Nagy Ádám

A (s)Emmi ágán

Mihez nem ért Rácz Zsófia, és miért baj ez?

  • Nagy Ádám
  • 2021. március 10.

Publicisztika

Az ELTE jogtudományi karán működő Politológus Műhely által rendezett online beszélgetésen Rácz Zsófia, az ifjúsági ügyekért felelős helyettes államtitkár kijelentette, hogy az ő pozíciójában nem kell olyan munkát ellátni, amihez komoly szakmai végzettség kell.

Az elhangzottak miatt az ifjúsági szakemberek csak azért nem vágták fel az ereiket, mert az elmúlt évtizedben ezen szakma – hathatós kormányzati közreműködés mellett – tulajdonképpen megszűnt.

Európa ifjúságügyi szempontból is szerencsésebb felében a fiatalokra koncentráló szociális munka, a neveléstudományok, az ifjú­ság­segítés (a youth work – a fiatalokkal a szabadidős térben foglalkozó szakma) komoly hagyományokkal és stabil munkaerőpiaci perspektívával bírnak. Magyarországon ellenben az elmúlt tíz évben az ifjúságsegítő szakmát összevonták a művelődésszervezővel és az andragógussal, s az „ilyen állat nincs is” fogalmával leírható új irány a közösségszervezés lett. Bár sokféle ifjúságszakmai tevékenység valóban közösségben végezhető, ám egyes részei kifejezetten az egyénre fókuszálnak. Az ún. személyes ifjúságsegítő tevékenység éppen az életük egyes területein vagy a teljes élethelyzetük miatt krízissel küszködőkön lenne hivatott segíteni; de az egyéni autonómia, a részvétel vagy a jövőtervezés segítése érdekében végzett munka sem elsősorban közösségi tevékenység.

El nem végzett feladatok

Ezen és még vagy tucat más segítő tevékenységnek adnának teret azok a klubok, ifjúsági házak, amelyek az elmúlt évtizedben nagyrészt elsorvadtak; állami pályázatok és támogatás hiányában leginkább csak az elkötelezett önkormányzatok védőhálójának köszönhetően működhettek tovább. A lélekszámban feleekkora Norvégia országos hálózatba szervezett ifjúsági közösségi tereinek száma hatszázon felüli. De a közösségben végzett tevékenységek szemléletmódjában is ég és föld a különbség. Drezdában a diakónusok konyhává átalakított busza hetente kétszer a korábbi orosz laktanyából átépített, menekültek számára fenntartott lakótelepre látogat, ahol – miközben az animátorok a gyerekekkel játszanak – megtanítják a munkahellyel még nem rendelkező felnőtteket az idényzöldségekből főzhető ételek elkészítésére, hogy ne csak junk food jusson az asztalra. Barcelonában a generációk közti szakadék szűkítésén dolgozva egyes ifjúsági házak nyugdíjasokat is fogadnak; Finnországban már az 1970-es évek óta van lehetőség ifjúsági önkormányzatok alakítására, sőt, fél évtizede a városi önkormányzatok mellett kötelező ilyet működtetni.

A reformátusok Bárka tábora a Balatonnál

 
Gondtalan ifjúság (Rácz Zsófia tábort nyit meg 2020 nyarán) 
Fotó: Varga György/MTI

A pandémia alatt Európában tucatnyi módszertani kiadvány született az online ifjúsági munkáról. Nem csoda, hiszen – miképp az iskoláknak – az ifjúsági tereknek is egy hétvége alatt kellett átállniuk az online működésre. S bár Európában sem leányálom az ifjúság élete, Magyarországon a szakemberek, szakmai szervezetek az elmúlt egy évben történteket inkább rémálomként élték meg. Néhány, a helyettes államtitkárral baráti szervezethez történt látogatástól eltekintve nem kaptak tényleges segítséget a munkájukhoz (az nem számít annak, amikor az ifjúságügy igazgatási vezetésére hivatott kolléga elmenekül a sajtó elől, miképp tette ezt tavaly nyáron az RTL riporterével). Nem csoportosítottak át forrásokat, pláne nem bővítették azokat, nem születtek az online munkát támogató állami módszertani anyagok; az államtitkárság legfontosabb feladatainak egyike az volt, hogy a fideszes kifizetőhelyként elhíresült Design Terminálra szignózta ki az országos szinten mérhetetlenül kevés szabadon felhasználható ifjúsági források jó részét, 100 millió forintot.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.