A méret számít

  • 2003. június 12.

Publicisztika

Hogy végül a szavazásra jogosultak majdnem 60 százaléka elment Lengyelországban az EU-népszavazásra, azon ők maguk lepődtek meg a legjobban, jobb magyarázatuk nem lévén, csodát emlegetnek, és örülnek, mint majom a farkának. A népszavazás előtt ugyanis legalább kétségesnek tűnt a végkimenetel: és ha nincs meg az 50 százalékos részvétel, az nagyon rosszul veszi ki magát, meg végeláthatatlan belpolitikai bonyodalmakat és gazdasági bajokat okoz a legnagyobb EU-tagjelölt számára.

n Hogy végül a szavazásra jogosultak majdnem 60 százaléka elment Lengyelországban az EU-népszavazásra, azon ők maguk lepődtek meg a legjobban, jobb magyarázatuk nem lévén, csodát emlegetnek, és örülnek, mint majom a farkának. A népszavazás előtt ugyanis legalább kétségesnek tűnt a végkimenetel: és ha nincs meg az 50 százalékos részvétel, az nagyon rosszul veszi ki magát, meg végeláthatatlan belpolitikai bonyodalmakat és gazdasági bajokat okoz a legnagyobb EU-tagjelölt számára.

Jó ötlet volt a kétnapos szavazás: a szombati 17 százalékos részvétel megfelelően pánikba ejtett mindenkit ahhoz, hogy vasárnap ne bízza az ország uniós tagságát a szomszédra meg a szomszéd szomszédjára. Az unió mellett elkötelezett baloldali kormánypárt, az SLD ifjúsági élcsapatai a rossz nyelvek szerint az egyik kezükben a választói névjegyzékkel, a másikban meg vodkáspalackkal rohangálták körbe a körzeteket, és bizonyára sokat nyomott a latban az is, hogy a katolikus egyház őszintén és a magyarországinál jóval vehemensebben agitálta híveit a csatlakozás mellett: részben biztosan ennek köszönhető a vasárnapi magas részvételi arány. (II. János Pál pápa például a népszavazás napjaiban nemcsak a lengyeleket biztatta az igenre, de horvátországi zarándokútján a Balkán nemzetei számára is az uniós tagságot propagálta.) Bár az igen és a nem szavazatok, illetve a szavazók és a nem szavazók társadalmi és földrajzi megoszlásának aránya sok tekintetben emlékeztet a magyarországira (Lengyelországban is inkább a nagyvárosok és a nyugati vidékek lakói bizonyultak aktív uniópártinak, szemben a falvak és a keleti végek népével), a lengyel és a magyar lelkesedés közötti számottevő különbség korántsem írható a véletlen vagy valamiféle társadalmi determináltság számlájára. Lengyelországban tényleg csak az ultrareakciós, rasszista, klerikális szélsőségesek uszítottak az unió ellen, a Radio Maryja (a fundamentalista katolikus Pannon Rádió) és köre (akik persze most mint "tökéletes manipulációt" és "égbekiáltó csalást" értékelik a végeredményt). Lengyelországban a mérvadó politikai pártok és személyiségek nem játszottak sunyin az ország lakóinak gyanakvására és félelmeire, és nem próbáltak úgy tenni, mint akiknek muszáj bent lenniük, de szívük szerint mégis inkább kint maradnának.

Mindennek persze, hogy egy klasszikust idézzünk, meg- lesz az eredménye. Lengyelország ugyan - méretéből és fontosságából adódóan - a csatlakozási folyamatban mindig is külön pályán versenyzett, és az uniónak legalább akkora szüksége van rá, mint fordítva, de ne gondoljuk, hogy a kelet-európai népszavazások részvételi arányai fikarcnyit sem számítanak. A 60 százalék sokat jelent - az unió döntéshozóinak és a lengyeleknek egyaránt. Lengyelország néhány éven belül az unió gazdasági és politikai értelemben is meghatározó országa lehet: Európa kapuja Ukrajna, Belarusz, sőt Oroszország felé (mi a legjobb úton haladunk afelé, hogy ezt az esélyünket a Balkán viszonylatában örökre elbaltázzuk), sőt akár kapocs és közvetítő Európa és az Egyesült Államok között. És hogy a lengyel politika - minden irracionalitása és hektikussága ellenére - mennyire tisztában van ezzel, azt az iraki háborús szerepvállalása is bizonyítja.

Nem ok nélkül lehetnek most a lengyelek szerfölött büszkék magukra.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.