Pánik: Huszonhárom neve volt

  • .
  • 2008. október 9.

Publicisztika

Magyar Narancs, 2008. szeptember 11. A pánikbetegséggel foglalkozó cikkben említésre sem kerül a pszichoterápia.
Szakmai szempontból ez problémás! Gábor S. Pál közismert pszichiáter-kutatóorvos a tőle megszokott módon, fals hangzásokat megszólaltatva csap a billentyűk közé, amikor egyoldalúan nyilatkozik a pánikbetegségről. A cikk második része, amely Janka Zoltán professzor és Gyurákovits Erika háziorvos megállapításaira támaszkodik, hangvételében és megállapításaiban megalapozott, és élesen elüt a cikk első részétől, amelyet Gábor S. Pál neve fémjelez. Hangoztatja és a cikk szerzője át is veszi tőle, hogy a pánikbetegségnek két formáját, a hasi pánikot és az agyi pánikot "a világon elsőként Gábor S. Pál írta le". A nemzetközi szakirodalomban erre utaló adat nem található.

Gábor S. Pál sorozatosan egyoldalúan nyilatkozik a pánikbetegség kérdésében. Komoly szorongást okoz a laikus olvasónak, amikor elmeséli, hogy "egy betegemen nyolcszor hajtottak végre hasi műtétet. Fölöslegesen, mert amikor hozzám került, kiderült róla, hogy pánikbeteg." E bulvárlapba illő példa szerencsére nem jelenti azt, hogy ma, a röntgen, az ultrahang és a CT világában bárkinek attól kellene tartania, hogy szorongásos tünetek miatt nyolcszor operálják fölöslegesen.

Emocionális megnyilvánulásomat kövessék a tények, amelyek alátámasztják, hogy a gyógyítás területén megkerülhetetlen a pszichoterápia. A Nobel-díjas Erik Kandel neurobiológus leszögezte, hogy a lélektani folyamatok az agytevékenységéhez kötöttek. Ezen egyszerű megállapítást napjaink pszichoterápiás kutatásai is igazolják. Vagyis ami igaz a neurobiológia oldaláról, az igaz a pszichoterápia felől közelítve is. Gábor S. Pál hivatkozik arra, hogy az anyjuktól elszakított majmoknál változás történik az agyi információt közvetítő anyagok, az úgynevezett transzmitterek (például szerotonin, noradrenalin) szintjében. Említi azt is, hogy a pánikbetegség kialakulásában komoly hajlamosító ok a környezeti tényező. A pszichoterápiát azonban nem említi.

A környezeti tényező ebben az esetben nem jelent mást, mint a lélektani fejlődést biztosító "kapcsolati élményeket". Ezek kezdetben például az anya-gyermek közötti, majd később a szociális környezet és egyén közötti kapcsolati élmények. Ezek akár élethossziglan hatással lehetnek a transzmitterek szintjére is. Vagyis anyagi szinten kimutatható változások köthetők kapcsolati élményekhez. A gyógyszeres terápia ezen a szinten avatkozik be: helyreállítja a megfelelő transzmitterek szintjét. Ekkor anyag hat az anyagra.

A pszichoterápia során a változások hátterében ugyanezen transzmitterek mennyiségének megfelelő változása mutatható ki. Ez logikus, hiszen ha korai kapcsolati élmények tartós változást hoznak létre és pszichológiai problémákhoz (nem csak pánikbetegséghez) vezethetnek, akkor gyógyításuknál is fontos a helyreállító kapcsolati élmény szerepe. A pszichoanalízis valójában a kapcsolatok és leginkább azok múlt- és jelenbeli rejtett folyamatainak a tudománya. A professzionális kezelés hátterében kialakuló neurobiológiai változások ezt alá is támasztják.

Ma már tudjuk, hogy a pánikbetegség gyógyszeres terápiája és pszichoterápiája neurobiológiailag ugyanazt a változást eredményezi. Az összehasonlító vizsgálatok szerint az utóbbi tartósabb, a terápia lezárását követően többször és hoszszabb ideig marad fenn, mint gyógyszeres terápia esetén. A gyógyszeres terápia azonban gyorsabban fejti ki hatását.

A fentiek szerint egyoldalú pusztán azt hangsúlyozni, hogy a pánikbetegség szervi betegség, hiszen, mint láthattuk, kapcsolati élmények is vezethetnek az agy mint szerv működésének megváltozásához. Ezért az is egyoldalú megközelítés, hogy a gyógyszeres kezelés mellett említésre sem kerül a pszichoterápia.

Magyarországon pszichoterápiát pszichoterapeuta szakvizsgával rendelkező orvosok és pszichológusok végeznek, rendszerint ambuláns formában, bizonyos esetekben - pánikbetegségnél gyakran - pszichoterápiás osztályon, miközben együttműködnek a háziorvosokkal. Ennek köszönhetően számos helyről irányítják pszichoterápiás rendelésekre a pánikbetegségben szenvedőket. És Gábor S. Pál tapasztalataival ellentétben még sebészetről sem a fölösleges műtéteket követően kerülnek pszichoterápiás kezelésre a páciensek.

Dr. Bokor László

pszichiáter, pszichoanalitikus

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.