Maruzsa Zoltán

A realitások talaján

Széljegyzet Horn Gábor cikkéhez

Publicisztika

Horn Gábor kritikus véleményt fogalmazott meg e lapban az elmúlt évtized oktatáspolitikai fejleményeiről. A szerző várhatóan a jövőben sem lesz a kormány támogatója, érdemes azonban megvizsgálnunk mindazon állításait, amelyekre a kritikáját alapozza.

Horn Gábor kritikus véleményt fogalmazott meg e lapban az elmúlt évtized oktatáspolitikai fejleményeiről (lásd: Kivonulás! – Tíz év bűnei és a jóvátétel receptje, Magyar Narancs, 2021. május 13.). A szerző várhatóan a jövőben sem lesz a kormány támogatója, érdemes azonban megvizsgálnunk mindazon állításait, amelyekre a kritikáját alapozza.

Horn elsődlegesen azt nehezményezi, hogy a kormány elvette az önkormányzatok iskolafenntartó jogkörét, és azt állítja, hogy a város polgármestere tudja a legjobban megítélni, hogy milyen iskolára van szüksége a közösségnek. Ez a megközelítés idealisztikus, egy évtized távlatából megszépíti a múlt valóságát. A „3000 iskolafenntartó önkormányzat” világa nemzetközi összehasonlításban is jelentős különbségeket eredményezett a magyar iskolarendszer eredményességében, a rendszerváltást követő két évtized alatt állandósulni kezdett a szegény település – rossz iskola, gazdag település – jó iskola állapot. Nem lehet vitatni, hogy jó gazdák is voltak az önkormányzatok között, de az igazsághoz tartozik az is, hogy amikor a végletekig eladósodott települési önkormányzatok az oktatási célra kapott állami támogatásokat is elvonták az iskoláiktól, esetenként a béreket sem tudták kifizetni. Ezt a helyzetet a kormány felszámolta, az állam ma garantálja az oktatási rendszer működtetését, 2009 óta pedig még a PISA-mérés szerint is csökken a települési, családi háttér hatása az iskolák eredményességére, ahogyan azt a köznevelési stratégia is bemutatta.

Az érintettek döntése

Kevéssé konkrét az a vád, miszerint a Fidesz oktatáspolitikája nem abból áll, hogy teret biztosítson a családok és a pedagógusok együttműködésének, ellenkezőleg, ez is a hatalomgyakorlás eszköze. A valóságban a pedagógusok és a szülők viszonya az iskolafenntartás modelljének megváltozása során nem változott, a szülő jelenleg is a pedagógussal, az igazgatóval áll kapcsolatban, nem a politikusokkal.

Az állam köteles lenne szektorsemlegesen finanszírozni az oktatást – állítja Horn Gábor –, ám a keresztény egyházakhoz tartozó iskolák gyakran kétszer annyi állami támogatást kapnak, mint az állami vagy alapítványi iskolák. Ez valójában nincs így, ahogy azt Jordán Zsuzsa az Új Köznevelés hasábjain levezette. Az állam a vatikáni megállapodás alapján precízen elszámol az egyházakkal, az állami és az egyházi intézményekre tanulólétszámuk alapján „fejenként” ugyanannyit költ az állam, ezt számtalanszor bemutattuk már ellenzéki képviselők parlamenti megkeresésére is. Részigazsága abban van Horn Gábornak, hogy a magánintézményeket valóban alacsonyabb intenzitással támogatja a költségvetés, ennek ellentételezéseként ők viszont szedhetnek tandíjat. A névlegesen „egyenlő” állami finanszírozás 2010 előtt éppen ezért egyértelműen a magánintézményeknek kedvezett, hiszen ugyanakkora állami támogatás mellett még többletbevételhez is juthattak. A köznevelés területén működő magánintézmények fennakadás nélkül működnek, fejlesztenek. Több állami támogatásnak persze mindenki örülne, de így is sorra kérelmezik a felvehető tanulói létszám bővítését, ami biztosan nem a tönkremenetel jele.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.