Nekrológ

Herr Klang elment

Florian Schneider (1947–2020)

Nekrológ

Április 30-án hosszú, de a végstádiumban gyors lefolyású rákbetegség következtében meghalt Florian Schneider-Esleben, a Kraftwerk együttes egyik alapítója.

A német kvartett zenetörténeti jelentősége ma már vitathatatlan, s annak rögzítése, hogy a hetvenes-nyolcvanas évekbeli posztpunk, new wave, majd a kilencvenes években berobbanó elektronikus tánczene számtalan irányzata mennyi mindent köszönhet nekik, hosszú ideje kötelező kör a róluk szóló írásokban. Ha pusztán fölsorolnánk, ki mindenki említette ihlető forrásaként is a zenéjüket David Bowie-tól a Depeche Mode-on át a Detroit Sound techno előadóiig, az is bekezdéseket töltene meg. A Kraftwerk élő klasszikussá válására a 2014 januárjában odaítélt Grammy-életműdíj, s még inkább a New York-i Modern Művészeti Múzeumban (MoMA) rendezett nyolcnapos koncertsorozat (2012. április 10−17.) ütötte rá a pecsétet.

Florian Schneider ekkor már nem volt az együttes tagja, 2008-ban távozott. Azóta nemigen lehetett hallani róla; de így volt ez aktív pályafutása idején is. Jellemző, hogy haláláról is szűk egy hét múltán, május 6-án értesült a nagyközönség: a hírt alapítótársa, Ralf Hütter jelentette be.

A Kraftwerk imázsának mindig is fő eleme volt a megközelíthetetlenség. Ez részben a projekt jellegéből fakadt: a zenészek személye lényegtelen, csakis a szintetikusan előállított hangok és az általuk kiváltott hatás a fontos. Ralf és Florian ezt az imázst az együttes nemzetközi befutása, az 1974-es Autobahn óta építgette, s ennek szellemében dolgozott velük a nagy korszak (1974–1986) két másik résztvevője, Karl Bartos és Wolfgang Flür is. Düsseldorfi bázisuk, a halandó számára bevehetetlen Kling Klang Studio is e mítosz része lett: a titokzatos hanglaboratórium, az elektronikus zene szentélye, ahová a négy zenei szakmunkás (Hütter nevezte így többször is magukat) nap mint nap bejár letudni a kötelező penzumot.

E visszahúzódás azonban nem csak művészi manír, következett Hütter, s főleg Florian Schneider egyéniségéből is. „Ugyanazt a nyelvet beszéltük. Magányos farkasok és különcök voltunk. Kling úr és Klang úr. Egymás hasonmásai” – mondta Schneider ritka nyilvános megszólalásai egyikében. Interjúszituációban talán csak egyszer, az 1975-ös amerikai turnéjukon engedte el magát: 1975. április 20-án, egy nappal a chicagói koncertjük után rögzítették a helyi független Triad rádióban azt a fölvételt, amelyen Schneiderék először beszélnek hosszabban a zenéről vallott nézeteikről. Annak a Kraftwerk-hangzásnak az első, ha úgy tetszik, elméleti megalapozása ez az interjú, amely az Autobahnnal indult, de amely a maga teljességében először az 1975 őszén kiadott Radio-Aktivitätben jelenik meg. „Figyelem a hangokat. Sokkal több az emóció bennük, mint amennyit a fülünk érzékel belőlük. (…) Hallgatom a rádiót, a mindennapi élet zajait, mindazt, amit az emberek általában zajnak tartanak. Pedig mindez a bennünket körülvevő világ zenéje. Csak nyitottnak kell lenni, hogy az utcán sétálva meghalljad ezt a szimfóniát. (…) Az elektronikával dolgozva is a hangok forrására figyelsz, és megtanulhatod, hogy bármilyen hangot szét lehet bontani. Elzúg egy repülő fölöttünk, és én ismerem ennek a hangnak minden fázisát. Mindenhol ugyanez történik.” Ismerős gondolatok: Schneider három évvel Brian Eno műfajteremtő lemeze előtt (Music for Airports – Ambient 1.) keres arrafelé új utakat, mint majd az enói „nem-zene forradalom”.

Hütter és Schneider ekkortájt, a hetvenes évek közepén szakítottak véglegesen az Autobahn előtti munkásságukkal. Az amerikai koncertkörút anyaga még igencsak eklektikus volt, bőven játszottak darabokat első három lemezükről is (Kraftwerk 1 – 1970; Kraftwerk 2 – 1971; Ralf & Florian – 1973). Ezek azonban utóbb kiestek a Kraftwerk hivatalos kánonából, a többször kiadott és újrakevert Der Katalog Kraftwerk-összkiadásban is csak az Autobahntól a Tour de France Sound­trackig (2004) terjed a Hütterék által is vállalt nyolc sorlemez.

