A faj adja a másikat

Publicisztika

Pár hete kezdődött a kormány távlati, migrációpolitikai szaktanulmánya körüli, szokásosan alacsony színvonalú közéleti purparlé. Az ügyet az ellenzéknek sikerült a saját szája íze szerint elsütni: családbarátok versus mongol-tatár-kínai fajtájú idegeneket nyakunkra hozó kormányzat.

Pár hete kezdődött a kormány távlati, migrációpolitikai szaktanulmánya körüli, szokásosan alacsony színvonalú közéleti purparlé. Az ügyet az ellenzéknek sikerült a saját szája íze szerint elsütni: családbarátok versus mongol-tatár-kínai fajtájú idegeneket nyakunkra hozó kormányzat.

Pedig akadnak valós kérdések is, csak elsikkadnak a sok demagógia közt. Népünk demográfiai helyzete siralmas; és ha az országlakosok valamiért csak ilyen alacsony reprodukciós rátát hajlandók produkálni, akkor le kéne vonni a tanulságot. Ha nem pótoljuk kívülről a hiányt, hamarosan munkaerőhiánnyal kell számolni - meg azzal is, hogy néhány évtized múlva már nem lesz, ki eltartsa a nyugdíjasokat. Első jelöltjeink lehetnének a határon túli magyarok - ám bizonytalan, hogy nagy számban s önként jönnének, erővel meg mégsem kéne áttelepíteni őket. Fél százada egyenletesen fogy a magyar, s ezen eleddig semmiféle "családbarát" politika sem segített.

Régi vita ez. Az "egykézéssel" kezdődött, majd folytatódott a hetvenes években, amikor a csökkenő gyerekszámért a fogyasztói mentalitást és a liberális abortuszszabályokat kárhoztatták a Fekete Gyula vezette posztnépiek. De mindezt a távolabbi múltban is eredeztethetjük, az első világháború előtt és után divatos, posztromantikus fajelméletben; a német, szláv, zsidó, miegyéb keverékelemek nélküli, törzsökösen tiszta magyar fajt hirdető ideológiában. E szerint a világ igazi története a nemzetek (fajok) versengésének a históriája, s ebben a más fajelemekkel nem keveredő egységek természetes előnyt élveznek, egyrészt biológiai okokból, másrészt mert az egyéb, beférkőzött fajelemeknek más gondjuk sincs, mint az árulás (hátbatámadás).

A következő idők bevándorlásellenes poltikai retorikája ebből az élő hagyományból fog dolgozni, s erre épülnek majd rá a kortárs nyugat-európai bevándorlásellenesség érvei és sztereotípiái. A migránsokkal, sőt többedgenerációs leszármazottaikkal is csak baj van, képtelenek nemhogy integrálódni, de alkalmazkodni, csak bűnözéssel múlatják a két segély felmarkolása közti időt, ésatöbbi.

Ezen érvek azért veszedelmesek, mert - bár darabról darabra cáfolhatók - mindben lesz egy kis darabja az igazságnak. Valódi kérdésekre adnak majd torz, manipulatív válaszokat, holott okos szabályokra és törvényekre lenne szükség.

De a célunk most nem a tételes cáfolat.

Olyan esetet nemigen ismer a történelem, amikor egy nemzetet a bevándorlók emésztettek volna el, akár kulturális, akár biológiai értelemben. Ilyen eseteket csak a rasszizmus ismer. Olyat viszont annál többet, amikor a bevándorlóktól a célország más és jobb lett, kicsit kellemesebb hely, mint addig volt. Kulturálisan, gazdaságilag, általános teljesítményben. Látókörben, gondolkodásban, az emberi kapcsolatok minőségében. Próbáljuk ezt ízlelgetni. Láttak már budapesti kínai bejzliben a sarokban öreg kínaiakat gózni, meg azon a furcsa nyelvükön a kínai újság hírein vitatkozni? És a perzsa fűszeres, aki - az utcában egyedül - mindig fellocsolja a boltja előtt a járdát, az megvan? Mi is a baj velük? És a nyitottság nem csak érdekesebbé teszi a világot körülöttünk, de mindig ki is fizetődik. Mondhatjuk fordítva is. Az az ország, amelyik bezárkózik, s a menedékért, megélhetésért, munkáért hozzá folyamodó kérelmezőket kérdezés és esély nélkül elhajtja, amelyik olyan tulajdonságai alapján ítéli meg az egyént, az egyes embert, amelyek nem tőle függnek, az előbb-utóbb az őslakosok számára is kellemetlen hely lesz. Uralkodó ideológiájává és legfőbb védbástyájává az előítélet válik.

Gyakoroljunk inkább. A fekete vagy sárga bőrű ember magázását javasoljuk először. Jöjjön az udvarias beszéd. Az érdeklődés, a kíváncsiság, a jóhiszeműség. A nyelvtanulás. A különbözőséghez való jog tisztelete. A különbözőség tisztelete. Sőt, szeretete. A másik ember tisztelete. Egyszer talán egymással is megtanulnánk így viselkedni.

Addig is jöjjenek, elférünk.

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.