Hol angyali, hol ördögi - Umberto Eco (1932–2016)

  • Barna Imre
  • 2016. március 13.

Nekrológ

„Ötvenévesen az ember vagy megszökik egy táncosnővel, vagy ír egy bestsellert” – viccelődött, amikor arról faggatták, hogy vajon nemzetközi hírű, komoly professzor létére mi vitte rá annak idején, 1980-ban a regényírásra.

Voltak ezek a viccei. Kilenc éve, amikor sikerült végre Budapestre csábítani könyvfesztivál-díszvendégnek, megtapasztalhattam, mekkora profi celebként is: pódiumon és fehér asztalnál, exkluzív interjúalanyként és dedikálás közben, díszteremben és kocsmában akkora rutinnal ontotta magából a már tökéletesre csiszolt gondolatfutamokat, sztorikat és poénokat is, mintha mindig épp abban a szent pillanatban találná ki őket. Mert celebnek is komoly ember volt.

A pályája egy Aquinói Szent Tamásról írott könyvvel indult („Csodát tett velem: kigyógyított a hitből” – jelentette ki később a hajdani Actio Catholica-diákvezető), és a korszakalkotó Nyitott mű modern művészetolvasatával folytatódott, csakhogy abba már A három testőr éppúgy belefért, mint Joyce Ulyssese, az Isteni színjáték éppúgy, mint Dagobert bácsi és Superman. Fordított (Queneau-t, Nervalt), irodalmi paródiákat írt és politizált. „Ki a tettes?” – tette fel a kérdést, túlmutatott jeleken és szavakon, műveken és epifániákon százféleképpen, lankadatlanul.

false

 

Fotó: Europress Fotóügynökség

Tanár volt, tudós és regényíró. Celebbé re­gény­íróként lett, igen, bár sok minden világéletében megkülönböztette őt a „csak” regény­íróktól. Mindenekelőtt az a rendkívüli tudatosság, mellyel a hatáskeltés mechanizmusait, az intertextuális irónia trükkjeit alkalmazta hol angyali, hol ördögi módon – ami persze egy hivatásos szemiotikustól nagyon is elvárható volt, de zavart is keltett azok körében, akik mindenképp meg szerették volna különböztetni a tudóst az írófélétől.

Az újabb és újabb regények a tudományos életműből is sarjadzottak. Egy percig sem volt kétséges, mennyire elválaszthatatlan A rózsa neve a középkori esztétikával foglalkozó korai tanulmányoktól és a ponyvaregény működését elemző kutatásoktól; A Foucault-inga az irracionalizmusról, az összeesküvés-elméletekről és a hit kérdéseiről szóló előadásoktól és tanulmányoktól; A tegnap szigete a mesterséges nyelvek keresésétől, Pascaltól, Spinozától és a barokk fejlődésregénytől; vagy a Baudolino a kognitív típusok, a kanti értelemben vett kacsacsőrű emlős és a keresztes háborúk témájától. És mindez ráadásul azzal az Ecóra nagyon jellemző és megejtően olvasóbarát nyelvi következetességgel is párosult, amely már a regénykorszak előtt jócskán megkülönböztette őt a ködösítésben érdekelt kor- és pályatársaktól.

A regényírói életmű természetesen önmagában is értékelhető. A rózsa nevéről addig lehetett hinni, hogy a nagy tudós kivételes tréfája – tehát egyetlen regény –, amíg meg nem jelent A Foucault-inga. De volt még „mentség” arra is: érthetőnek tetszett, hogy a mintaszerű tettes mindenkori tervét kérdésessé tevő „metafizikai krimi” után a hamisságspecialista Eco meg akarta írni az irracionalizmus és az ezoterikus világmagyarázatok, a nagybetűs Terv regényét is. Aztán persze jött A tegnap szigete meg a Baudolino, és tudomásul vette a világ, hogy Eco nemcsak nagy tudós, hanem nagy regényíró is, aki ebben a minőségében is életművet alkot. És aki a Loana királynő titokzatos tüzének váratlanul direkt és őszinte, „bölcsőtől a koporsóig” gondosan dokumentált önéletrajzisága láttán gondolta volna netán, hogy ezzel a pompás képeskönyvvel most már aztán tényleg a záró darabot alkotta meg a mester, megint csak tévedett, mert akkor meg következett a hatodik regény, A prágai temető, mely mintha „alulnézetből” folytatta volna A Foucault-ingát – akárcsak végül az utolsó, a magyarul nemsokára Mutatványszám címmel megjelenő és a 19. század után az elmúlt évtizedek Olaszországának titkos történetébe kalauzoló Numero zero is.

