A kormány és a gazdasági kitörési program: a hatalom megtartásáért semmi sem lehet drága

Publicisztika

Lassuló és kimerülő gazdaság, növekvő elégedetlenség a mélyben, a semmiből előtört politikai versenytárs, rakétasebességgel lefalcoló külföldi szövetségesek. Ennél nagyobb veszély nem is leselkedhet az egyeduralomba belekényelmesedett kormányra.

Kedves Olvasónk!

Ez a cikk a Magyar Narancs 2024. október 24-i számában jelent meg. Most ezt az írást ebből a lapszámunkból széles körben, ingyenesen is hozzáférhetővé tesszük.

Részben azért, mert fontosnak tartjuk, hogy minél többen megismerkedjenek a tartalmával, részben pedig azért, hogy megmutassuk, érdemes a Narancsot megvásárolni is, hiszen minden számban hasonlóan érdekes cikkeket találhatnak – és a lap immár digitálisan is előfizethető, cikkei számítógépen, okostelefonon és tableten is olvashatóak.

magyarnarancs.hu-n emellett a továbbiakban sem csak fizetőfal mögötti tartalmakat találnak, így mindig érdemes benézni hozzánk. 

Visszavárjuk!

A szerk.

A gazdaság mind súlyosabb szerkezeti bajai az eddiginél is sürgetőbbé tennék valamiféle távlatos terv készítését, ám másfél évtizede először olyan országgyűlési választás előtt áll Orbán Viktor, amelynek a kimenetelét tényleg nem bízhatja a véletlenre. Csakhogy – szintén először – a szavazatvásárlás ezúttal piszok drágának ígérkezik.

Makrogazdasági tippmix

A magyar gazdaság néhány kiváltságos év után a járvány két esztendejében más országokéhoz hasonlóan lelassult – és később sem állt talpra. Ebben az időben a kormány évről évre a „jövőbe” ígérte a nekirugaszkodást, a bűvös szám a 4 (százalék) lett: az Európa-rekorder inflációnak ez alatti célt tűztek ki, a költségvetési hiánynak ide kellett volna olvadnia, a növekedésnek pedig ebbe a magasságba ugrania. Nos, nagyjából egyik se teljesült – független elemzők erre amúgy előre figyelmeztettek. A gazdaság teljesítménye tavaly mínusz 0,7 százalék volt, de a lejtőn csúszva sem gátolta semmi, hogy Nagy Márton törzsi varázsló délibábját, a 4 százalékos gyarapodást erre az évre törvénybe foglalják. Amiből jó, ha 1,5 lesz. Az „üstökön ragadott”, majd „fejszével lefaragott” infláció idén év végére ismét elérheti az 5 százalékot, és nagy valószínűséggel a költségvetési hiány 4,5 százalékra tervezett aránya sem teljesül; ahogy a jövő évi 3,5 körüli, majd a 2026-ra belőtt 3 százalék alatti hiányban is okkal lehet kételkedni.

Vészesen közeleg ugyanis a következő országgyűlési választás, amelyre már betárazták az osztogatásbombákat. Csakhogy, szemben a 2022-ben kiszórt legkevesebb 2 ezer milliárdos ajándéközön időszakával, most üresen kong az államkassza, és úgyszólván fillérekért zajlik a padlássöprés – például önkormányzatoktól veszik vissza a korábban megítélt fejlesztési támogatásokat. A holdudvarba tartozó gazdasági érdekcsoportok százmilliárdos apanázsai látszólag zavartalanul áramlanak, bár a hírek szerint például az építőiparban a nem „családi” érdekeltségek körében nő az elégedetlenség, s a törölt nagyberuházások miatt számtalan „közeli” cég is szaharai kiszáradással nézhet szembe.

Orbán Viktor a „magyar” modellre törekedve bocsátotta el annak idején a fősodorba tartozó közgazdász szakértőket és támaszkodott az olyan fantasztákra, mint Matolcsy György. Ez illeszkedett erősen a politika, s mindinkább a hatalom vezérelte gondolkodásmódjához. Az „utolsó száz év legjobb évtizede” azonban – mára bebizonyosodott – nem a magyar unortodox gazdasági intézkedéseknek, hanem a nagy pénzügyi világválságot követő globális felvirágzásnak volt köszönhető. Bőven voltak tartalékok a hazai gazdaságban, amelyek klasszikus extenzív fejlesztésre nyitottak lehetőséget. Az állami szociális rendszerből kiszórt-kiszorított tömegekkel jelentősen növelhető volt a foglalkoztatottak száma (még akkor is, ha az egymillió új munkahely úgy harmadát itthonra „számolták el”, jóllehet ezt a halmazt ténylegesen a külföldön dolgozó magyarok adták). A „szakszervezetlenített” közegbe nagy kedvvel özönlött a külföldi tőke, amelyet növekvő értékben szórt meg támogatásokkal a kormány – a világban ekkor szinte ingyen volt kölcsönpénz, az uniós támogatások pedig ezermilliárd számra érkeztek.

