A fejlődés utolér

  • .
  • 2008. október 9.

Publicisztika

Magyar Narancs, 2008. szeptember 11.

A pesti zsidónegyedet sirató szerkesztőségi cikk egy vesztésre álló küzdelem folytatásához próbál további erőt, elszántságot toborozni. Vagy talán csak sokak morális felháborodását tolmácsolni. A szerk. szerint városrehabilitáció címén valójában rombolás folyik Budapest VII. kerületében: a "futószalagon gyártott, off-shore hátterű cégek... a megfelelő pillanatban átspekulálják az önkormányzati vagyont valamelyik ingatlanfejlesztőnek." E cégek áldásos tevékenységének gyümölcsei pedig: "galádul szerzett telkeken, gagyi... rettenetes építmények."

Abban, hogy Erzsébetvárosban a jövő építése folyik vagy inkább a múlt pusztítása, nem foglalnék állást. Egyrészt nem gondolom, hogy a zsidónegyed valamennyi gangos, aládúcolt, összedőlőfélben lévő házáért krokodilkönnyeket kéne hullatni. Az enyémhez hasonló amatőr szem a legtöbben nem sok megvédenivalót lát. De persze ugyanez a szem a helyükbe felhúzott új épületeket sem látja különösebben szépnek, egyéninek, környezetbe illőnek. Valóban, mintha inkább a minimális ráfordítás/maximális megtérülés szempontjai érvényesültek volna eddig a rajzasztalon. Az eredmény: ingatlanspekulációs végtermékek, amelyek révén a spekulációt lehetővé tevő személyek valószínűleg tekintélyes haszonhoz jutnak.

Hogy ezt a ráfordítás/megtérülés arányt hogyan lehetett volna és lehetne a jövőben egy kicsit jobban a köz javára eltolni, nem tudom. De gyanítom, hogy egy s más azért a köz ügyeivel megbízott tisztségviselők felvilágosultságán, neveltetésén, jó modorán is múlik. Azon, hogy mit tartanak elfogadhatónak és mit elfogadhatatlannak.

Hogy mi van benne a saját személyes, otthonról hozott, netán külföldről átvett kultúrájukban, és mi hiányzik abból. Éppen ezért senkinek ne legyenek illúziói. Mint a szóban forgó területen élő belső-erzsébetvárosi lakos, évek óta járom a cementszállító autók által kifordított járdaszegélyű, összetört díszburkolatú utcákat, kerülgetem a kidöntött és soha helyre nem állított díszoszlopokat, a flasztert elborító flakonokat, sörösdobozokat, látom a milliárdos beruházások - Gozsdu udvar, Király utcai Central Passage - tőszomszédságában a lepusztultságot, koszt, mocskot. Prágában, a zsidónegyedben makulátlan tisztaság, míg a pesti Rumbach Sebestyén utcai zsinagógával szemben MÉH-telep üzemel: oda érkezik még szombaton is a vaságy, a lyukas lavór, onnan kerül az utca közepére, ami nem kell, aztán félrerúgva megy tovább valamelyik kapualjba. És van egy másik ilyen telep is alig száz méterre, a Dob és Holló utca sarkán.

Ahol mindez folyik, a világörökség része, nem mellesleg Hunvald György kerülete. Õ az, aki elérte, hogy Erzsébetvárosban lehessen tovább bontani. Persze akkor építés is lesz a felszabaduló üres telkeken, ami önmagában biztosan nem rossz. Attól függ, ki az építtető, aki az aláírásával dönt egy ház, egy utca sorsáról. Ezen a környéken történetesen egy városrész lelkéről. Nem tudom, mekkora a polgármester mozgástere, amikor a befektetőkkel tárgyal, még az is lehetséges, hogy nincs igazi alkupozícióban: ha nem kell, Gyuri, ez az okkersárga ötemeletes, akkor megyünk máshova...

Azt viszont tudom, hogy Hunvald polgármester úr asztalán, egy borítékban ott hever vagy húsz fénykép. Ott vannak, mert én magam küldtem el őket neki. Egy elképesztő, a városi létformát, az elemi civilizáltságot alapjaiban tagadó közösségi perverzió dokumentumait. A Rumbach Sebestyén utcában ugyanis a fentiek mellett még egy nyilvános szeméttelep is üzemel: néhány ház lakói az év csaknem minden napján lomtalanítanak. Az utca egyik beszögellésébe nap nap után matracot, ágyat, hűtőgépet, törött széket, háztartási hulladékot dobálnak ki, olykor konténernyi mennyiségben. Mivel semmi nem akadályozza őket ebben - még egy pénzbüntetést kilátásba helyező táblát sem szögelnek fel a falra -, hozzászoktak, és most már szenvedéllyel űzik. A polgármester büntetésre, szankciókra, autóbilincselésre amúgy mindig kész önkormányzati apparátusa pedig rezzenéstelen arccal tűri ezt a valóban arcpirító, közösségellenes szabályszegést. Talán ha egyszer látnák a külföldi turisták megrökönyödését, amikor útikönyvvel a kezükben átesnek egy kidobott fürdőkádon. Három-négy naponként, olykor csak egy hét után elvitetik az összegyűlt mocskot - és utánuk a fáklyásmenet. Másnap kezdődik minden elölről.

Úgy látom, a városépítő Hunvald György horizontja nagyon magasan van, ezért nem érdekli a szemét, az összetört díszburkolat, a szétdúlt járda. A jelek szerint ennyi nála belefér. Attól tartok, ezért nem érdekli az sem, ha a zsidónegyedbe szánt ház okkersárga és ötemeletes.

Bruck András

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.