A globális ebolajárvány még nem tört ki, de a bestselleríró szerint ez csak véletlen

  • Sepsi László
  • 2018. március 30.

Paratéka

Néha nem is olyan könnyű megkülönböztetni egy tényregényt az olcsó horrortól. Mitől félünk valójában, amikor az ebolával ijesztgetnek minket?

A Halálzóna valószínűleg a legjobb horror, amely tényregénynek álcázza magát, vagy inkább a legjobb tényregény, amit úgy elbűvöl saját iszonyatos témája, hogy folyton átcsúszik zsigeri ijesztgetésbe. Richard Preston 1994-es könyve az eboláról és első megjelenéséről az Egyesült Államokban a nyolcvanas évek végén a Dustin Hoffman-féle Vírus mellett a legfontosabb szöveg, amely az ebolával kapcsolatos nyugati közgondolkodást formálta a múlt század végén. A Halálzóna nálunk először 1995-ben jelent meg, az újabb kiadásoknak hála azóta is folyamatosan kapható, és

húsz-egynéhány év múltán is lehengerlő olvasmány.

false

Bár már hajdani rajongói is arról írnak, hogy Preston rengeteg káros tévhitet terjesztett a vírusról, hogy a frászt hozza az olvasóra, a Halálzóna vonzerejét épp ez a gátlástalanság adja. Hogy olyan kéjesen tocsog az ebolás vérben, mintha nem lenne holnap.

Pikáns csavar a történetben, hogy amivel Preston ijesztget – az ebola felütheti fejét a tengerentúlon és járványt okozhat –, azóta bekövetkezett.

false

A Halálzónában nem fertőződik meg amerikai állampolgár, a vírus bölcsője egy majomház: 1989-ben a Washington közelében fekvő kisváros, Reston majomházában kezdett el terjedni a Fülöp-szigetekről importált makákók között. Az Ebola Restonnak elkeresztelt törzs tömegével tizedeli a ketrecbe zárt, eredetileg kísérleti állatnak szánt szerencsétlen majmokat, a majomházat karantén alá helyezi az USAMRIID (Fertőzéses Betegségek Amerikai Katonai Kutatóintézete). Az alig húszéves bakák egyenként altatják el a makákókat, majd formaldehidgázzal fertőtlenítik a helyiséget. A történet végére a veszélyt elhárítják, bár nem sokkal később egy újabb fertőzött majomszállítmány miatt ugyanebben a majomházban megint megjelenik a vírus: ezúttal a katonaság hagyja az állatokat maguktól elpusztulni.

Húsz évvel a Halálzóna megjelenése után, a 2014-es ebolajárvány idején derült ki, mi történik akkor, ha a vírus nem csupán feláldozható emlősöket, hanem embereket fertőz meg Amerika területén.

Lényegében semmi, ami mérhető lenne a Preston által olykor szerényen belengetett globális vírusapokalipszishez.

Az ebolát ekkor egy libériai turista és Afrikában dolgozó misszionáriusok hurcolták be az országba, ám a további megbetegedések ellenére a hatóságok mindvégig kordában tartották a járványt.

A Halálzóna elemi erejének forrása az, hogy a szerző úgy ír a vírusról, mintha az egy szörnyeteg lenne. Egy szörnyeteg célokkal. „Molekuláris cápák, ok nélkül tomboló erők. Szilárd, kemény, logikus és végtelenül önző: a vírus nem tesz semmi mást, mint hogy másolja és másolja önmagát, olykor elképesztő sebességgel. Kizárólagos célja a sokszorozódás.

Egy vírusszörnyeteg trancsirozós horrorfilmeket idéző tünetekkel: „A vírusgazdában szaporodó vírus saját részecskéivel megtölti a testet; agytól a bőrig. A katonai szakértők ezt a jelenséget extrém multiplikációnak, vírusrobbanásnak nevezik. A dolog távolról sem hasonlít az egyszerű megfázásra. Mire az extrém multiplikáció eléri tetőpontját, az áldozat vérének minden cseppje akár százmillió vírusrészecskét is tartalmazhat. Más szóval, a vírusgazda olyan képződményt hordoz, amely a gazda egész lényét önmagává próbálja alakítani. A transzformáció azonban nem jár tökéletes sikerrel, az eredmény pedig nagy mennyiségű, vírussal keveredett cseppfolyósodó hús, valamiféle biológiai baleset.

Transzmissziós elektronmikroszkóppal készült és utólagosan színezett felvétel az Ebola-vírus virionjáról

Transzmissziós elektronmikroszkóppal készült és utólagosan színezett felvétel az ebolavírus virionjáról

Fotó: Közkincs

És nem utolsósorban, egy szörnyeteg állandó lakhellyel, de mindig készen a költözésre: „Charles Monet és Peter Cardinal életének útja a Föld egyetlen pontján találkozott, a Kitum-barlang mélyén. Mit csinálhattak a barlangban? Mit találtak ott? Mihez értek hozzá? Mit lélegeztek be? Mi lakik a Kitum-barlangban?”

A Halálzóna leghatásosabb részei az említett Kitum-barlang leírásai, ahol az író túllép a klinikai horror eszköztárán és a vírus Cronenberg-filmeket idéző megszemélyesítésen, és valóban úgy kezd el beszélni róla, mint Bram Stoker Drakuláról. Az Uganda és Kenya határában lévő Elgon-hegy, azon pedig a Kitum-barlang az ebola és a vele rokon kórokozók történetének kiemelt helyszíne: a filovírusok felbukkanásának két híresebb áldozata, a Franciaországból Kenyába költözött középkorú férfi és egy tizenéves dán kisfiú a jelek szerint ebben a barlangban kaphatták el a vírust. Hogy pontosan milyen módon, az a regény megjelenésének idején tisztázatlan volt.

A Kitum-barlang afféle forgalmas kereszteződés az őserdő ökoszisztémájában, idejárnak az elefántok sóért, a denevérek aludni, a ragadozók levadászni az itt pihenő állatokat, és emiatt sokáig eldönthetetlen volt, melyik faj a vírusgazda, melyik állat képes többé-kevésbé tünetmentesen a szervezetében hordozni az ebolát. Azóta kiderült, ez a gyümölcsevő denevér, de Preston – ugyanis a Kitumba küldött víruskereső expedíciók eredménytelenül zárultak – csak találgatni tud: elefánt? csalán? kullancs? A Halálzóna a Kitum-barlanggal kapcsolatos leírásoknál leplezi le leginkább, hogy mennyire a gyarmatosító Nyugat nézőpontjából íródott szöveg, hiszen azt állítja, hogy valahol Afrika szívében

van egy hely, ahol egy ember és civilizáció előtti teremtmény tenyészik,

amely alig várja, hogy megvesse lábát a fehérek lakta vidéken – és minden erre a helyre tett kirándulás valójában utazás a sötétség mélyére.

Az ebolavírus hordozójának bizonyult a gyümölcsevő nílusi repülőkutya

Az ebolavírus hordozójának bizonyult a gyümölcsevő nílusi repülőkutya

Fotó: Zoharby CC

Azt a kérdést, hogy miért nem következett még be világméretű katasztrófa, ha az ebola valóban annyira fertőző és veszélyes, mint azt a Halálzóna állítja, Preston a fatális véletlenekkel magyarázza. Könyvében számos esetet felidéz, amikor csak a szerencsén múlt, hogy valaki nem fertőződött meg. A Charles Monet-nak elkeresztelt egyik első áldozat az utolsó stádiumban – katatón állapot, vérzés, hányás – szállt fel egy zsúfolt repülőgépre, de végül csak az az orvos kapta el tőle a betegséget, akit a kórházba érve közvetlen közelről arcon hányt.

A kezdetben elég rosszul kezelt majomházi incidens során néhányan minden védőruha nélkül pakolták a három réteg szemeteszsákba bugyolált döglött majmokat, de végül egyetlen ember sem lett ebolás – négy dolgozóról később kiderült, hogy megfertőződtek ugyan, de tünetmentesek maradtak. Több szereplő véletlenül fertőzött eszközökkel vágja vagy szúrja meg magát, de mégsem lesz beteg. A Halálzónát olvasva úgy tűnhet, mintha a Nyugatot afféle immungondviselés óvta volna az ebola hódításával szemben, amely megakadályozta, hogy a vírus a mulasztások és balesetek ellenére is visszaszoruljon Afrikába. Legalábbis még néhány évtizedre.

Ebolaellenes önkéntes védőrohában

Ebolaellenes önkéntes védőruhában

Fotó: Simon Davis/DFID

A Halálzóna többet árul el arról, hogyan gondolkodunk az afrikai eredetű kórokról, mint magukról a betegségekről, és épp azért elképesztően hatásos szöveg, mert már meglévő félelmekre és fóbiákra épít, és gond nélkül vegyíti az ebolával kapcsolatos valódi ismereteket a túlzó spekulációkkal, például a testnedveken kívül a levegőben is terjedő változatokról.

Elolvasása után a legkisebb fejfájás – az ebola első tünete – kapcsán rögtön az jut az ember eszébe, hogy „Monet szédül, végtelen gyöngeség árad szét a tagjaiban, gerince elernyed, idegei felmondják a szolgálatot, és egyensúlyérzékét egészen elveszti. A szoba forog körülötte. Sokkot kap. Előreborul, feje a térdén, gyomrából hihetetlen mennyiségű vér tör fel, elfúló nyögéssel okádja a földre. Elveszti eszméletét, és a padlóra bukik. Az egyetlen hallható zaj torkának görcsös cuppogása, amint ájultan is tovább hány. Aztán másféle hang, mint amikor az ágyhuzat végigszakad: zsigerei felnyílnak, és burkukkal együtt végbelén át fröcskölik ki a vért. Akár ha a beleit vedlette volna le. A belek burka levált és kilökődött, nyomában irtóztató mennyiségű vér. Monet bekracholt és kivérzett.

Meg az, hogy „nem tudni, mi az oka a vírus sajátos vonzódásának a szemekhez és a herékhez”.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

Aki én vagyok

Az amerikai dokumentarista fotográfia egyik legfontosabb alakjának munkáiból először láthatunk önálló kiállítást Magyarországon. A tárlat érzékenyen és empatikusan mutat fel női sorsokat, leginkább a társadalom peremére szorult közösségek tagjainak életén keresztül. A téma végigkísérte Mark egész életművét, miközben ő maga sem nevezte magát feminista alkotónak. A művek befogadása nem könnyű élmény.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.

Cserealap

Szabad jelzést adhat a XII. kerületi önkormányzat Schmidt Máriáék érdekeltségének a Városmajor melletti nagyarányú lakásépítési projektre. Cserébe a vállalat beszállna a nyilas terror áldozatai előtt tisztelgő, régóta tervezett emlékmű finanszírozásába.