Ezt az aranykort azonban szempillantás alatt fújta el a 2020-as pandémia: az apály pedig megmutatta, hogy „kin van fürdőnadrág”. A magyar gazdaságon nem volt.

Mire volt elég?

A kormány szívesen állítja szembe saját teljesítményét a viharos és ronda világválsággal lezárult kétezres évekével. Ám a számok nem igazolják ezt az önfényezést. A 2002 és 2010 közötti nyolc évben a nominális GDP növekménye éves átlagban éppen annyi volt (2 százalék), mint a 2020-as ragályig tartó dekádban. Előbbit az eladósodás támogatta, utóbbit a jobbadán ingyenes uniós támogatások. (Az árfolyamkülönbséget kiszűrő vásárlóerő-paritáson mért egy főre jutó GDP-ben hazánkat 14 év alatt Csehország és Lengyelország után Románia is megelőzte.) A munkaerő terme­lékenysége is durván ugyanannyival, évente 1 százalékkal emelkedett a kétezres évek közepéig. A munkaerő extenzív hullám kifulladásának idejében aztán némiképp sikerült ezt a mutatót feljebb tornázni, ennek az ára azonban súlyos volt, s hatása az elmúlt évek inflációs robbanásában is szerepet kapott. Az évről évre „kivasalt” béremelkedések messze meghaladták a gazdaság termelékenységének javulását, a lefojtott költségnövekedés pedig „beárazódott” a később elszabadult árdrágulásba. Varga Mihály pénzügyminiszter a 2025-ös Münchhausen-szindrómás gazdaságélénkítő tervről szólva büszkén említette, hogy a 2017-től számolt öt évben (az akkor már felfutott inflációval megtisztított) reálbérek 45 százalékkal nőttek; márpedig ez – azzal együtt is, hogy a járulékokat 15,5 százalékra mérsékelték – is óriási nyomást helyezett a vállalkozásokra.

Ha ugyanis kitekintünk a térségbe, azt láthatjuk, hogy a nominális termelékenységnövekedés 2011 és 2021 között Csehországban 7,8 százalék volt, a lengyeleknél 10, a románoknál kis híján dupla ennyi, a balti országokban 14 százalék körüli. A magyar átlagindex viszont mínusz 2,7 százalék. Szlovákiában ezt meghaladóan romlott a mutató, de korábbi teljesítményükkel még mindig hazánk előtt maradtak; mi viszont ebben a körben az utolsó előtti helyre zuhantunk (a bő tizedével javuló Bulgáriát még megelőzve). Ennél is tisztábban látunk, ha össze­hasonlítjuk a nemzeti valuták árfolyamának alakulását, ami a magyar gazdaság elmúlt húsz évéről állít ki szomorú bizonyítványt. A forint az euróval szemben 52 százalékot romlott, a lej ennek kevesebb, mint felét. A zloty egyenlege zérus, a cseh korona viszont negyedével még erősödött is. A 2010 utáni szűk másfél évtized adatai (kerekítve, korona: +4, zloty: –10, lej: –15, forint: –40 százalék) a napnál világosabban megmutatják, hogy a magyar gazdaság elmúlt évekbeli növekedését lényegében a forint értékvesztése állította elő.

Egy nap a világ

Orbánéknak talán még igazuk is volt akkor, amikor 2010-ben – legalábbis részben – szakítani akartak a főáramú liberális gazdaságpolitika költségvetési megszorításon alapuló rendbetételi metódusával, túllépve az ezredforduló óta tapasztalható alacsony termelékenységű, féloldalas fejlődésen. Ám kiderült, ez csak szavakban volt így. A nagyarányú munkáskéz-gyarapítás extenzív korszakának kifutása után a hatalmi szempontból is könnyebb utat választották, az évtized közepén a lovak közé hajítva a gyeplőt. A túlnyomásos gazdaságpolitika eszközeként beletapostak a gázpedálba: még több ember kerüljön a munkapadhoz, és érkezzenek újabb és újabb befektetések – bármi áron. Egyre növelték az új beruházásokra egyedi támogatásként odaítélt pénzt: a kétezres évek második felétől az egy-egy munkahelyre vetített 8–10 millió forintról először a duplájára, aztán már több tízmillióra. Az egymilliárd euró értékűként számon tartott, ezer munkahellyel kecsegtető debreceni BMW-gyárhoz például szinte a teljes környék infrastrukturális fejlesztését megígérték a szerződés aláírása előtt; akkoriban 160 milliárd felett elvesztettem a költségek számolásának a fonalát. Az ázsiai akkugyárak akár ötévi teljes bérkeretét kifizeti a költségvetés, hogy cserébe semmit se kapjon: csak minimális hozzáadott értéket, az utolsó fillérig kivitt hasznot, a hazai kutatás-fejlesztés és beszállítók kitiltását.

