adunk majd egy pacsit a tévénknek, amikor áprilisban, egy 12 epizódosra tervezett évad elején felbukkan London utcáin a legsúlyosabb terroristák nyomában loholva, miközben minimum százezer potenciális áldozatról delirál, és talán még a pezsgő is előkerül majd, amikor pitbullhangján először odaüvölti egy gazfickónak, hogy drop your weapon now!

The Grand Budapest Hotel

false



Van, aki unja már a játékait, amelyek kétségkívül egymástól csupán finom árnyalataikban eltérő variációk egyetlen témára, ezzel együtt Wes Anderson még ma is a világ egyik legeredetibb filmrendezője, aki újabb és újabb sarkokat képes felfedezni a gyermeklelkű felnőttek és a professzoros gyerkőcök nemes hülyeséggel kibélelt magánuniverzumában. Budapest minekünk a világ, Anderson nyolcadik filmjének viszont csupán a címébe tudta belopni magát, de azért ez is szép eredmény, és bízunk benne, hogy a krimiszerűnek ígérkező film maga sem okoz majd csalódást – egyelőre annyi biztos, hogy a szereposztás a rendezőtől megszokott módon egyszerre otthonos és bizsergető.

A Million Ways to Die in the West

false

Az, hogy valaki a fél világot elszórakoztatja néhány frappánsan elrajzolt, a korszellemből hülyét csináló animációs figurával, egy dolog. Korántsem biztos azonban, hogy aki animációban érzi a humort, élő szereplőkkel is képes a truvájra. Hogy mást ne mondjunk, Mike Judge a Beavis and Butt-headdel megütötte a főnyereményt, de hiába próbálkozott játékfilmmel, még az egyébként elég vicces Hivatali patkányok is megbukott. A Family Guyt jegyző Seth MacFarlane lehet a szabályt erősítő kivétel – amennyiben második rendezése is olyan jól sül el, mint az első. A Mark Wahlberget vegzáló játék mackó kalandjait bemutató Ted után egy westernkomédia van kilátásban, melyben maga a rendező is szerepet vállalt – hogy nem lesz-e sok a kreatív feladatból, majd elválik, a Family Guy és a Ted kombója azonban elég jó ajánlólevél ahhoz, hogy kíváncsiak legyünk az A Million Ways to Die in the West című MacFarlane-marhaságra is.

A nimfomániás

false



Lars von Trier aktuális, betetőzőnek tűnő alkotása az egyetlen úgynevezett művészfilm mindeddig a 21. században, amely már a bemutatása előtt is hosszú-hosszú hónapokon át beszédtémát adott a különféle filmügyi fórumoknak. A dán provokátort az utóbbi időben a depresszió foglalkoztatta, most viszont – egy Charlotte Gainsbourg által vezetett, igazi all-star válogatott irányítójaként – a női szexualitás irányába mozdítja véreres szemeit, a végeredmény pedig csakis igazi katarzis vagy gigantikus csalódás lehet. Hamarosan kiderül: a genitáliákban, könnyekben és egyéb testnedvekben tobzódónak vágyott első rész napokon belül látható lesz a magyar mozikban.

Real Humans – Az új generáció 2. évad

false

Mert ki más is lenne Leo, mint napjaink Gilgamese: kétharmad rész ember, egyharmad gép, Niska meg Enkidu, a párducléptű, kétharmad rész gép, egyharmad állat, de mennyire állat! Most szólunk, svédek, ha Niskát nem támasztjátok fel a második évadra, levesszük rólatok a kezünket. Az elmúlt évek egyik legüdítőbb sci-fijéről, melyben emberszabású robotok könnyítik vagy épp nehezítik a földi létet az embereknek és önmaguknak, itt írtuk azt, hogy „épp kellő távolságig eltartott, ironikus látásmód, laza vonalakkal, mégis precízen megrajzolt figurák, adott esetben akár a karikatúráig elhurcolva, lendületes történet, sosem látott tűprofi színészek, eredeti színhasználat, csupa üdítő marhaság” van benne, s ezt várjuk vadabb kivitelben a második évadtól. És vissza Niskát!

