Nekrológ

„Láthatóvá tenni a láthatatlant”

Konok Tamás festőművész (1930–2020)

Nekrológ

Nagypolgári családban, művészi közegben nőtt fel, Ferenczy István szobrász kisplasztikái, és dédapja, id. Sándy Gyula festményei között. Nagyapja, Sándy Gyula, a neves építész terelgette a rajzolás és a festészet felé, míg apja (aki szakmája szerint a hazai első, színes diára dolgozó fényképész volt, ám esténként rendszeresen hegedült a családnak) inkább zenészi pályára szánta; Konok ezért párhuzamosan végezte a győri bencés gimnáziumot és a Zenei Konzervatóriumot, hegedűművésznek készülve. Végül mégis a Képzőművészeti Főiskolára jelentkezett, ahol Bernáth Aurél és Barcsay Jenő tanítványa lett. Miután 1953-ban végzett, osztályidegenként nehezen tudott boldogulni (dolgozott textilgyárban is), mígnem Barcsay javaslatára megkapta a Derkovits-ösztöndíjat; ennek köszönhetően jutott el 1958-ban Párizsba. 1959-ben disszidált, és le is telepedett Párizsban. (A francia állampolgárságot – a magyar megtartása mellett – 1970-ben kapta meg.)

Konok a pályafutását – az ötvenes években nem meglepő módon – figuratív művekkel kezdte. Azt vallotta, hogy Bernáth „természet­elvű” festészetén alapul egyéni stílusa, egyik korai munkáján (Cote d’Azure [sic!], 1958) ki is mutatható a bernáthi kompozíció- és színkezelés minden vonása. Néhány kivételtől eltekintve aztán a hatvanas évektől nem készített figurális alkotásokat (ilyen kivételek az hommage képei, például Petrovics Emil zeneszerzőről, vagy azok az 1985 körül készült portrék, amelyek Holbein, Van Eyck vagy Dürer stílusát kisajátítva készültek).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Figyelmébe ajánljuk

És meghalni a gyönyörtől

„A fájdalom politikai kérdés, a gyönyör politikai kérdés” – okítja a haldokló Mollyt (Michelle Williams) egy gyönyörű leszbikus (Esco Jouléy), aki egy személyben radikálisan szabad szexuális felfedező és empatikus szociális munkás is.

Végtére is a gyerek az első

Lehet-e hazugságra építeni értelmes életet, főleg másokét, a családtagjainkét, a gyerekünkét? Persze kizárólag az ő érdekükben! Van-e olyan érdek, ami fontosabb, mint az igazság?

Kísérleti fizika

Öveges József fizikus, piarista szerzetes, tanár, mondhatni mé­dia­­sztár volt a hatvanas–hetvenes években. Közvetlen stílusban, élvezetesen előadott ismeretterjesztő előadásai és a közben bemutatott kísérletek tették ismertté.

Micimackóék felnőttek

Ládaasztal a fő díszletelem a Három Holló pincehelyiségének apró színpadán, olyan, amilyenek mellett a fesztiválokon szoktunk iszogatni. Körülötte jégkockához hasonló, hol egységes kékben, hol különböző színekben pompázó ülések. Gyerekként nem egészen így képzeltük a Százholdas Pagonyt.

A ház torka

Egy Pireneusok mélyén megbújó faluban, a Clavell házban a család egyik nőtagja éppen haldoklik. Hörgő, bűzölgő, démonisztikus tusa ez, pokoli gyötrelem. Nem véletlenül gondolunk a pokolra és érezzük meg egy földöntúli lény jelenlétét.

Mi a művészet?

Hazánk kulturális miniszterének, Hankó Balázsnak – aki a 2023-as és a 2024-es szja-bevallásának „munkáltató” rovatába is „Kultúrális és Innovációs Minisztériumot” írt – érezhető, napi gondjai vannak a nyelvhasználattal.

A javaik és az életük

Válaszolnak… Az a legjobb ebben a szánalmas bolhacirkuszban, hogy válaszolnak, és megmagyarázzák. Hogy az nem is úgy van, mert nem is az övéké, csak épp náluk van, valahogy. Bérelték, lízingelték, amikor egy percre nem figyeltek oda, a nyakukba akasztotta valaki vagy valami. Néztem a tájat, és rám esett, a Jane Birkin meg a táskája, szerencsére nem az egész Gainsbourg család, gyerekkel, kutyával, szivarral.

Honfiak  

–Librettó–

(A helyszín az első négy felvonásban mindvégig a miniszterelnök dolgozószobája.)

Nemcsak a hősök arcai

82 éve, 1943. április 19-én kezdődött, és szűk egy hónapig tartott a varsói gettófelkelés. Miközben a nácik leszámoltak az alig felfegyverzett lázadókkal, porig rombolták a zsidók számára kijelölt városrészt, a túlélőket pedig haláltáborokba küldték, Varsó többi része a megszállás hétköznapjait élte. Hogyan emlékezik ma Lengyelország a világháború alatti zsidó ellenállás legjelentősebb mozzanatára?

„A legkevésbé sem keresztényi”

A nyugati populista mozgalmak és pártok a kereszténység kifacsart értelmezését használják fegyverként a hatalomért folytatott harcban, miközben a hagyományos kereszténydemokrácia identitásválságba került. A Princeton University professzora arra is figyelmeztet: legalább mi ne beszél­jünk szélsőjobboldali „hullámról”.

Mindenki hibázhat

Nem állítható, hogy a KSH direkt hamisítana adatot a szegénységi mutatók kiszámításánál. Mégis, valahogy mindig a „kellő” irányba mutatnak a számok.