Hanák András

A látható sapka

Válasz Koltay Andrásnak

  • Hanák András
  • 2012. június 30.

Publicisztika

Koltay András, a Médiatanács tagja cikkében több esetben is olyasmit ró fel a jelenkori magyar médiaszabályozást bírálóknak, ami nem állja meg a helyét.

Ilyen rögvest nyitó állítása, hogy a sajtószabadság elszánt védelmezői szerint a sajtószabadság más jog védelmében nem korlátozható, vagy hogy a "sajtószabadságért aggódók" a sajtószabadságot minden más jognál magasabb rendűnek tekintik. Ez egyszerűen nem igaz, és aki ezzel a felütéssel kezdi írását, az kevéssé tiszteli mind a sajtószabadságot, mind őszinte védelmezőit. Nincsen ugyanis olyan elfogult, aggódó, egyoldalú hívő, aki ezt gondolná. Nem osztja ezt a felfogást a sajtószabadságot szélsőségesen védő álláspont, nem ilyen a különlegességtudattal megáldott amerikai felfogás sem. És nem ezt hangoztatják magyar követőik. Még a legmegátalkodottabb hívek is elismerik, hogy korlátozható a sajtószabadság, mint ahogy a demokratikus rendszerek korlátozzák is. A nagy kérdés, amely tekintetében minden bizonnyal jókora szakadék van Koltay és az én felfogásom közt, abban áll, hogy milyen indokokkal és milyen körben korlátozható a sajtószabadság.

Koltay fontosnak tartja, hogy a történelem szövetére is vessünk egy pillantást, mondván, hogy a magyar médiaszabályozás története nem 2011. január 1-jén kezdődött el. Nem ám - de történelmi léptékű elemzése során mintha elfeledkezne arról, hogy a sajtószabadságért aggódók mivel szembesültek 2010. június 11-én, a focivébé nyitómeccsét megelőző órákban. Az Országgyűlés elektronikus irományai között önálló képviselői indítványként egyszerre csak felbukkant egy sajtótörvény-tervezet. A később médiaalkotmánynak elnevezett dokumentum felfogásában és tartalmában megdöbbentő volt még azok számára is, akik láttak már egyet és mást. Akkor még azt sem lehetett tudni, hogy végső soron két törvény kerül majd ki a gyárból, semmit sem lehetett tudni arról, hogy kik, milyen műhelyekben írják ezeket a bődületes botorságokat. Ma sincs megnevezett tollforgató szerzője a törvényeknek, bár indoklásuk és szövegezésük több - nem jelentéktelen - részlet tekintetében nem áll távol Koltay András munkásságától. Ahogy mondják, a sikernek több atyja van, a kudarc árva.

Annak idején egy médiaügyfél kérésére végigkövettem a folyamatot egészen a bírói felülvizsgálati rendszerre vonatkozó, utolsó órákban benyújtott (Balsai-féle) módosító indítványig, annak oda- és visszavonásáig. Innen szemlélve a történelmet, rosszabb nem is lehetett volna. A módszer azóta ismerős már: a nyitás legyen bombasztikus és lehengerlő, és ha a henger néhol akadályba ütközik, akkor itt-ott módosítjuk az útját. Nem véletlen, hogy a szólásszabadságot tisztelő konzervatív gondolkodók, újságírók sem értették, miért kellett ezzel a taktikával szívatni a sajtószabadság híveit. Miért kellett Drakula grófot előhúzni a tollforgatók paráztatására?

*

Koltay büszke a forrásvédelem helyzetére, és úgy látja, hogy a komoly mérföldkövet az általa támogatott törvény tette le. Aligha volt ez egy teljes mérföld, hiszen az Alkotmánybíróság is talált fogást rajta. Most módosítják a törvényt, vélhetően nem utoljára. Ne tagadjuk persze, olyan nehéz kérdés elrendezéséről van szó, amely több építőkő és oszlop elhelyezését és megszilárdítását jelenti. Egyelőre nézzük meg, mi kerül ki a törvénygyárból az AB intelmei szerint, és azt milyen módon alkalmazzák a jövőben bűnüldöző hatóságaink.

Jó másfél éve, a médiaszabályozást ért bírálatomra Koltay felvetette, hogy hosszabb tudományos cikkben lehetne érveimmel vitázni, és egy ilyen őszinte vitára szükség is lenne. Aztán ilyen cikket nem jelentetett meg, a vita is elmaradt - nem tudom, milyen esélyei lennének most egy tárgyszerű dialógusnak. Én úgy láttam, hogy az aggódók készen álltak, és aggodalmuk egyáltalán nem múlt el. Megfelelő keretben megbeszélhetnénk, hogy miként fest ma a big picture, szót ejthetnénk az öncenzúra természetéről, a Médiatanács egyszínűségéről, és még a bírói felülvizsgálat rejtelmei is a helyükre kerülhetnének. Sőt, jutna idő olyan puzzle-darabkákra is, mint a Freedom House 25 "ténybeli tévedése vagy erősen vitatható következtetése", továbbá az Európa Tanács jelentésében foglalt melléfogások. Ehhez még Brüsszelbe se kell mennünk.

Koltay két ízben is a Médiatanács bírálóinak a szemére veti, hogy bírálatuk a "van rajta sapka, nincs rajta sapka" vád kettősségét testesíti meg. Hol alacsony a bírság, hol fenyegetően sok. Hol hibás, ha a Médiahatóság védi az emberi méltóságot, hol szükséges fellépés lenne. De Koltay bírálata téves. Nem igazán ilyen dilemmákról vagy kettős mércéről van szó az általa említett esetekben. Nagyon is jól látni, mikor van és mikor nincs sapka a médiaszabályozó nyuszin. Egy dolog azonban bizonyosnak tűnik: Koltay András szeretne két sapkát viselni. Az elemző szakértőét és a Médiatanács tagjáét. Cikkéből viszont az derül ki, hogy csak az egyik látszik.

A szerző ügyvéd.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.