Robotzsaru remake

false

Nyilván túlzás lenne azt mondani, hogy a Robotzsaru lenne az új, a modern Gilgames, hiszen az a Real Humans, de tény, hogy a világ legméltatlanabbul kezelt filmje, magyarán alulértékelt holmi. Alkalmasint jól sikerült műfajötvözet: sci-fi (robotos szubzsáner) + társadalmi szatíra, amelyben vérbeli amerikai alaptörténet (képregényből átemelt szuperhősös mese) és az európai látásmód (a társadalmi szatíra ugyebár mélyen idegen Hollywoodtól) találkozik. E mixtúra receptje arra is magyarázatot ad, miért érdektelenek a folytatások. Na de egy remake? Az még akár jó is lehet, vagy nosztalgikus… Tényleg, az megvan habnak a tortára, hogy a Robotzsaru 1987-ben megjósolta Detroid csődjét? Mert megjósolta.

Toldi

false

Oké, hogy kapható végre a Final Cut, Pálfi ezer helyről összeollózott vágási bravúrja, de a hozott anyagnál mégiscsak ínycsiklandóbb, amikor új Pálfi-filmet hoz az Andy Vajna által nemzett gólya. Hagyjuk is, hogy hány százmillióból jön ki a magyar szuperhősfilm, s kit érdekel (minket), hogy lesz-e hírös, külföldi színész benne, a lényeg, hogy az öreg Toldi és a róla szóló történetek szembesítésén (vagy valami egészen máson) alapuló filmet Pálfi eddigi munkássága, humora és tehetsége okán talán a legjobban várjuk a készülő magyar dolgok közül. A 2015–2025 közti hazai ügyekből Enyedi Ildikó következő dobására is befizetnénk, legyen az a Simon Mágus 2,, A feleségem története vagy a rég beígért Szelíd interface.

Veronica Mars a moziban

false

Ez a világ legnagyobb tévécsalása, a középiskola, majd az egyetem önkéntes detektívjének szerepében tündöklő szöszke bakfis kalandjai – ki néz ma már ilyet? Közben pedig a Veronica Mars legalább annyira cool, mint John Travolta volt a Ponyvaregény táncjelenetében. A különbség csupán annyi, hogy mára az a táncjelenet maximum egy megengedő nosztalgikus mosolyra csábíthatja a jószívű nézőjét, a gonoszokat meg ádáz gúnykacajra, míg Veronica Mars nevére az emberek az utcán összedobják a pénzt szó szerint a moziváltozatra. Hogyne várnánk már, hogy mi sül ki a pénzünkből? Ha sikerül felidézni mindazt, amiről itt annyi szépet írtunk, a 2014-es évet sem hiába tartják meg.

Visszajárók (Les Revenants) – 2. évad

false



Egy csendes francia városkában, valahol a takaros jólét és Felső-Savoya kellős közepén visszatértek a halottak, aztán eltűntek erről a világról ismét. Vajon történhet-e még egy ilyen helyen bármikor bármi izgalmas? Vezethet-e vissza valódi ösvény az új idők új Twin Peaksébe? Tökéletesen kerek, légmentesen lezárt történeteket a legkevésbé sem szerencsés folytatni, de a harapható atmoszférájával az egész nyugati világot magába bolondító francia tévésorozatnak idén talán másodszor is sikerül csodát csinálnia.

A Walk Among the Tombstones

false

Édes istenem, mit nem adnánk egy tökös zsarufilmért?! Így lehet ezzel Lawrence Block is, a neves krimiszerző, aki többször is elszenvedte, hogy méltán népszerű karaktereit Hollywood a felismerhetetlenségig átfazonírozta. Block legkedvesebb zsaruja, a saját útját járó és saját alkoholizmusát karbantartó Matthew Scudder is megkapta a magáét: hiába játszotta Scuddert a fiatal Jeff Bridges, és hiába rendezte a filmet Hal Ashby, az Egy lépés a halál (a Nyolcmillió halál című regény filmváltozata) övön aluli ütés volt mind az írónak, mind a közönségnek. Ám talán most, második nekifutásra másként lesz, mi mindenesetre kíváncsian várjuk, mit kezd Liam Neeson Scudder szerepével, és az inkább forgatókönyvíróként (Mint a kámfor, Szóljatok a köpcösnek) ismert, de rendezőként sem reménytelen (A kulcsfigura) Scott Frank az A Walk Among the Tombstones című Block-krimivel. További szerepekben: Ruth Wilson a Lutherből és Kormákur kedvenc izlandi halásza, Ólafur Darri Ólafsson.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.