Miért nem kérünk a jóindulatú szexizmusból?

  • Tóth Györgyi
  • 2012. február 13.

Női jogi egyenlítő

Az elmúlt száz évben sorra dőltek meg a biologizmuson alapuló állítások a nők és férfiak közötti különbségekről: a hormonok szerepéről mindennapi viselkedésünkben csakúgy, mint az agyméret vagy legújabban a matematikai képességek közötti különbségek kapcsán. A reprodukciós képesség az egyetlen tényleges biológiai különbség nők és férfiak között.

„A modern politika [...] jól tudja hasznosítani a nőknek azokat a biológiai adottságait, amelyeket hiba lenne tagadni: a megosztott figyelem képességét és a konfrontáció helyett a kooperációra való hajlamot.” Ertsey Katalin – Szél Bernadett: Nők, erőszak, Selmeczi Gabriella

„A pénzt, a kosztpénzt, a háztartáspénzt jobb az asszonyokra bízni, mint a férfiaknál hagyni, tehát az a családi vagyont kezelő minisztérium most a hölgyek kezében van.” Beszélgetés Orbán Viktorral a Hír Tv-ben

Jaj.

Miért zavarnak ezek a mondatok?

A valódi nők és valódi férfiak képességeiket, érdeklődési körüket tekintve sokfélék, van sok nő és férfi, aki e tekintetben egymásra jobban hasonlít, mint más vele azonos neműre. A fenti állítások a nőket homogén csoportként kezelik, a nőkkel szembeni irreális társadalmi elvárásokat minden nőre igaz tényként állítják be.

De hiszen a két idézet a nőket kifejezetten felsőbbrendűnek írja le egy-egy téren. Azt állítják, hogy mi nők jobbak vagyunk bizonyos dolgokban biológiailag, mint a férfiak. Már ez is baj?

Igen. A kijelentések felszínén azért, mert ha azt mondjuk, hogy a nők biológiailag valamiben jobbak, akkor ezzel egy időben azt állítjuk, hogy a férfiak biológiailag ugyanabban rosszabbak, tehát a férfiak biológiai alacsonyabbrendűségét hirdetjük.

No és nem pont ezt gondolják a feministák?

Nem, a feminizmus a nemek egyenlőségéért, a nőkkel szembeni hátrányos megkülönböztetés ellen fellépő polgárjogi mozgalom. Az, hogy a feminizmus ellenzői az egyenlőségre törekvést a férfiak elnyomására való törekvésnek állítják be, csupán saját, a nők alacsonyabbrendűségére alapuló ideológiájukat leplezi le, valamint azt, hogy magukból kiindulva másoktól is az övékhez hasonlóan hierarchikus világképet várnak el a nemek, etnikai csoportok, szegények és gazdagok, iskolázatlanok és iskolázottak, illetve más társadalmi csoportok megítélésében.

A fenti (és hasonló, a női nemet „dicsérő”) állítások rejtett üzenete az, hogy ha elfogadjuk, hogy a nők bizonyos dolgokban biológiai alapon jobbak, akkor másokban viszont rosszabbak, azaz biológiailag alkalmatlanabbak, mint a férfiak. Innen pedig már csak egy lépés a nők biológiai tulajdonságaival igazolni a nőket érő hátrányos megkülönböztetést.

Amúgy pedig nem „hiba tagadni” azt, hogy a nők biológiai okokból figyelmesebbek vagy konfliktuskerülőbbek. Az elmúlt száz évben sorra dőltek meg a biologizmuson alapuló állítások a nők és férfiak közötti különbségekről: a hormonok szerepéről mindennapi viselkedésünkben csakúgy, mint az agyméret vagy legújabban a matematikai képességek közötti különbségek kapcsán: a reprodukciós képesség az egyetlen tényleges biológiai különbség nők és férfiak között. A levegőn és a víz alatt élő élőlények két, biológiailag különböző térben élnek, aminek kiterjedt biológiai következményei vannak ezen élőlények anatómiájára. Ám a parlament, egy könyvelőiroda, egy óvoda vagy a családi otthon között nincsenek biológiai különbségek, ezért minden ember – függetlenül attól, hogy férfinak vagy nőnek született – biológiai szempontból ugyanolyan mértékben képes boldogulni ezekben a közegekben.

Még mindig nem világos, hogy nőket dicsérni, a női nemet becsülni miért jár együtt a nők alacsonyabbrendűségébe vetett hittel.

Azért, mert valójában ez nem más, mint a szexizmus báránybőrbe bújt farkasa. A szexizmus olyan kulturális, intézményi és egyéni meggyőződés és viselkedés, amely jogtalan előnyökhöz juttat férfiakat, alárendeli a nőket, és alacsonyabb rendűnek állítja be a nőkhöz rendelt értékeket és társadalmi gyakorlatokat.

A fenti idézetek a „jóindulatú szexizmus” kategóriájába tartoznak, melyek az „ellenséges szexizmus”-sal együtt alkotják az ambivalens szexizmus jelenségét. Ellenséges szexizmusnak nevezhetők a nőket nyíltan támadó, alacsonyabbrendűségüket hangoztató kijelentések, valamint azok a büntető típusú kijelentések, amiket azon nőknek címeznek, akik nem felelnek meg a női nemi szerepelvárásoknak. A cikk elején található két politikusi idézet pedig a jóindulatú szexizmus kategóriájába tartozik. A jóindulatú szexista állítások töltik be a mézesmadzag szerepét: míg a túlnyomó többség könnyen elhatárolódik az ellenséges szexista állításoktól, addig a jóindulatú szexista állítások támogatottsága igen nagy. Valójában azonban ezek csupán elfogadhatóbbá teszik a rosszindulatú állításokat, és közben fontos elemét képezik annak a társadalmi rendszernek, amely nemi szerepelvárások dobozaiba próbál belekényszeríteni minket, és büntet, ha ez nem sikerül, vagy nem akarjuk.

Ha már a parlamentnél tartunk: az is tény, hogy stabilabbnak tűnnek azok a gazdaságok és demokráciák, ahol a nők jelenléte a politikában jobban tükrözi a társadalmi arányokat.

Valóban! Ám ennek nem a nők biológiai vagy társadalmi különbségében keresendő az oka, hanem abban, hogy bármely csoport teljesítménye javul, ha a bekerülés körülményei tisztességesebbé válnak, és az alkalmas emberek egyenlő esélyekkel indulhatnak a startvonalnál. Az erősebben patriarchális rendszerekben a társadalmilag kevesebb hatalommal rendelkező csoportok, köztük a nők, nem az érdemeiknek megfelelő esélyekkel indulnak, számtalan direkt és indirekt mechanizmus játszik szerepet abban, hogy már a rajtvonalhoz se tudjanak állni, vagy ha mégis, csak extra súlyokkal (például hogy puszta jelenlétük is igazolásra szorul). Egy egyenlő esélyeket teremtő rendszer a valódi alkalmasság rendszere, hiszen így a nagyobb hatalmú csoportok tagjai közül is csak a valóban alkalmasak kerülhetnek pozícióba.

Angolul tudók maguk is kipróbálhatják az ambivalens szexizmus felméréssel, hogyan állnak az ambivalens szexizmus terén.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult.