Rajk László

A befejezettség ábrándja (Opus complebitur)

Mikor van készen egy ház?

  • Rajk László
  • 2019. október 19.

Publicisztika

A legenda szerint egy kora őszi este Ludwig Mies van der Rohe a hatalmas Michigan-tó partján állt, és merengve vizsgálgatta leg­újabb opusát, a Lake Shore Drive lakóházait. Őszinte sóhaj szakadt fel belőle – házirendbe kellene foglalni, hogy kötelezően minden lakónak azonos időben, meghatározott magasságig lehet leengednie az ablakredőnyt, illetve fel- vagy lekapcsolnia a villanyt. Igaza volt, hiszen a napszálltában házai sokkal inkább gigászi, kaotikus, kivilágított keresztrejtvényeknek tűntek, mint a Van der Rohe-féle szigorú, megtervezett, fehér rend, a „kevesebb több” elv megtestesítőinek.

Tartok tőle, hogy sok építész ért egyet Van der Rohével. Minden abszurditása ellenére ez a történet valami nagyon fontos kérdést tesz fel. Mikor van egy épület készen, mikor van az a pillanat, amikortól az alkotó, a tervező elengedi azt? Anélkül, hogy az építészettel kapcsolatos – általam igencsak megkérdőjelezett – szerzői jogok állandóan előjövő vitájába mennénk bele, vizsgáljuk meg, hogy egy Ház mikor is van készen. Ki határozza meg ezt? Az emberek, akik birtokba veszik, a hatalom, a mecenatúra, mely megnyitja, felavatja, felszenteli, vagy az idő, mely igazából elmossa a befejezettség és a folyamatosság közötti határokat? Valljuk be, kedves kollégák, az építész legfőbb ellensége az ember. Nem hiszik?

Talán azért van ez így, mert az ember tiszteletlenül bánik az építészeti művel. Amint birtokba veszi, rögtön átalakítja, átrendezi, átfesti, külsejét, belsejét megváltoztatja. Szöget ver, fúr, farag, hozzátesz, hozzáépít. Az építész szándékát figyelmen kívül hagyva az egészet átértelmezi, úgy tekint az építészeti műre, mint talált tárgyra, ready made-re. Ez ellen az építész képtelenebbnél képtelenebb módszerekkel próbál harcolni. Mostanában előbb nyílik meg egy múzeumépület, mint hogy tárlat kerülne bele, hogy a közönség megnézhesse, milyen is az opus úgy, ahogy a tervező elképzelte. Vezetett túrákkal volt látogatható az Elb­philharmonie épülete Hamburgban, még mielőtt az első koncert megszólalt volna a nagytermében. 2013-ban a Varsói Felkelés Múzeuma átadásán én magam is az üres épületet jártam be, egyetlen installáció volt csak a térben, Forgács Péter költői Levelek a távolból című munkája. Daniel Libeskind egyenesen a berlini Zsidó Múzeum betonfalába öntette tervezői szándékainak leírását.

 

Félház

A beavatkozás elleni legjobb védelem a közmegegyezés. Még pontosabban, a műemlékké nyilvánítás. Igaz, ezt az építészek általában nem érik meg, a tulajdonosok és a benne élők pedig nem örülnek neki. Hisz’ amikor a védelem, a listára vétel megtörténik, az a ház éle­tében kimerevített pillanat, paradoxonokkal teli történet. Mi volt az autentikus, az eredeti állapot? Mindez megvédheti az építészeti gondolatot, de a befejezettség áhítása ekkor is merő tünemény, ábránd. A majd’ ezeréves templomba fűtés kerül, a lovagvár múzeumába légkondicionálás, a több száz éves színházba villany. Mindez azokért, akik használják, lakják, és akik ezzel tönkre is teszik az építész megálmodott rendjét.

Ugyanakkor a tér csak velük válik teljessé, az elképzelt mű valójában csak általuk születik meg. Nélkülük, emberek nélkül a piac, a mozi, a koncertterem, a kórház csak katasztrófa vagy járvány sújtotta, elhagyatott világ. Ez akkor is így van, ha a funkció már muzealizálódott, és csak turisták lepik el az épületet, csodálva azt. Český Krumlov vagy Epidaurosz színházának terei üresen csak szibarita vázak. A színházi szakzsargon szerint a „fél ház” azt jelenti, hogy a nézőtér bizony nem telt meg, maradtak eladatlan jegyek jócskán. Figyelmeztetés, hogy valami baj van, valami nem tetszik, nincs befogadás. De egyúttal figyelmeztetés arra is, hogy az adott pillanatban a tér, a ház csak félig van készen, az a valami, az ember hiányzik belőle abban a létszámban, ahogy oda lett képzelve, kiszámolva, nézőtéri elrendezéstől kezdve parkolóhelyekig, ruhatári akasztókig, menekülési útvonalakig.

Korunk hatalma sorra valósítja meg fél-házait. Sőt, egyre inkább csak olyan házakat, melyek alig látnak embert. Vajon mit gondol a felcsúti despota, amikor házából átsétál a stadionba? Körbenéz-e egyáltalán, amikor köpködi a szotyolát? Mit élvez? Vélhetőleg az üres lelátók magányát, hiszen ha sok ember gyűlik össze, az mindig veszélyezteti az egyszemélyes autokráciát. Még a sajátjai is, hiszen ki tudja… „Et tu, Brute?”

A felcsúti stadion és a vezér többi álma egykor bizton gyönyörű rom lesz, talán még turisták is látogatni fogják, mint a rossz ízlés mementóját. (Ceaușescu palotája legalább grandiózus, nem is vált rommá.) Észszerűbb lett volna rögtön romnak építeni. Mintául szolgálhatott volna az alcsúti arborétum angolparkjában álló Habsburg porticus, amely ugyan nem tervezett rom, de hasonló érzetet ad, mint egy XVIII. századi angliai park mérnöki alapossággal megtervezett műromja.

Ahogy szaporodnak az üresnek szánt stadionok, a vezér úgy érzi magát egyre erősebbnek. Az ember nélküliség, az embertelenség világában. Azt hiszi, ő dönti el, mi mikor van készen. De az üresség befejezettség, végső állapot.

Mi, építészek ez ellen küzdünk, még ha azt hisszük, nem is.

Ez Rajk László utolsó írása, amit halála előtt pár nappal küldött el lapunknak.
A címben szereplő latin fordulat Aquinói Tamás kifejezése, jelentése: az elvégzett munka.

 

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.