A nacionalista centrális erőtér legveszélyesebb ellenfele: az önkormányzatiság

  • Haskó László
  • 2018. május 17.

Publicisztika

Ki szül nekünk rendet?

Az indulatok nagy zűrzavarában könnyű elfeledkezni arról, hogy a képviseleti (parlamenti) demokrácia azért (bizonyult mindmáig) a legjobb (még ha nem is teljesen jó) társadalmi berendezkedésnek, mert a lehető legtöbb személyes szabadságot biztosítja az egyéni kezdeményezésekhez. A Jézus Krisztus által is vallott kommunisztikus szisztéma jóval „igazságosabb” lenne, azonban mint saját 1948-tól 1989-ig tartó szocreál kísérletünkből (és Madách falanszterjelenetéből) tudjuk, korlátozza a szabadságot, bénítja a kezdeményezőkészséget, ezért durván lassítja a fejlődést. (A „fejlődés” nem üres szó. A jólét és a szélesedő szabadság egymást kölcsönösen erősítő „spirálja”.) Láttuk, hogy ez a rendszerből eredő bénultság a Szovjetunióban éhínséghez, nálunk „padláslesöpréshez”, Lengyelországban és Romániában évtizedes (nem kívánt) húsmentes diétához vezetett.

Sajnos sokunknak a „szabadság” is üres szó. Legföljebb jó, de elérhetetlen valami, mint a boldogság kék madara. Igazából nem tudjuk, mire való. Pedig tudhatnánk, hiszen nap mint nap érezhetjük a hiányát. A jelenleg rajtunk országló „centrális erőtér” ugyanis gyalázatos erkölcstelenséggel támadja a szabadság minden „kis körét”. Saját (tökfejének) központi irányítása alá vonta és tönkretette mindennapi kis szabadságainkat: kivégezte az oktatást és az egészségügyet. Megszüntette az információhoz jutás (a „sajtó”) szabadságát. Magyarnak és művészetinek csúfolt akadémiája fölemészt mindent, ami nem giccs. Vidéki fociöltözők szintjére züllesztette, kihívó durvaságra szoktatta „édes anyanyelvünket”.  (A közbeszéd leggyakoribb igéje a „kirúgni”, jelzője a „pofátlan”. A parlamentben buzizni, cigányozni, zsidózni szabad, de tegeződni nem.)

Az önkormányzatiság a szabadság legnagyobb kis köre.

Egyben a nacionalista centrális erőtér legveszélyesebb ellenfele. Emlékszünk, amikor az első újvilági jobbközép kormány cibálni kezdte a demokrácia zakóját, micsoda kemény kiállást mutattak a városok és polgáraik (l. Charta-tüntetés). Mára az önkormányzatiság kéz- és lábbilincsben van, kifosztva, üres zsebbel menetel a kivégzőosztag elé. Mert ezt a teljesen restaurált, vezetőszáron irányított tanácsi rendszert, amivé a területi önkormányzatok váltak, ezt sem viseli el a centrális tökfej. Ki fogja adni a tűzparancsot. Nem holnapután, holnap. Sürgősen cselekedni kellene. De mit?

Először nézzük meg, hogyan sikerült az önkormányzatok kormányhivatallá tétele?

Ez legjobban Budapesten és a nagyobb városokban látható: a képviselők és a tisztségviselők között alig van pártfüggetlen tag, zöld vagy városvédő. A testületi többséget mindenütt pártfrakciók alkotják, a döntéshez szükséges többséget pedig a kormánypártiak adják. A centrális erőtér a kisujjából rázza ki ezt a kiszolgáló csapatot. Jól fizeti őket, a nagyobbakat még az országos nagy korrupciós szisztémába is beveszi. A kicsiket pedig érdekeltté teszi a különböző sanyargató-pénzbehajtó rendszerek (pl. parkolás) „hatékony” működtetésében. Leginkább azért, hogy jó szívvel tudjanak fütyülni az igazi feladatokra. A pesti utcákon több az agresszió, a kosz és az állati ürülék, mint a felcsúti legelőkön. Szemétdombon kukorékoló törpekakasok érzik itt jól magukat.

Ha önkormányzatiságról álmodunk, először takarítani kell!

Országos politikai pártoknak nincs helye az önkormányzatokban.

Sokféleképpen el lehet ezt érni, de leggyorsabb a prágai módszer: a defenesztráció. Ne az elsőt, (1419. július 30.), hanem a másodikat vegyük példának. (1618. május 23. Bő egy hét múlva lesz a 400. évforduló!) Akkor ugyanis a (Károly téri) Városháza ablakán kidobott tisztségviselők közül senki sem sérült meg.

Az új önkormányzati rend kialakításához kérjük ki a budapestiek véleményét! Rendezzünk egy valódi, hiteles „Budapesti Nemzeti Konzultációt”! Csak ízelítőül néhány kérdés: Akarja-e a tisztelt budapesti polgár, hogy városa üresen kongó stadionromok között verekedő kábult futballsuhancok és őrző-védőik bulizóhelye legyen? Vagy: Akarja-e a tisztelt budapesti polgár, hogy az ő pénzéből vidékszerte fatornyos-rovásírásos sportpályák, székelykapus főterek és kopjafás, 30 centis kilátótornyok épüljenek? Esetleg: Akarja-e a tisztelt budapesti polgár, hogy a világörökség budai várából falvédős-konyhás, udvari vécés kulipintyót csináljon a centrális erőtér legcentrálisabb centruma, a mindent elnyelő bölcs fekete lyuk? És végül: Akarja-e, hogy mindezek az átalakítások az egyszerű felcsúti gázszerelőnek évi százmilliárd forintnyi tiszta hasznot hozzanak?

A szerző sebész.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult.