Nekrológ

„Láthatóvá tenni a láthatatlant”

Konok Tamás festőművész (1930–2020)

Nekrológ

Nagypolgári családban, művészi közegben nőtt fel, Ferenczy István szobrász kisplasztikái, és dédapja, id. Sándy Gyula festményei között. Nagyapja, Sándy Gyula, a neves építész terelgette a rajzolás és a festészet felé, míg apja (aki szakmája szerint a hazai első, színes diára dolgozó fényképész volt, ám esténként rendszeresen hegedült a családnak) inkább zenészi pályára szánta; Konok ezért párhuzamosan végezte a győri bencés gimnáziumot és a Zenei Konzervatóriumot, hegedűművésznek készülve. Végül mégis a Képzőművészeti Főiskolára jelentkezett, ahol Bernáth Aurél és Barcsay Jenő tanítványa lett. Miután 1953-ban végzett, osztályidegenként nehezen tudott boldogulni (dolgozott textilgyárban is), mígnem Barcsay javaslatára megkapta a Derkovits-ösztöndíjat; ennek köszönhetően jutott el 1958-ban Párizsba. 1959-ben disszidált, és le is telepedett Párizsban. (A francia állampolgárságot – a magyar megtartása mellett – 1970-ben kapta meg.)

Konok a pályafutását – az ötvenes években nem meglepő módon – figuratív művekkel kezdte. Azt vallotta, hogy Bernáth „természet­elvű” festészetén alapul egyéni stílusa, egyik korai munkáján (Cote d’Azure [sic!], 1958) ki is mutatható a bernáthi kompozíció- és színkezelés minden vonása. Néhány kivételtől eltekintve aztán a hatvanas évektől nem készített figurális alkotásokat (ilyen kivételek az hommage képei, például Petrovics Emil zeneszerzőről, vagy azok az 1985 körül készült portrék, amelyek Holbein, Van Eyck vagy Dürer stílusát kisajátítva készültek).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.