false

 

Fotó: MTI/EPA

Az, hogy Eco idővel korunk vezető értelmiségijévé is lett – olyasféle, Voltaire-hez, Goethéhez, Victor Hugóhoz, Thomas Mannhoz vagy Sartre-hoz fogható tekintélyű véleményvezérré, amilyenből egy-kettő, ha akad egy évszázadban –, elkerülhetetlen volt. Nem valószínű, hogy vágyott volna erre a szerepre, de nem is bánta, sőt néha szórakoztatta is, azt hiszem. A szemléletéből és a szakmájából következett ez. A logika szabályainak tiszteletéből és a világolvasatából – elvégre jeltudós volt. Meggyőződésem, hogy az az elkötelezett, ha úgy tetszik, baloldali antiautoritarianizmus is ebből fakadt, melynek legutóbbi jeleként – több mint ötvenévi házi szerzőség után – néhány hónapja szakított a Berlusconi-birodalom áldozatául eső Bompianival, hogy új könyvkiadót indítson néhányadmagával az útjára a kalandos La Nave di Teseo (Thészeusz hajója) néven. És talán nem nehéz jeltudósi eredetűnek gondolni azt a világmagyarázatok iránti, szinte megszállott figyelmet is, ami egész életművét áthatotta; és amiből a konteók csupán az alesetei voltak valami sokkal fontosabbnak. Elvégre – ahogy A Foucault-inga egyik szereplője mondja – a vonatrobbantók is Istent keresik. „Az embert – magyarázta vígan egy huszonhét évvel ezelőtti, emlékezetes májusi estén Bo­­lo­gná­ban, két gin-martini közt – a jóllakáson kívül még két dolog érdekli: a szex, meg az, hogy mi lesz vele, ha meghal. Az előbbivel csak-csak elboldogul: freudizmus, ilyenek. Az utóbbi viszont, hát igen, az nem hagyja nyugodni.”

Celebkontextusban olcsó poén volt a nevével viccelődni. Pedig nem Ekhó úr volt ő, nem a visszhangja valaminek, hanem – az egykori lelenc nagyapa utódjaként – az Ég Adománya: Ex Caelis Oblatus. Tudtam, hogy beteg, finoman utalt rá, amikor idén tavaszra konferen­ciázni hívta őt Triesztbe (velünk, a „családjával”) a horvát kollégám: „egészségi problémák” miatt nem biztos, hogy menni tud. De hiába tudtam ezt, és hiába volt könnyű kiszámolni, hogy 84 éves, mégis fejbe kólintott most a hír. Ő sokszor elképzelte, meg is írta, milyen lehet a halál. A meghalás: hogy vagyunk még, de nem leszünk, belehullunk „a csendes és lakatlan istenségbe…, ahol nincs mű és nincsen kép”, hogy úgy fogunk gondolkodni, ahogy a kövek: „kő, kő, kő”. De úgy látszik, azt hittem, őrá valahogy nem vonatkozik ez a haláldolog, megoldotta már. Hiszen könyvekben írta meg, a könyv pedig „egy cseppnyi ízelítő a halhatatlanságból” – és ezt is ő mondja, igen. El kell-e képzelnem hát, hogy most nélküle megy tovább az a hajó? Én nem hiszem.

Interjúnk Umberto Ecóval itt olvasható.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."