Nekrológ

Herr Klang elment

Florian Schneider (1947–2020)

Nekrológ

Április 30-án hosszú, de a végstádiumban gyors lefolyású rákbetegség következtében meghalt Florian Schneider-Esleben, a Kraftwerk együttes egyik alapítója.

A német kvartett zenetörténeti jelentősége ma már vitathatatlan, s annak rögzítése, hogy a hetvenes-nyolcvanas évekbeli posztpunk, new wave, majd a kilencvenes években berobbanó elektronikus tánczene számtalan irányzata mennyi mindent köszönhet nekik, hosszú ideje kötelező kör a róluk szóló írásokban. Ha pusztán fölsorolnánk, ki mindenki említette ihlető forrásaként is a zenéjüket David Bowie-tól a Depeche Mode-on át a Detroit Sound techno előadóiig, az is bekezdéseket töltene meg. A Kraftwerk élő klasszikussá válására a 2014 januárjában odaítélt Grammy-életműdíj, s még inkább a New York-i Modern Művészeti Múzeumban (MoMA) rendezett nyolcnapos koncertsorozat (2012. április 10−17.) ütötte rá a pecsétet.

Florian Schneider ekkor már nem volt az együttes tagja, 2008-ban távozott. Azóta nemigen lehetett hallani róla; de így volt ez aktív pályafutása idején is. Jellemző, hogy haláláról is szűk egy hét múltán, május 6-án értesült a nagyközönség: a hírt alapítótársa, Ralf Hütter jelentette be.

A Kraftwerk imázsának mindig is fő eleme volt a megközelíthetetlenség. Ez részben a projekt jellegéből fakadt: a zenészek személye lényegtelen, csakis a szintetikusan előállított hangok és az általuk kiváltott hatás a fontos. Ralf és Florian ezt az imázst az együttes nemzetközi befutása, az 1974-es Autobahn óta építgette, s ennek szellemében dolgozott velük a nagy korszak (1974–1986) két másik résztvevője, Karl Bartos és Wolfgang Flür is. Düsseldorfi bázisuk, a halandó számára bevehetetlen Kling Klang Studio is e mítosz része lett: a titokzatos hanglaboratórium, az elektronikus zene szentélye, ahová a négy zenei szakmunkás (Hütter nevezte így többször is magukat) nap mint nap bejár letudni a kötelező penzumot.

E visszahúzódás azonban nem csak művészi manír, következett Hütter, s főleg Florian Schneider egyéniségéből is. „Ugyanazt a nyelvet beszéltük. Magányos farkasok és különcök voltunk. Kling úr és Klang úr. Egymás hasonmásai” – mondta Schneider ritka nyilvános megszólalásai egyikében. Interjúszituációban talán csak egyszer, az 1975-ös amerikai turnéjukon engedte el magát: 1975. április 20-án, egy nappal a chicagói koncertjük után rögzítették a helyi független Triad rádióban azt a fölvételt, amelyen Schneiderék először beszélnek hosszabban a zenéről vallott nézeteikről. Annak a Kraftwerk-hangzásnak az első, ha úgy tetszik, elméleti megalapozása ez az interjú, amely az Autobahnnal indult, de amely a maga teljességében először az 1975 őszén kiadott Radio-Aktivitätben jelenik meg. „Figyelem a hangokat. Sokkal több az emóció bennük, mint amennyit a fülünk érzékel belőlük. (…) Hallgatom a rádiót, a mindennapi élet zajait, mindazt, amit az emberek általában zajnak tartanak. Pedig mindez a bennünket körülvevő világ zenéje. Csak nyitottnak kell lenni, hogy az utcán sétálva meghalljad ezt a szimfóniát. (…) Az elektronikával dolgozva is a hangok forrására figyelsz, és megtanulhatod, hogy bármilyen hangot szét lehet bontani. Elzúg egy repülő fölöttünk, és én ismerem ennek a hangnak minden fázisát. Mindenhol ugyanez történik.” Ismerős gondolatok: Schneider három évvel Brian Eno műfajteremtő lemeze előtt (Music for Airports – Ambient 1.) keres arrafelé új utakat, mint majd az enói „nem-zene forradalom”.

