Olvasói levél

Oligarchák indulója

Magyar Narancs, 2012. április 19.

  • 2012. július 7.

Olvasói levelek

Tisztelt Szerkesztőség! Olvasva Kiss Ilona recenzióját, összehasonlítottam a ma oligarcháknak tekintetteket, vagyis a volt szocialista országok új nagykapitalistáit az előző három évszázad alatt létrejött nagy vagyonok megteremtőivel. Ha moralizálni volna szándékom, azt mondanám, hogy az összehasonlítás utóbbiak javára szól.

Csakhogy más-más volt a szerzési lehetőség és mód. A kapitalista viszonyok között vagyont szerző iparosok, kereskedők, vállalkozók, vagyis a vagyonalapítók kisemberként kezdték. Folyamatos gyarapodás során lettek gyáriparosok, vállalkozók stb. A volt szocialista országokban keletkezett új vagyonok urai gazdagságukat egy nem várt - legfeljebb titokban áhított - hirtelen bekövetkezett politikai fordulatnak köszönhetik. A kommunista rendszer megszűnt és maga után hagyta az évtizedek alatt egy kupacba összehordott állami vagyont. Át-, illetve vissza kellett adni a társadalomnak. Következett a privatizáció. A kupachoz nem férhetett hozzá mindenki. Szabadon csak az szedhetett belőle, akinek hozzáférése volt, amihez kedv, szimat, helyzetismeret és összeköttetés kellett. Ahhoz, amihez Rockefellernek, Carnegie-nek, Weiss Manfrédnek néhány évtizedre volt szüksége, esetleg néhány nemzedékre (Goldberger), ahhoz most elég volt pár hét, pár hónap. John D. Rockefeller és Andrew Carnegie ma is működő alapítványokat hoztak létre, Weiss Manfréd családja kórházat épített és működtetett. Vajon mikor fogunk hallani azokról az alapítványokról, kórházakról és díjakról, amiket a volt szocialista országok oligarchái létesítettek? Demján Sándor és Csányi Sándor bizonyság arra, hogy lehet. Hol van a többi?

Szívélyes üdvözlettel,

Dr. Del Medico Imre

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.