Végső nyugalomra helyezték Sváby Lajos festőművészt

  • Kinda Gabriella
  • 2020. szeptember 17.

Nekrológ

Életének 85. évében hosszú betegség után, augusztus 13-án hunyt el Sváby Lajos, Kossuth- és Prima Primissima díjas festőművész, a Magyar Képzőművészeti Főiskola előbb megbízott (1990-1991), később nyugdíjba vonulásáig kinevezett rektora, a londoni Kingston Egyetem díszdoktora. A magyar neoexpresszionizmus egyik kimagasló alkotóját csütörtökön helyezték végső nyugalomra a Fiumei úti sírkertben. Életművére A piktor előtt című írásával Kinda Gabriella emlékezik.

"Festettem többet,

Festhetek is még,

De több már nem lehetek."

Sváby Lajos

Sváby Lajos belvárosi műtermében a görgőkkel ellátott, általa eszkábált piedesztálon egyszerű, háttámlás széken ültem. Hosszú órák alatt készült el a portrém. Alanyának lenni kiváltság – a mű megfeszített munkával született meg.

A figuratív festő az adott anyagot gyúrja: ugyanazt az erős, fényes zöldet látom viszont, amit mindenképp szerettem volna a képbe csempészni. Nem minden egyes minta örökítődik meg ruhámról, mentegetőzik. Erre én nem is gondoltam. Mégis fontos lesz: ebben szakít ki a létezésem egy keveset a létből.

A műteremlakással együtt maradt Svábyra a festőállvány is. A másik Pór Bertalané (1888-1964), a tanáré volt, aki viszont tudta, hogy a Képzőművészeti Főiskoláról átvándorló állvány Székely Bertalané volt. A koncentrálás csendjében Sváby arányokat mér, a tükörben megforduló képben önmagát ellenőrzi, csalt-e a szeme. De igaz művész meglátja a lelket is: gondolataink egymásnak feszülnek. Idegeim feszítik meg az izmaimat, néha nem megy, nehéz tartanom magam, lejjebb csúszom a széken. Érzem, amint a vászonra kerül a szemem, a szemöldököm, a ruhám virágai. Nem akar túlrajzolni, szorgalmasan radíroz. A munkát ebben a fázisban nem nézhetem meg, izgulok, hogy svábys kezem lesz-e. A felajánlott sétálási-átmozgatási szünetet elutasítom. Hadd jusson el addig a pontig, ahonnan a mű folytatható.

false

 

 

Mikor már megnézhetem a festményt, megállapítjuk, hogy mint az életben, olyan szép és hosszú a nyaka. Mikor megjegyzem, hogy nekem kicsit rövidebben jobban tetszene, csak legyint. Így van ez jól, mondja.

A kéz! Az a legkidolgozottabb, a sok kis lila árnyékocskájával teljesen irányítja a figyelmet. Még folytatni kell, húsz perc, fél óra mindössze; tovább gondolkodik. Közben a kezében tartott üvegből kiszökik az összes buborék.

Aztán újra munka: húsz ecsetet tart egyszerre a kezében, meg kést, a festőkabát tiszta folt a törlésektől,  finomítás ujjal, a földre esett pemzliért csak percekkel később hajol le, akkor is csak azért, mert rálépett véletlenül.

Tömény terpentinszag: kész a mű. Nem is én vagyok, hanem ő. Nézi távolról, közelről. Nem, nem nyúlok hozzá! Még nem rontottam el!

Érnie, száradnia kell, egy hét, tíz nap. Addig még dolgozik rajta és csak akkor szignálja, ha késznek érzi valóban. Kérek egy kis pirosat a háttérbe. Kapok egy négyzetcentit, meg még egy valamicskével többet ráadásnak.

Sváby, a művész, szenvedett. Nem csak amikor alkotott, hanem akkor is, ha a művészetet (főkép ha a festészetet magát) értetlenség vette körül. Szenvedett, mert tudta, hogy a mai világban érték és értéktelen nehezen választható szét és a felkapottság, a divatosság mint kategória, nem szolgálhat útjelzőként.

 

Sváby Lajos féltette a művészetet. A művészetnek azt a jogát, hogy megragadja és kimondja az igazságot. Az inkább könyörtelen mint hízelgő igazságot. Mert a festő belelátott alanya személyes, rejtett titkaiba, az élet nagy várakozásába.

A nyári reggeli fényből most a sugárzásba igyekszik, képein maga mögött hagyva az árnyékok rajzolta formákat.

(A címoldali képünkön látható rajz Sváby Lajos egyik utolsó, saját magáról készített sorozatából való. Forrás: Sváby András Facebook.)

Figyelmébe ajánljuk

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Emlékév

A hatalom és a muzsikus viszonya sokféle lehet: az utcai zenész nyitott gitártokja, a homlokra csapott vagy vonóba tűzött nagycímletű bankjegy éppúgy kifejezi ezt a viszonyt, mint a Mozartot és Salierit is udvari zeneszerzővé kinevező II. József telhetetlensége.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.

Talpunk alól a hő

Ritka, potenciálisan megújuló energiaforrás lapul az alattunk különösen vékony földkéreg mélyén. A közeljövőben a mostaninál is sokkal nagyobb mértékben támaszkodhatnánk a geotermikus energiára, habár akadnak megoldásra váró gondok is. De mostantól pénz is jut rá!

Oktatás helyett

Akár több ezer kamuórát is beírhattak a KRÉTA rendszerbe egy miskolci technikumban az elmúlt évek során, de a szakképzési centrum állítja, most már minden rendben van. Diákok és egy volt tanár szerint egyáltalán nincs így.