Hütter és Schneider ekkortájt, a hetvenes évek közepén szakítottak véglegesen az Autobahn előtti munkásságukkal. Az amerikai koncertkörút anyaga még igencsak eklektikus volt, bőven játszottak darabokat első három lemezükről is (Kraftwerk 1 – 1970; Kraftwerk 2 – 1971; Ralf & Florian – 1973). Ezek azonban utóbb kiestek a Kraftwerk hivatalos kánonából, a többször kiadott és újrakevert Der Katalog Kraftwerk-összkiadásban is csak az Autobahntól a Tour de France Sound­trackig (2004) terjed a Hütterék által is vállalt nyolc sorlemez.

Pedig Ralf és Florian 1974 előtti munkái, az angol műszóval némi lekicsinyléssel „krautrocknak” nevezett experimentális zene nélkül az egyedi Kraftwerk-hangzás aligha születik meg. A II. világháború alatt vagy a közvetlenül utána született német generáció az élet majd minden területén, így a zenében is kereste a helyét: egyszerre akart kozmopolita és sajátosan német lenni; olyan német, amely bár értelemszerűen kapcsolódik az apák világához, mégis mindenben gyökeresen különbözik attól. Ebből a pezsgő szellemi-művészeti közegből emelkednek ki a 70-es évek nemzetközi zenei színtéren is jelentős német együttesei: a Can, a Cluster, a Tangerine Dream, a Kraftwerk.

A magasértelmiségi családban 1947. április 7-én született Florian Schneider-Esleben (édesapja a korszak felkapott építésze) a remscheidi művészeti akadémián ismerkedett meg Ralf Hütterrel. A klasszikus zenei tanulmányokat folytató fiatalok (Florian fő hangszere a fuvola, Ralfé az orgona) Organisation néven gründoltak zenekart, és egy csak nagyon erős elszántsággal végighallgatható lemezig is eljutottak (Tone Float, 1970) a már életében legenda Conny Plank bábáskodásával. A formáció nevét ezután Kraftwerkre változtatták, de zenei programjuk ugyanaz maradt: koncertjeiken kimerítő hosszúságú improvizációkkal rukkoltak elő, a Hammond-orgona mellett egyre több elektromos kütyüt (jobbára házilag barkácsolt hanggenerátorokat) használva, és Schneider is mesterségesen torzította fuvolája hangjait. Az első két Kraftwerk-lemez között Ralf rövid időre kivált a csapatból, Florian ugyanis az élő zenére és az improvizációra helyezné a hangsúlyt, amivel Hütter nem értett egyet. A kezdeti anyagoknál jóval letisztultabb Ralf & Florian után csatlakozott hozzájuk Wolfgang Flür, majd az Autobahn megjelenését és újabb személycseréket követően Karl Bartos. Ez a kvartett aztán zenetörténelmet írt.

Ralf és Florian egyre rigorózusabb munkatempóját, újonnan támadt, a mániákusságig túlhajtott rajongásukat a kerékpározás iránt, de mindenekelőtt a távolságtartásukat előbb Flür (1987), majd Bartos (1990) unta meg. (Az 1983-ra tervezett Techno Pop című lemez munkálatai például Hütter súlyos biciklibalesete miatt szakadtak félbe.) Bár a Kraftwerk mindig is a Hütter–Schneider-duó vállalkozása maradt, a két ütős, kivált a kreatív munkában mind aktívabb Bartos távozása megviselte az együttest. Persze, a Kraftwerk továbbra is dolgozott: befejezték a stúdió teljes digitalizálását, folyamatosan újrakeverték korábbi számaikat, kísérleteztek, új koncertprogramokat állítottak össze. A 2000-es hannoveri expo öt másodperces szignálja is a Kraftwerk munkája, amelyért az együttes 400 ezer márkát kasszírozott; a remek üzletet soha nem cáfolt információk szerint Florian Schneider hozta tető alá. Ám ezekkel együtt is – ahogyan Florian a 2008-as távozása után fogalmazott – a Kraftwerk már csak a saját kész emlékművét gondozta.

