Az 50 az új 30 – 10 szívdöglesztő MILF

  • narancsszem
  • 2014. szeptember 19.

Narancsszem

A filmes szakma nem bánik valami jól a 40 feletti színésznőkkel. Ez főleg azért van, mert a filmes szakmát hülyék csinálják. Mi alig bírtuk 10-re szűkíteni kedvenceink listáját.

Angela Bassett

false

Már a hangjától is beindultunk, de nem csak mi: főnöki utasításaitól Brad Pitt is beindult a Mr. és Mrs. Smithben és meg sem állt Angelina Jolie vérengző karjaiig. De ez még nem a csúcs, mert az Kathryn Bigelow szimpatikusan felemás utópiájában, a Strange Daysben jött el. Bassettnek ott a helye minden perverz „nők fegyverrel” összeállításban – kérdezzék csak meg Tarantinót, az efféle listák örökös nagymesterét. Angela Bassett a semmilyen limonádékból is mindig kiragyogott (Az igazira várva), a közepes férceket pedig egyszerűen beragyogta. A szajré esete remek példa: a szépen becsomagolt presztízs thrillerből nem a Jabba-szerű Brandóra, vagy a rutinból methodoló Norton és DeNiro pingpongjára emlékszünk szívesen, hanem Angela Bassett mindent megszépítő bájára.

Lisa Edelstein

false

Már a nevéért be lehet halni, nemde? Nos, mi vagyunk azok az éles szemű fiúk, akik már a Dr. House előtt kiszúrtuk magunknak a legendás 1966-os évjárat e sodró, szédítő szirénjét. Magasan iskolázott, jobb sorsra érdemes luxusprostit adott Az elnök embereiben, akibe – teljesen érthető módon – beleszeretett a mandátumát épp megkezdő elnöki stáb egyik ifjú titánja. Rémes a politikus élete, sok lemondással jár… Mármost nincs biztosabb dolog annál az életben, hogy nem hordott a hátán a Föld még egy Potust, akiért lemondanánk Lisa megmentéséről. Kiemelnénk nehéz szakmájából, és boldogan élnénk és visszaélnénk vele.

Linda Fiorentino

false

Ma már alig látni (legfeljebb családja körében), de volt idő, hogy ő volt az ügyeletes rossz nő, az oly sokszor megénekelt femme fatale, megannyi meglett férfi megrontója, életek tönkretevője, családok szétrobbantója, az egyszerre közönséges és szuperklasszis démon. Brrr – belegondolni is jó. A Végzet Asszonya Érdemrend arany fokozatát a Végső csábítás című neo-noirral érdemelte ki, és erre már Hollywood is felfigyelt, be is dobta Lindát a mély vízbe: az Elemi ösztönnel divatba jött erotikus thriller műfajában kapott lehetőséget, de a Jade – bár a szex minden válfajával kecsegtetett – finoman szólva sem váltotta be a hozzá fűzött erotikus reményeket. Mielőtt felhagyott volna a nyilvánossággal, Kevin Smith – a Dogmában – még leborult a lábai elé. Ha alkalmunk lenne rá, mi sem tennénk másként.

Gina Gershon

false

Az ötvenes éveiben járó Ginát legszívesebben minden listán szerepeltetnénk, legyen szó a filmtörténet legjobb autós üldözéseiről vagy a valaha filmre vett legköltőibb telekről. Elfogultságunk merőben személyes, és semmiképpen sem köthető Gina filmjeinek minőségéhez, noha emlékezetes szerelmi jelenete Jennifer Tillyvel egy minden tekintetben vállalható thrillerben, a pre-mátrixos Wachowski testvérek Fülledtség című filmjében esett meg. De a koronát mégiscsak Paul Verhoeven híresen sokat gyalázott műve, a Showgirls tette fel a színésznő felejthetetlen fejére – kedvencünk olyan magával ragadóan rosszalkodott ebben a piszkos tündérmesében, hogy egy életre helye lett a Narancsszem szívében. Így tulajdonképpen már nem is csodálkoztunk, amikor a Gyilkos Joe-ban egy csirkecombbal láttuk veszélyes közelségben.

