Angela Bassett
|
Már a hangjától is beindultunk, de nem csak mi: főnöki utasításaitól Brad Pitt is beindult a Mr. és Mrs. Smithben és meg sem állt Angelina Jolie vérengző karjaiig. De ez még nem a csúcs, mert az Kathryn Bigelow szimpatikusan felemás utópiájában, a Strange Daysben jött el. Bassettnek ott a helye minden perverz „nők fegyverrel” összeállításban – kérdezzék csak meg Tarantinót, az efféle listák örökös nagymesterét. Angela Bassett a semmilyen limonádékból is mindig kiragyogott (Az igazira várva), a közepes férceket pedig egyszerűen beragyogta. A szajré esete remek példa: a szépen becsomagolt presztízs thrillerből nem a Jabba-szerű Brandóra, vagy a rutinból methodoló Norton és DeNiro pingpongjára emlékszünk szívesen, hanem Angela Bassett mindent megszépítő bájára.
Lisa Edelstein
|
Már a nevéért be lehet halni, nemde? Nos, mi vagyunk azok az éles szemű fiúk, akik már a Dr. House előtt kiszúrtuk magunknak a legendás 1966-os évjárat e sodró, szédítő szirénjét. Magasan iskolázott, jobb sorsra érdemes luxusprostit adott Az elnök embereiben, akibe – teljesen érthető módon – beleszeretett a mandátumát épp megkezdő elnöki stáb egyik ifjú titánja. Rémes a politikus élete, sok lemondással jár… Mármost nincs biztosabb dolog annál az életben, hogy nem hordott a hátán a Föld még egy Potust, akiért lemondanánk Lisa megmentéséről. Kiemelnénk nehéz szakmájából, és boldogan élnénk és visszaélnénk vele.
Linda Fiorentino
|
Ma már alig látni (legfeljebb családja körében), de volt idő, hogy ő volt az ügyeletes rossz nő, az oly sokszor megénekelt femme fatale, megannyi meglett férfi megrontója, életek tönkretevője, családok szétrobbantója, az egyszerre közönséges és szuperklasszis démon. Brrr – belegondolni is jó. A Végzet Asszonya Érdemrend arany fokozatát a Végső csábítás című neo-noirral érdemelte ki, és erre már Hollywood is felfigyelt, be is dobta Lindát a mély vízbe: az Elemi ösztönnel divatba jött erotikus thriller műfajában kapott lehetőséget, de a Jade – bár a szex minden válfajával kecsegtetett – finoman szólva sem váltotta be a hozzá fűzött erotikus reményeket. Mielőtt felhagyott volna a nyilvánossággal, Kevin Smith – a Dogmában – még leborult a lábai elé. Ha alkalmunk lenne rá, mi sem tennénk másként.
Gina Gershon
|
Az ötvenes éveiben járó Ginát legszívesebben minden listán szerepeltetnénk, legyen szó a filmtörténet legjobb autós üldözéseiről vagy a valaha filmre vett legköltőibb telekről. Elfogultságunk merőben személyes, és semmiképpen sem köthető Gina filmjeinek minőségéhez, noha emlékezetes szerelmi jelenete Jennifer Tillyvel egy minden tekintetben vállalható thrillerben, a pre-mátrixos Wachowski testvérek Fülledtség című filmjében esett meg. De a koronát mégiscsak Paul Verhoeven híresen sokat gyalázott műve, a Showgirls tette fel a színésznő felejthetetlen fejére – kedvencünk olyan magával ragadóan rosszalkodott ebben a piszkos tündérmesében, hogy egy életre helye lett a Narancsszem szívében. Így tulajdonképpen már nem is csodálkoztunk, amikor a Gyilkos Joe-ban egy csirkecombbal láttuk veszélyes közelségben.
