A népiesség új hívószava: legyél menőbb, mint Esterházy

  • Haskó László
  • 2018. július 16.

Publicisztika

A csúcspopulista Orbán csak királysága kilencedik évében hajolt le a népiesség csodafegyveréért, hogy meghirdesse a nyílt kultúrkampfot.

„Európába, de mindahányan!” Az idézet az irodalmár Csengey Dénestől, a múlt század nyolcvanas–kilencvenes éveinek egyik emblematikus figurájától származik, és kifejezetten az akkor viruló Európa-párti úgynevezett urbánus oldal képen vágásaként fogalmazódott meg, valamikor, a rendszerváltás hajnalán.

Egy régi nóta remake-je volt.

A néhány évtizedig alámerülve lélegző „népiesség” feltámasztásához felharsanó tárogatószó.

Ez az úgynevezett népies oldal egykor „irodalmi köntösben” jelentkezett, igen tehetséges szerzők értékes alkotásai is jellemezték. De azt sem érdemes tagadni, hogy bizony egy sovinizmussal pecsétes politikai mozgalom is fejlődött az irodalom mellé. A politikai népiesség befogadásképtelen, intoleráns, kirekesztő mozgalommá vált. Oda csak beleszületni (vagy azt hazudni) lehetett.  Ellenfeleik, a modernista városiak (urbánusok) azt is mondták rájuk, hogy haladásellenesek. Ez nem volt teljesen korrekt, lehet így is, úgy is haladni, aztán vagy sikerül, vagy nem. Azonban a modernitáshoz való viszonyuk árulkodó: ezt a viszonyulást a magyar népiesek sértettségi és kisebbségi érzése határozta meg. Sajnos tudható (ha máshonnan nem, a hungarista-nyilas mozgalomból, vagy az iszlám fundamentalizmusból), hogy ez a két hamis tudatforma generációkon átívelően megváltoztathatatlan és csillapíthatatlan. Az örökösen égő revansvágy mozgató ereje. A népiesek és a szélsőségesek barátkozása tehát nem a véletlen műve.

A háború után, a létezett magyar szocializmus indulásakor a rezsim a népies kultúrát megkísérelte elválasztani bűnös múltjától, és egyfajta kulturális mellék-világítótoronynak állította be.

Nem sok sikerrel.  Az ’56-os forradalom után, a (kádári–aczéli) rendszerkiigazítás finomította a viszonyokat a kultúrában is. Aczél György – amikor éppen volt szava – ügyesen egyensúlyozott a népiesek és az urbánusok között. Mindkét oldal tehetségeseit támogatta, és mindkét oldal tehetségtelenjeit tűrte. (A harmadik T, a tiltás, ritkán és időlegesen került csak elő.) Az eredmény ismert: Révai idején alig, Aczél alatt nagy számban születtek remekművek, minden műfajban.

A rendszerváltás első pillanataiban (sőt már azelőtt, a lakiteleki Lezsák-sátorban) megindult a népies mozgalom rezuszcitációja (újjáélesztés szívmasszázzsal és mesterséges lélegeztetéssel). A hagyományosan soviniszta-nacionalista (antiszemita) magyar (szélső) jobboldal számára nincs jobb ideológiai fundamentum a „romlatlan egyszerű nép” becses kultúrájánál.

Meglepő, hogy a csúcspopulista Orbán csak királysága kilencedik évében hajolt le a csodás fegyverért, hogy meghirdesse a nyílt kultúrkampfot. Ugyanis ez történt a Petőfi Múzeumban az új népiesek összejövetelén; nyilván afféle gumicsontnak szánva, rágja csak az ellenzék, de keresni azért lehet ezen is. A verejtékillatú verseiről ismert volt államtitkár menten fel is szólította az övéit, hogy övék a pálya, írjanak remekműveket. Ahogy eddig, ezután sem fognak. A Terror Pláza kulturál-hőscincére még nagyobbat dobott: minden pénzt bele a jó népiesek zsebébe. Ez könnyebben fog menni, ehhez nem kell tehetség.

A szerző sebész


Figyelmébe ajánljuk

Mint az itatós

Szinte hihetetlen, de akad még olyan nagy múltú, híres szimfonikus zenekar, amely korábban soha nem járt Budapesten: közéjük tartozott a Tokiói Filharmonikus Zenekar is, holott erős magyar kötődésük van, hiszen Kovács János 1992 óta szerepel náluk vendégkarmesterként.

Minden meg akar ölni

  • SzSz

Andriivka aprócska falu Kelet-Ukrajnában, Donyeck megyében; 2014 óta a vitatott – értsd: az ENSZ tagországai közül egyedül Oroszország, Szíria és Észak-Korea által elismert – Donyecki Népköztársaság része.

S most reménykedünk

„Az élet távolról nézve komédia, közelről nézve tragédia” – az Arisztotelész szellemét megidéző mondást egyként tulajdonítják Charlie Chaplinnek, illetve Buster Keatonnek.

A szürkeség ragyogása

Különös élmény néhány napon belül látni két Molière-darabot a Pesti Színházban. A huszonöt éve bemutatott Képzelt beteg egy rosszul öregedő „klasszikus”, a Madame Tartuffe pedig egy kortárs átirat, amelynek első ránézésre a névegyezésen túl nem sok köze van a francia szerzőhöz. Ez utóbbi egyáltalán nem baj, még akár erény is lehet.

Eddig csak a szégyen

Aláírták a koalíciós szerződést, innentől hivatalosnak tekinthető, hogy megalakul a szétválás utáni Csehország minden bizonnyal leggusztustalanabb kormánya, amelyben egy populista vezér, Andrej Babiš dirigálja saját személyre szabott pártja (az Ano) és két neonáci pártocska (a 7,8 százalékos SPD és a 6,8-as Motoristé sobě) delegáltjait.

Amerika kapitány menni

Lapzártánk után három nappal, pénteken találkozik Orbán Trumppal, így a találkozó érdemi részét és eredményeit jelen pillanatban tárgyalni nem, legfeljebb találgatni tudjuk. A magyar fél közlése szerint Amerika kapitány, Pókember és Vasember azért járulnak Trump elibe („Washington, jövünk!”), hogy meggyőzzék arról: engedje továbbra is, hogy hazánk háborítatlanul vásárolhasson nyersolajat és gázt Oroszországtól, különben… Hát ez az.