Györgyi Anna

false

 

Fotó: Sióréti Gábor

Lisa Edelstein remek nő. Még jobb, ha megszólal. De akkor verhetetlen igazán, amikor magyarul szólal meg, mert azt a Dr. House-ban ugyebár Györgyi Anna hangján teszi. Viszont az igazi csoda akkor esedékes, amikor Györgyi Anna hangja Györgyi Anna szájából szólal. Akkor ugyanis vége van mindennek. Kifogy a szó, eláll a lélegzet, s véget ér ez a poszt is. Egy új világ kezdődik: útjára indul a gyönyör.

Linda Hamilton

false

Egyszerre adott pincérnőt és robotokat lemészároló amazont gyermekkorunk egyik legkedvesebb franchise-ában, és az ártatlan, nagy szemek és a szálkásra gyúrt karok együttesét azóta sem hevertük ki egészen. Miatta tudjuk biztosan, hogy a nők a fegyverekkel is jobban bánnak, mint a férfiak, és mit mondjunk, felhúzódzkodásban sem szívesen vállalnánk vele a versenyt. Az utóbbi években inkább a tévében tűnt fel, ami világosan jelzi, hogy nem csak az általa legendássá tett Sarah Connor rendelkezik figyelemre méltó túlélési ösztönökkel. De a legjobb talán mégis az, hogy 57 éves, és nem igyekszik 15-tel kevesebbnek látszani.

Gina McKee

false

Szegény idióta Hugh Grant, vak az vagy mi? Portobellói könyvesboltos korában beleszeretett egy amerikai filmsztárba, az erősen Julia Robertsra emlékeztető Julia Robertsba. Beleszeretett, el tudják ezt képzelni? Mikor ott volt a baráti társasága ékköveként egy tolókocsiban Gina is. Nem Hugh Grant az élet királya, hanem Flipper Öcsi, aki így énekelt: Gina, elloplak éjjel egy partiba… Gina, Gina, Gina. Büntetőjogi felelősségünk tudatában adjuk írásba: Gina McKee akkor is szexibb mindenkinél a világon, amikor épp elvágják a torkát, mint tették ezt a Line of Duty első évadjában magukról megfeledkezett mellékszereplők.

Andrea Roth

false

Hogy milyen lehetett pályája elején – a nyolcvanas évek második felében – a művésznő, azt csak elképzelni tudjuk, igaz, abban nincs hiba, majd’ minden magányos éjszakán előfordul velünk ilyesmi. Milyen lehetett? Igéző, mi más. Ám amikor tíz éve egy 9/11-es New York-i tűzoltó feleségeként benyitott a nappalinkba, rögtön fordult velünk egyet a világ: minden volt és mindennek az ellentéte: elérhetetlen és sebzett, kemény és törékeny. Mindközönségesen gyönyörű. Szerencsére működése döntő része a televízióra fókuszál, így tényleg gyakori vendég a hálószobánkban.

Maura Tierney

false

Akkor volt a legjobb a Vészhelyzet, amikor ő is benne volt, és majdnem visszacsúszott a piára, és vibrált a levegő körülötte, mert épp Carter dokival kavart. Később a Rescue Me-ben bizonyította, hogy még mindig ő birtokolja az amerikai televíziózás történetének legrejtélyesebb, önálló, jelentéses színészi játékra igen gyakran alkalmazott ajkait. Nem az a típus, akire az egész szoba felfigyel, amikor bejön az ajtón, ám mire kivonul onnan, már mindenkinek kizárólag ő jár az eszében.

Robin Wright

false

Sokan hidegnek tartják, de ez végtelenül felületes vélekedés: az a hártyavékony, kristályos jegesség csak az egyik szükséges összetevő (a tartás, a kifinomultság és a látszólagos rezerváltság mellett) ahhoz, hogy valódi uralkodónőnek láthassuk. Akihez nem lehet csak úgy közel kerülni, de akiért bőven elindítanánk ma is egy háborút. A csodálatos 1966-os évfolyamhoz tartozó Robin Wright jelenleg főképp a House Of Cardsban közlekedik úgy, mint álmaink örök bárónője, de ha kell, Corbijn és Kormakur filmjeiben is derekasan helytáll.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.