Györgyi Anna
|
Lisa Edelstein remek nő. Még jobb, ha megszólal. De akkor verhetetlen igazán, amikor magyarul szólal meg, mert azt a Dr. House-ban ugyebár Györgyi Anna hangján teszi. Viszont az igazi csoda akkor esedékes, amikor Györgyi Anna hangja Györgyi Anna szájából szólal. Akkor ugyanis vége van mindennek. Kifogy a szó, eláll a lélegzet, s véget ér ez a poszt is. Egy új világ kezdődik: útjára indul a gyönyör.
Linda Hamilton
|
Egyszerre adott pincérnőt és robotokat lemészároló amazont gyermekkorunk egyik legkedvesebb franchise-ában, és az ártatlan, nagy szemek és a szálkásra gyúrt karok együttesét azóta sem hevertük ki egészen. Miatta tudjuk biztosan, hogy a nők a fegyverekkel is jobban bánnak, mint a férfiak, és mit mondjunk, felhúzódzkodásban sem szívesen vállalnánk vele a versenyt. Az utóbbi években inkább a tévében tűnt fel, ami világosan jelzi, hogy nem csak az általa legendássá tett Sarah Connor rendelkezik figyelemre méltó túlélési ösztönökkel. De a legjobb talán mégis az, hogy 57 éves, és nem igyekszik 15-tel kevesebbnek látszani.
Gina McKee
|
Szegény idióta Hugh Grant, vak az vagy mi? Portobellói könyvesboltos korában beleszeretett egy amerikai filmsztárba, az erősen Julia Robertsra emlékeztető Julia Robertsba. Beleszeretett, el tudják ezt képzelni? Mikor ott volt a baráti társasága ékköveként egy tolókocsiban Gina is. Nem Hugh Grant az élet királya, hanem Flipper Öcsi, aki így énekelt: Gina, elloplak éjjel egy partiba… Gina, Gina, Gina. Büntetőjogi felelősségünk tudatában adjuk írásba: Gina McKee akkor is szexibb mindenkinél a világon, amikor épp elvágják a torkát, mint tették ezt a Line of Duty első évadjában magukról megfeledkezett mellékszereplők.
Andrea Roth
|
Hogy milyen lehetett pályája elején – a nyolcvanas évek második felében – a művésznő, azt csak elképzelni tudjuk, igaz, abban nincs hiba, majd’ minden magányos éjszakán előfordul velünk ilyesmi. Milyen lehetett? Igéző, mi más. Ám amikor tíz éve egy 9/11-es New York-i tűzoltó feleségeként benyitott a nappalinkba, rögtön fordult velünk egyet a világ: minden volt és mindennek az ellentéte: elérhetetlen és sebzett, kemény és törékeny. Mindközönségesen gyönyörű. Szerencsére működése döntő része a televízióra fókuszál, így tényleg gyakori vendég a hálószobánkban.
Maura Tierney
|
Akkor volt a legjobb a Vészhelyzet, amikor ő is benne volt, és majdnem visszacsúszott a piára, és vibrált a levegő körülötte, mert épp Carter dokival kavart. Később a Rescue Me-ben bizonyította, hogy még mindig ő birtokolja az amerikai televíziózás történetének legrejtélyesebb, önálló, jelentéses színészi játékra igen gyakran alkalmazott ajkait. Nem az a típus, akire az egész szoba felfigyel, amikor bejön az ajtón, ám mire kivonul onnan, már mindenkinek kizárólag ő jár az eszében.
Robin Wright
|
Sokan hidegnek tartják, de ez végtelenül felületes vélekedés: az a hártyavékony, kristályos jegesség csak az egyik szükséges összetevő (a tartás, a kifinomultság és a látszólagos rezerváltság mellett) ahhoz, hogy valódi uralkodónőnek láthassuk. Akihez nem lehet csak úgy közel kerülni, de akiért bőven elindítanánk ma is egy háborút. A csodálatos 1966-os évfolyamhoz tartozó Robin Wright jelenleg főképp a House Of Cardsban közlekedik úgy, mint álmaink örök bárónője, de ha kell, Corbijn és Kormakur filmjeiben is derekasan helytáll.