László Géza

Ki szavazott itt a Fideszre?

Publicisztika

Rendben van, az ellenzék elszúrta: de hogyan jöhetett össze harmadszor is a kétharmad a Fidesznek? Hogy a fenébe kaphatott több szavazatot a győztes pártszövetség, mint 2014-ben? – kérdezik ma sokan.

Széttárják a karjukat: nem értik, kik és miért szavaztak a nyertesekre. Nem látják az emberek a korrupciót, az oktatás és az egészségügy állapotát, ilyen könnyen bedőlnek a kormánynak? – hitetlenkednek. Valamiféle hit, érzület, a kormánypropaganda vagy a félelem legyűrte a személyes érdekeket is?

Vagy mégsem ez történt – és éppen hogy a személyes érdekek léptek működésbe?

*

A következőkben, ha mégoly elnagyolt adatok és számok alapján is, de abból indulok ki, hogy az emberek jelentős része komolyan vette az egyfordulós választást: végiggondolták, mit adott nekik ez a kormány és mit remélhetnének az ellenzéktől, meghallgatták a számukra fontos emberek véleményét – s végül az érdekeik alapján ikszeltek.

A magyar társadalom gyengén szervezett – kevés az olyan alulról jövő kezdeményezés, amely megfogan, s valamilyen önkéntes szervezet formájában folytatódik. Kisszámú érdekképviselet él, gyenge a civil mozgalom, néhány klub, önképzőkör, helyi kultúraőrző egyesület működik csupán. A rendszerváltás után ezek a közösségek nem fejlődtek fel: sem pénz, sem lelkesedés, sem idő nem jutott rájuk elég. Egyházaink is panaszkodtak: fogy a hívő és a pap is.

A Fidesz viszont 2010 után komoly erőfeszítéseket tett ezeknek a helyi közösségeknek és a működő egyházaknak a megnyerésére. Megvették őket? Ez egyoldalú és félrevezető válasz lenne. De a nagy, majd (némi spéttel) a kisebb egyházak támogatása az elmúlt nyolc évben jelentősen nőtt, infrastruktúrájuk fejlesztése szemmel látható – s akinek ez kevés lett volna, annak a hódmezővásárhelyi plébános két hónapja precízen be is számolt a rég nem látott pénzbőségről. Az oktatás átalakítása és egy sor egyéb intézkedés bevonta őket a közügyekbe és újraértelmezte a feladataikat. Ebben a bizonytalan, nagy társadalmi és gazdasági átalakulás utáni korban az egyháznak fontos szerepe lett a helyi társadalom életében, különösen vidéken. Ma Magyarországon durván egymillió ember jár havonta legalább egyszer templomba, s ebből – ha korát, szavazási hajlandóságát és az utolsó napok mozgósítását is figyelembe vesszük – vélhetően 620–700 ezer elment szavazni is. Márpedig ők valószínűleg nagy arányban a kormánypártok közülük való jelöltjeire szavaztak. A fideszesek szinte kivétel nélkül aktívak a helyi egyházi közösségekben. Az egyházak jelentős foglalkoztatókká is váltak, hiszen az egyházi fenntartású iskolák száma megháromszorozódott nyolc év alatt. Itt már erős egzisztenciális kitettség is munkálhatott a pártválasztásnál.

Továbbá. Magyarországon a közalkalmazottak és köztisztviselők száma 840 ezer. So­kaknak közülük egyáltalán nem volt mindegy, mi következik a választások után, s erősen tarthattak a kormányváltástól. E csoportba sorolhatjuk a mintegy húszezer vezető beosztású kormány- és köztisztviselőt, valamint a közvetlen beosztottaikat, aztán az életpálya-modellek kiemelt kedvezményezettjeit – szavazó korú családtagjaikkal együtt 100–200 ezer emberről beszélünk, akiknek a körében szintén jóval magasabb lehet a Fidesz támogatóinak aránya, mint az országos átlag. És ne feledkezzünk meg az állami és önkormányzati cégek felső- és középvezetőiről és családtagjaikról sem!

Ma legalább 300–400 ezer szavazásra jogosult honfitársunk napi megélhetése függ a közmunkától. A rendszer működését többször bírálták az ellenzéki pártok, így senkinek sem lehetett kétsége, hogy ha ők győznek, változás lesz. Pedig a közmunka a szegregátumokban, a hátrányos helyzetűek körében ma már karriercél. Az érintettek kiszolgáltatottsága nem is kérdéses. Mozgósításuk nem lehetett egyszerű, de láthatóan kiválóan sikerült: a kelet-magyarországi körzetekben – ahol sok a közmunkás – jelentősen erősödtek a kormánypártok 2014-hez képest.

A határon túli levélszavazókról is érdemes szólni: ők a 2010 előtti kormánypártokban azokat látják, akik cserbenhagyták őket. Most dől arrafelé a pénz. A Fidesz sokat foglalkozik velük, néha túl sokat, viszont egyetlen ellenzéki pártnak sem volt épkézláb üzenete a számukra. Ezeknek a szavazóknak a száma közel megduplázódott 2014-hez képest – a mozgósítás működött –, és mind a Fideszre szavazott. Háromszázezer ember. Ők valószínűleg keveset tudnak a NER árnyoldalairól, s ha el is jutnak hozzájuk a hírek, akit zavar a rendszer, valószínűleg inkább nem szavaz. A frissen betelepült magyarok és külföldiek túlnyomó többsége előtt sem volt kérdés, kinek köszönhetik az állampolgárságot: ha elmentek szavazni, tudták, hova kell az ikszet húzni. Néhány körzetben, úgy tűnik, ennek is volt jelentősége.

Vannak olyan ágazatok, ahol a miniszterelnök személyes elkötelezettsége mindent visz. Csak néhány példa: futball, turizmus, mezőgazdaság. Ezek ugyan a GDP csekély részét adják, de annál több ember személyes egzisztenciáját biztosítják. Az életjáradékot élvező sportolóktól a tao-rendszer haszonélvezőin át a borászokkal, vendéglátókkal ápolt politikusi barátságokig erős kormánypárti elkötelezettségek születtek. Ez a szavazói réteg is százezres nagyságrendű.

Számos jól tájékozott vállalkozó – és a családja – is választhatta végül a Fideszt. A NER-lovagok, beszállítóik, tanácsadóik körében ez természetesen egy percig nem lehetett kérdés. De az e körön kívüli, egykor szocialista kötődésű vagy pártokon kívül álló vállalkozó is megtalálhatta a számítását a mostani konjunktúrában: az építőiparban, az élelmiszer­iparban vagy más, most éppen jól futó területen aktív cégek tulajdonosai, vezetői is szavazhattak a folytatásra – ha némi habozás után is.

S ha a pőre érdekek felől közelítjük ezt a szavazást, nem szabad megfeledkeznünk az egykulcsos személyi jövedelemadó nyerteseiről sem. A legfelső jövedelmi decilisbe tartozó keresők családi kasszájából több millió forintot is kivehetne a második kulcs bevezetése – és máris félmillió olyan szavazóról beszélünk, akinek személyes érdeke a kormányváltás ellen szólt. Aki közülük rendszeresen hordja a vécépapírt az iskolába, esetleg eltöltött egy hetet a János-kórház kettes belosztályán, talán elbizonytalanodott; de nem vitás, hogy e csoport számára legalább egy erős anyagi érv létezett a kormánypártok támogatására.

A munkajövedelemmel rendelkező családosok támogatása még a középosztály pozitív megszólításánál is világosabb kormányprioritás volt az elmúlt nyolc évben, és az lesz a jövőben is. Amikor 2010 után lefaragták a szociális juttatásokat, e csoport helyzete nemhogy nem romlott, de a családi adókedvezmények révén egyértelműen javult. Több mint 200 ezer családban nevelődik kettőnél több gyermek – ez pedig már újabb több százezer szavazópolgár, akiknek egzisztenciálisan egyáltalán nem volt mindegy, mi történik április 8-án.

Az átfedések kiszűrésével is bátran mondhatjuk: éppenséggel akadna több mint kétmillió ember, akik esetében a voksolásnál a család vagy a közösség erős érdeke volt a kormánypártok támogatása. Márpedig a polgártársaikkal és az intézményekkel szemben egyaránt bizalomhiányos, a korrupciót az élet részének tekintő és erősen állampárti magyarok számára ez a szempont döntő lehetett a jelenlegi egyfordulós és torz választási rendszerben. És jól tudom: pusztán az ilyen érdekek számbavételével bajosan kaphatunk kimerítő magyarázatot a választások eredményére. De ahogy e szándékosan egyoldalú írás végére érek, óhatatlanul új kérdés fogalmazódik meg bennem: hol volt lukas a kormánypárti érdekek rendszere annyira, hogy Budapesten nyerni tudott az ellenzék?

Figyelmébe ajánljuk

Szálldogálni finoman

Úgy hírlik, a magyar könyvpiacon újabban az a mű életképes, amelyik előhúz egy másik nyuszit egy másik kalapból. A szórakoztatás birodalmában trónfosztott lett a könyv, az audiovizuális tartalom átvette a világuralmat. Ma tehát a szerző a márka, műve pedig a reklámajándék: bögre, póló, matrica a kisbuszon. 

Ja, ezt láttam már moziban

Dargay Attila ikonikus alkotója volt a világszínvonalú magyar animációs filmnek. A Vukot az is ismeri, aki nem olvasta Fekete István regényét, de tévésorozatain (Pom Pom meséi, A nagy ho-ho-horgász stb.) generációk nőttek fel, halála után díjat neveztek el róla. Dédelgetett terve volt Vörösmarty klasszikusának megfilmesítése. 

Desperados Waiting for the Train

  • - turcsányi -

Az a film, amelyikben nem szerepel vonat, nos, bakfitty. S még az a film is csak határeset lehet, amelyikben szerepel vonat, de nem rabolják, térítik vagy tüntetik el. Vannak a pótfilmek, amelyekben a vonatot buszra, tengerjáróra, repülőgépre, autóra/motorra, egészen fapados esetben pedig kerékpárra cserélik (mindegyikre tudnánk több példát is hozni). 

Lentiből a világot

Nézőként már hozzászoktunk az előadások előtt kivetített reklámokhoz, így a helyünket keresve nem is biztos, hogy azonnal feltűnik: itt a reklám már maga az előadás. Kicsit ismerős az a magabiztosan mosolygó kiskosztümös nő ott a képen, dr. Benczés Ágnes Judit PhD, MBA, coach, csak olyan művien tökéletesre retusálták, kétszer is meg kell nézni, hogy az ember felismerje benne Ónodi Esztert.

Crescendo úr

A Semiramis-nyitánnyal kezdődött koncert, és a babiloni királynőről szóló opera szimfonikus bombákkal megtűzdelt bevezetője rögtön megalapozta az este hangulatát. Szépen adta egymásnak a dallamokat a klarinét, a fuvola, a pikoló, a jellegzetes kürttéma is könnyed fesztelenségét domborította Rossini zenéjének, akit a maga korában Signore Crescendónak gúnyoltak nagy ívű zenekari hegymászásai okán. A Danubia Zenekarra a zárlatban is ilyen crescendo várt.

A miniszter titkos vágya

Jövőre lesz tíz éve, hogy Lázár János a kormányinfón közölte, megépül a balatoni körvasút abból az 1100 milliárd forintból, amit a kormány vasútfejlesztésekre szán. A projektnek 2023-ban kellett volna befejeződnie, és egy ideig a gyanús jelek mellett is úgy tűnt, hogy minden a tervek szerint alakul: 2021. június 18-án átadták az észak-balatoni vasútvonal Szabadbattyán és Balatonfüred közötti 55 kilométeres, villamosított szakaszát.

Ahol mindenki nyer

Orbán Viktor magyar miniszterelnök hétfőn baráti látogatáson tartózkodott a szomszédos Szlovákiában, ahol tárgyalásokat folytatott Robert Fico miniszterelnökkel és Peter Pellegrini államfővel. Hogy miről tárgyaltak, arról sok okosságot nem lehetett megtudni, az államfő hivatala nem adott ki közleményt, posztoltak egy kényszeredett fotót és lapoztak; a miniszterelnök, Orbán „régi barátja” ennél egy fokkal udvariasabbnak bizonyult, amikor valamiféle memorandumot írt alá vendégével; annak nagyjából annyi volt a veleje, hogy Fico és Orbán matadorok, és reményeik szerint még sokáig azok is maradnak (Robert Fico szíves közlése).