Pedig Ralf és Florian 1974 előtti munkái, az angol műszóval némi lekicsinyléssel „krautrocknak” nevezett experimentális zene nélkül az egyedi Kraftwerk-hangzás aligha születik meg. A II. világháború alatt vagy a közvetlenül utána született német generáció az élet majd minden területén, így a zenében is kereste a helyét: egyszerre akart kozmopolita és sajátosan német lenni; olyan német, amely bár értelemszerűen kapcsolódik az apák világához, mégis mindenben gyökeresen különbözik attól. Ebből a pezsgő szellemi-művészeti közegből emelkednek ki a 70-es évek nemzetközi zenei színtéren is jelentős német együttesei: a Can, a Cluster, a Tangerine Dream, a Kraftwerk.

A magasértelmiségi családban 1947. április 7-én született Florian Schneider-Esleben (édesapja a korszak felkapott építésze) a remscheidi művészeti akadémián ismerkedett meg Ralf Hütterrel. A klasszikus zenei tanulmányokat folytató fiatalok (Florian fő hangszere a fuvola, Ralfé az orgona) Organisation néven gründoltak zenekart, és egy csak nagyon erős elszántsággal végighallgatható lemezig is eljutottak (Tone Float, 1970) a már életében legenda Conny Plank bábáskodásával. A formáció nevét ezután Kraftwerkre változtatták, de zenei programjuk ugyanaz maradt: koncertjeiken kimerítő hosszúságú improvizációkkal rukkoltak elő, a Hammond-orgona mellett egyre több elektromos kütyüt (jobbára házilag barkácsolt hanggenerátorokat) használva, és Schneider is mesterségesen torzította fuvolája hangjait. Az első két Kraftwerk-lemez között Ralf rövid időre kivált a csapatból, Florian ugyanis az élő zenére és az improvizációra helyezné a hangsúlyt, amivel Hütter nem értett egyet. A kezdeti anyagoknál jóval letisztultabb Ralf & Florian után csatlakozott hozzájuk Wolfgang Flür, majd az Autobahn megjelenését és újabb személycseréket követően Karl Bartos. Ez a kvartett aztán zenetörténelmet írt.

Ralf és Florian egyre rigorózusabb munkatempóját, újonnan támadt, a mániákusságig túlhajtott rajongásukat a kerékpározás iránt, de mindenekelőtt a távolságtartásukat előbb Flür (1987), majd Bartos (1990) unta meg. (Az 1983-ra tervezett Techno Pop című lemez munkálatai például Hütter súlyos biciklibalesete miatt szakadtak félbe.) Bár a Kraftwerk mindig is a Hütter–Schneider-duó vállalkozása maradt, a két ütős, kivált a kreatív munkában mind aktívabb Bartos távozása megviselte az együttest. Persze, a Kraftwerk továbbra is dolgozott: befejezték a stúdió teljes digitalizálását, folyamatosan újrakeverték korábbi számaikat, kísérleteztek, új koncertprogramokat állítottak össze. A 2000-es hannoveri expo öt másodperces szignálja is a Kraftwerk munkája, amelyért az együttes 400 ezer márkát kasszírozott; a remek üzletet soha nem cáfolt információk szerint Florian Schneider hozta tető alá. Ám ezekkel együtt is – ahogyan Florian a 2008-as távozása után fogalmazott – a Kraftwerk már csak a saját kész emlékművét gondozta.

Ezen emlékmű védelméért az ezredfordulón még a volt társ ellen is hosszú pereskedésbe fogtak Hütterék: Flür ugyanis 1999-es visszaemlékezésében (Ich war ein Roboter – az angol kiadásban: Kraftwerk: I was a Robot) olyan fényképeket is publikált, amelyek Ralfot és Floriant hétköznapi szituációkban ábrázol­ják. A robotimázsnak ellentmondó – például a Schneiderék kertjében készült fürdőzős – fotókat Ralf és Florian személyes sértésnek tekintették, és a könyv visszavonását kezdeményezték a bíróságon, sikertelenül. Valójában érthetetlen e gesztusuk: mintha attól tartottak volna, hogy az idétlenkedő Ralf és Florian látványa visszamenőleg érvénytelenítheti a Die Mensch Maschine (1978) vagy a Computerwelt (1981) művészi koncepcióját.

Florian Schneider halálakor Flür egy fényképet posztolt az egyik közösségi oldalon. A kibékülés gyönyörű pillanata kedvenc sörfőzdénkben – írta a fotóhoz. „Azok voltak a legjobb évek” – mondta Florian az együtt töltött időre utalva. Két hetvenes öregember áll egymás mellett; Florian láthatóan megviselt állapotban, lefogyva. Mosolyog, már nem embergép.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."