Ezen emlékmű védelméért az ezredfordulón még a volt társ ellen is hosszú pereskedésbe fogtak Hütterék: Flür ugyanis 1999-es visszaemlékezésében (Ich war ein Roboter – az angol kiadásban: Kraftwerk: I was a Robot) olyan fényképeket is publikált, amelyek Ralfot és Floriant hétköznapi szituációkban ábrázol­ják. A robotimázsnak ellentmondó – például a Schneiderék kertjében készült fürdőzős – fotókat Ralf és Florian személyes sértésnek tekintették, és a könyv visszavonását kezdeményezték a bíróságon, sikertelenül. Valójában érthetetlen e gesztusuk: mintha attól tartottak volna, hogy az idétlenkedő Ralf és Florian látványa visszamenőleg érvénytelenítheti a Die Mensch Maschine (1978) vagy a Computerwelt (1981) művészi koncepcióját.

Florian Schneider halálakor Flür egy fényképet posztolt az egyik közösségi oldalon. A kibékülés gyönyörű pillanata kedvenc sörfőzdénkben – írta a fotóhoz. „Azok voltak a legjobb évek” – mondta Florian az együtt töltött időre utalva. Két hetvenes öregember áll egymás mellett; Florian láthatóan megviselt állapotban, lefogyva. Mosolyog, már nem embergép.

Figyelmébe ajánljuk

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.

Átverés, csalás, plágium

Az utazó kiállítást először 2020-ban Brüsszelben, az Európai Történelem Házában rendezték meg; a magyarországi az anyag harmadik, aktualizált állomása. Az eredetileg Fake or Real címen bemutatott kiállítás arra vállalkozik, hogy „féligazságok és puszta kitalációk útvesztőjében” megmutassa, feltárja a tényeket, az igazságot, amihez „követni kell a fonalat a labirintus közepéig”. A kiállítás installálása is követi a labirintuseffektust, de logikusan és érthetően.

Kire ütött ez a gyerek?

Az 1907-ben született dráma eredetiben a The Playboy of the Western World címet viseli. A magyar fordításokhoz több címváltozat is született: Ungvári Tamás A nyugati világ bajnokának, Nádasdy Ádám A Nyugat hősének fordította, a Miskolci Nemzeti Színházban pedig Hamvai Kornél átültetésében A Nyugat császáraként játsszák.

2 forint

„Újabb energiaválság felé robog Európa, ebből kellene Magyarországnak kimaradni, ami nem könnyű, hiszen ami most a magyar benzinkutakon történik, az már felháborító, sőt talán vérlázító is” – e szavakkal indította Orbán Viktor a beígért repülőrajtot indiai kiruccanása után. Hazatérve ugyanis a miniszterelnök szembesült egynémely adatsorral, meg leginkább azzal, hogy, a legendás Danajka néni szavaival élve, „drágulnak az árak”. Az üzemanyagé is.

Kiárusítás

Lassan másfél éve szivárgott ki, hogy az állam egy olyan arab befektetőnek, Mohamed Alabbarnak adná Budapest legértékesebb egybefüggő belterületét, a Rákosrendezőt, aki mindenféle felhőkarcolót képzel oda, egyebek mellett a Hősök tere látképébe belerondítót is.

24 óra

„Megállapodást kellene kötnie. Szerintem tönkreteszi Oroszországot azzal, ha nem köt megállapodást – mondotta Trump elnök a beiktatása utáni órákban Vlagyimir Putyinról, majd hozzátette azt is, hogy „szerintem Oroszország nagy bajba kerül”. Trump azt is elárulta, hogy telefonbeszélgetést tervez az orosz elnökkel, de még nem tudja, mikor. Nemrég azt is megjegyezte, hogy Oroszország egymillió embert veszített az Ukrajna ellen indított háborújában. (Ez a szám az orosz áldozatok felső becslése.)

A Menhir

Bár soha nem jutott a hatalom közelébe, mérgező jelenlétével így is át tudta hangolni a francia közgondolkodást. Több mint fél évszázadig volt elmaradhatatlan szereplője a politikai életnek. Újrafazonírozott pártját lánya, Marine Le Pen, eszmei hagyatékát az alt-right francia letéteményese, Éric Zemmour viszi tovább.

Nehogy elrabolják

Huszonéves nőként lett vizsgáló a magyar rendőrségen, és idővel kivívta férfi kollégái megbecsülését. Már vezetői beosztásban dolgozott, amikor az ORFK-hoz hívták; azt hitte, szakmai teljesítményére figyeltek fel – tévedett. Patócs Ilona A nyomozó című könyve nem regény, hanem egy karrier és egy csalódás dokumentuma.