A 2022 előtti választáskor végleg eldőlt: már igény – és nagy valószínűséggel képesség – sincs megragadni az utolsó alkalmat a korrekcióra. A kasszát kiürítették, az uniós pénzre alighanem keresztet vethet az ország, sőt az Európai Parlamentben az EU-elnökség vitájában Ursula von der Leyen beszéde annak deklarálásaként is értelmezhető, hogy leszaladt a cérna a spulniról: kitenni nem tudják az országot, de lényegében minden együttműködésnek vége. Az Európai Néppárt Orbán kifelé bandukoló képével és a Time to go (Ideje menni!) felszólítással közzétett Facebook-posztja ezt erősíti meg. Hasonló hangulat alakul a NATO-ban, a kocka elvetését egyelőre az amerikai elnökválasztás kimenetelének eldöntetlensége hátráltatja. Az uniós (német) piac stagnál, az autóipar, különösen az elektromos meghajtás (átmeneti?) lejtmenete mind egy-egy lék a magyar gazdaság hajójában. S ha ez nem lenne elég a kormánynak, másfél évtized után először valódi politikai kihívó jelent meg a színen, egyre komolyabb pánikot keltve a hatalmi piramisban.

Mivel nincs se ötlet, se invenció, minderre ismét csak a régi nóta csendül fel: minden rendben, a felvirágzás jövőre kezdődik. „Jövőre berobban a magyar gazdaság, sokan meg fognak lepődni, amikor az első negyedéves számok 2025-ben kijönnek.” Jöhet a béremelés (8,4 százalék) – Orbán szerint a vállalatok is egyetértenek ezzel. Nem, nem értenek egyet, legalábbis újabb adócsökkentés, azaz állami bevételkiesés nélkül nem. A 3,4 százalékos növekedés persze akár ki is jöhet a tavalyi mínusz 0,7 és az idei 1–1,5 százalék bázisán (miként a beruházások 5 százalékot meghaladó gyarapodása is a mostani két számjegyű összeesés után). Csakhogy mindennek egyik alapja a „most már tényleg beinduló” lakossági fogyasztás lenne – noha a kormány a lakossági megtakarításokra is számít, mert az államadósságon belül ismét emelkedik a devizahitelek aránya, s ez ismét erős árfolyamrizikót hordoz. Az elmúlt években jócskán felduzzadt külső tartozást is csökkenteni szeretnék – s mindezekkel egyidejűleg csupa kiadást igénylő programot ígérnek. Munkáshitelt a pályakezdő fiataloknak – még ha az igénybe vevők eladósodása szinte reménytelenné teszi is a későbbi lakásvásárlást. Vidéki otthonfelújításokat terveznek, a családi adókedvezmény megduplázását (ennek fő kedvezményezettjei megint csak a felső jövedelműek lesznek). De pénzt igényel „a hazai vállalkozások méretének megduplázása” (?), a „jelentős mértékű” tőkefinanszírozási program, a Széchenyi-kártya beru­házási típusú hiteltermékeire fizetendő éves kamat jelentős, 3,5 százalékra csökkentése, az exportösztönző hitelek újraindítása.

Az akarat diadala lenne ez – de más, mint a jövő elzálogosítása nemigen sülhet ki belőle. Ennek a gazdaságpolitikának akár jelképe is lehetne az önkéntes nyugdíjpénztári számlák átmeneti feltörhetősége, amelynek révén a lakásprogram finanszírozását gondolják megoldani. Ez, afféle második csok-ként nem csak a lakásárakat fogja ismét az égbe lökni, s ezzel az inflációt is fűteni, de a jövőre szóló megtakarításaik felélésére ösztönzi a számlatulajdonosokat. Orbán számára a tét azonban óriási, és a hatalom megtartásáért semmi nem lehet drága.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

„Rá­adásul gonosz hőseinek drukkol”

A több mint kétezer strófás Nibelung-ének a középkori német irodalom talán legjelentősebb műve. Hogyan lehet ma aktuális egy 800 éves irodalmi mű? Miért volt szükség egy új magyar változatra? Erről beszélgettünk Márton László író-műfordítóval öt évvel ezelőtt. Idézzük fel a cikket!

Balatonföldvári „idill”: íme az ország egyetlen strandkikötője

  • narancs.hu

Dagonya, vagy a legtisztább balatoni homok? Ökokatasztrófa, vagy gyönyörűség? Elkészült a vitorláskikötő Balatonföldvár Nyugati strandján; július, vagy ha úgy tetszik, a balatoni főszezon első hétvégéjén néztük meg, valóban ellentétes-e a „józan ésszel”, hogy strand és kikötő ugyanazon a területen létezzen.

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”