Erkölcsi és emberi okok

Publicisztika

Hogy is mondjuk ezt úgy, hogy ne sértsük meg sem drága olvasóink kifinomult jó ízlését, sem pedig Heinczinger István személyiségi jogait? Tán az lesz a legjobb, hogy: "Anyádat, ha meg nem sértelek!"

Hétfőn délelőtt a ceglédi vonalon, Monorierdőnél egy személyvonat hátulról nekiment egy intercitynek, négy halott, huszonhat sebesült. Négy halott, huszonhat sebesült.

És akkor avval jön nevezett Heinczinger István, a MÁV vezérigazgatója, hogy ők (a közlekedési minisztert és a MÁV Zrt. elnökét beleértve) szakmailag nem hibáztak, lemondásukat erkölcsi és emberi okokból nyújtották be. Ja, mer' az úgy van, hogy a kretén mozdonyvezető felcsavarja a kakaót, teker ezerrel, a vágány mellett meg mindenféle kábelekben dzsalnak a tréfás kedvű, ám rosszindulatú kóbor áramok, azt' hol így, hol úgy állítják a szemaforokat, piros, tilos, puff, itt nagy csatt lesz. Nem profanizálunk, van is kedvünk hozzá. Mi csak a vezérigazgató ez irányú közlését felidézve próbáljuk érzékeltetni a sajtóban publikált (befutott a NapKeltébe, mint sebesvonat) verziójának életszerűségét.

Pontosítsunk: az nulla.

A MÁV, a költségvetés talán legrégebben használatban lévő feneketlen kútja, természetesen hierarchikus szervezet, amiben az is jó, hogy könnyű eljutni a legfőbb szakmai felelősig, s az ki is lenne más, mint a végső operatív döntéshozó. Mi köze ennek az "emberi" izékhez, vagy az erkölcshöz? Utóbbi jó, ha van, de nem szokták ellenőrizni beszálláskor, úgyis olyan túlterheltek a jegyvizsgálók.

Ugyanakkor mi van, ha a vasút valóban nem kötöttpályás, bizberrel védett üzem, hanem tényleg egy koszos dodzsem a sarki Luna-parkból, ahogy a vezérigazgató állítja, s az áramok és masiniszták arra mennek benne, amerre akarnak magas kedvükben? Nos, kezdjük ott, hogy nem is olyan régen (2007. február 6-án) történt egy kísértetiesen hasonló, "utoléréses" baleset Almásfüzitő és Komárom állomások között. Ám ott csak egy személy vesztette életét, leginkább azért, mert az ütközés egyik résztvevője tehervonat volt. Az az egy halott pedig a mozdonyvezető volt.

Kitalálják? Már hogy a MÁV belső vizsgálata szerint ki volt a hibás? Persze, az elhalt masiniszta! Ismét nem mi profanizálunk, tényleg ilyen vastag a bőr a MÁV illetékeseinek az orcáján. Erre persze az akkor még működő "külső fél", a Magyar Vasúti Hivatal akadékoskodni kezdett, vizsgálata feltárta, hogy a vasúti közlekedés irányításának és szervezésének számtalan szabályát megszegték, és mulasztások hosszú folyamata vezetett a balesethez. Feltevésünk szerint ez sokakat (köztük az effélékben oly felette jártas Heinczingert) annyira megérintett emberileg és erkölcsileg, hogy a mostani tragédia hatása alatt nyilvánosan zokogó (micsoda könnyek!) miniszterelnök 2008 májusában a most (emberi és erkölcsi okokból) lemondó szakminiszter (Szabó) javaslatára egy tollvonással megszüntette a vasúti hivatalt. Úgy akadékoskodjanak, ha bírnak!

Hát nem fognak akadékoskodni, valóban. Most egyedül a MÁV belső vizsgálatától várhatja tehát az okkal megviselt közvélemény, hogy kiderítse, mi történt Monorierdőnél. Miért kellett meghalnia négy embernek, huszonhatnak miért súlyosan sérülnie?

Nos, van az eredményre egy fogadásunk.

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.