A reformsemmi (Színházi elakadások)

  • Csáki Judit
  • 2007. június 14.

Publicisztika

Épp hogy elültek a legutóbbi színházi balhé hullámai a fővárosi önkormányzatnál, máris jönnek az újabbak. Mint arról lapunkban is beszámoltunk, a színházakat sújtó muszáj-pénzelvonás összekapcsolódott egy finanszírozási reformkezdeménnyel, majd a kezdemény csírájában elhalt, és a fűnyíróelv alapján elvonták a pénzeket. A látszat - azaz a csönd - alapján annyit, amennyit még nagyobb cirkusz nélkül le lehetett nyelni.

Épp hogy elültek a legutóbbi színházi balhé hullámai a fővárosi önkormányzatnál, máris jönnek az újabbak. Mint arról lapunkban is beszámoltunk, a színházakat sújtó muszáj-pénzelvonás összekapcsolódott egy finanszírozási reformkezdeménnyel, majd a kezdemény csírájában elhalt, és a fűnyíróelv alapján elvonták a pénzeket. A látszat - azaz a csönd - alapján annyit, amennyit még nagyobb cirkusz nélkül le lehetett nyelni. Ezt követően megindult az eszmecsere. A Merlin Színházban rendezett összejöveteleken sokan elmondták, hogyan képzelik a struktúra és a finanszírozási rendszer megújítását, s a főváros is rendezett két találkozót, ahol a színigazgatók és különféle színházi szakemberek szólaltak meg. Valaki nyilván gondosan jegyzetelt - egyelőre folytatása nincs az ügynek.

*

A kultúra presztízse a politikában meglehetősen alacsony, ennek egyik jele, hogy az önkormányzatban a kultúráért felelős főpolgármester-helyettes igazi "új fiú" a placcon, és különben is: ő felel az egészségügyért meg az oktatásért is; képzelhetni, mennyi energiája marad a kultúrára, azon belül a színházra. Már ha értene hozzáÉ

Dönteni viszont kell - most nem éppen pénzről, hanem igazgatók kinevezéséről. Kettőről: a József Attila Színházban és a Vidám Színpadon lejárt az igazgató mandátuma. Mivel mindkét intézmény közhasznú társaság, a tulajdonosnak joga van ahhoz, hogy pályázat nélkül nevezzen ki igazgatót. És joga van ahhoz is, hogy - ugyancsak pályázat nélkül - meghoszszabbítsa a jelenlegi igazgatók mandátumát. Ez készül történni. Ez látszik biztosnak - már csak azért is, mert Léner Péter és Puskás Tamás jogosítványa június 30-án lejár, és pályázatot nem írtak ki.

Hogy ez a lépés hogyan függ össze az állítólag készülődő reformmal, arra könnyű válaszolni: negatíve. Hiszen a meghosszabbítás felfogható úgy is, hogy nem történt semmilyen lépés, legalábbis semmi új. Pedig történt: a jelenlegi helyzet konzerválása, a reform lehetőségének elodázása. A legrosszabb, ami történhet. A jelenlegi igazgatói mandátumok megtartásának formálisan egyetlen igazi oka lehet: a totális elégedettség. Amikor tényleg nincs szükség pályázatra, hiszen elvileg is kizárt, hogy jobb koncepció, jobb személy merüljön fel.

A kulisszák mögött ismét van némi koalíciós feszültség, ráadásul a két igazgató is a két párthoz húz. Léner Péter az angyalföldi teátrum élén hosszú évek óta bizonyítja, hogy kapcsolatrendszere, telefonnotesze lépést tart az idővel, színháza éppen ellenkezőleg. Nyilván akadnak a szocialista frakcióban, akik elhiszik, hogy Léner és színháza szavazókat hozhat a pártnak - micsoda baromság, pedig tényleg ezt hallottam! Közben meg évek óta állandó műsorszám, hogy hamarosan távozik az igazgatói székből - bár igazán rosszmájúság azt állítani, hogy a Kossuth-díjat is afféle végkielégítésnek kapta: búcsúajándékul. Nem is állítanék ilyent, legföljebb azt, hogy azért, ami a színház színpadán történik, biztosan nem kaphatta - a legutóbbi bemutatót nehéz volt elszúrni, mégis sikerült. De Léner valamiért mégis a szocik szívének közepében csücsül - hiába veri ki a biztosítékot a színházi szakma tetemes részénél az ő meghosszabbítása.

Hiszen vannak a fővárosban olyanok, akiknek Puskás Tamás megtartása a szívügye. A lehetséges hivatkozási alapok közt itt az szerepel, hogy a Vidám Színpad nagyon kevés pénzből is képes működni. A hozzá nem értést bizonyítja már ez is: erény (és úgy tűnik, elég), hogy valakinek kevés pénz is elég. Azt már nem állítja senki, hogy a színház művészileg is jól működik; azt sem, hogy kívánatos például kétes, olykor kétségtelen művészi színvonalú Shakespeare-előadásokat a Vidámon színre vinni akkor, amikor ilyen típusú kínálat sokkal jobb színvonalon létezik a főváros más színházaiban. Puskás Tamás tevékenyen részt vett az előző, elabortált reformtervezet kidolgozásában (nota bene: számos, szakmailag értékes gondolat származik tőle, miközben az egyik verzió szerint a saját színházának jutott volna több pénz) - mandátumának meghosszabbítása tekinthető egyfajta jutalomnak is ezért.

A kérdés már csak az, hogy vajon mennyi időre nevezik ki őket. Ha a koalíciós partnerek jól felfogott érdekből hajlanak a kompromisszumra, már csak a szakma jár rosszul - ők pénzüknél vannak: nem történt semmi. Ráadásul elkerültek egy nagyobb balhét; tervben volt ugyanis - Horváth Csabáéban -, hogy a három, jövő januárban lejáró igazgatói mandátumot is a mostaniakhoz csapják, és a forró nyárelőn bebetonozzák a fővárosi struktúra jelentős részét. Aztán végül az Új Színház, a Madách Színház és a Mikroszkóp Színpad igazgatójának még várnia kell egy kicsit a hosszabbításra vagy a pályázatra.

A tavaszi megbeszéléseken szinte mindenki elmondta, hogy az összes fővárosi színház további sorsáról egyszerre kellene beszélni. Erről azóta csönd van - illetve sehová nem vezető megbeszélések folynak a minisztérium és a főváros között átadás-átvétel ügyében. A lehetséges érintettek pedig lobbiznak, alkuk és pozíciók felsrófolása folyik.

*

Ez az egész úgy botrány, ahogy van. A nagy színházi nyomor kellős közepén drága vacakságok készülnek sok adóforintból, és hitbizományok folytonosságáért küzd demokratikus önkormányzatunk. Tombol a lustaság, a semmittevés, az időhúzás, a felelőtlenség, a döntések "kiviselkedése", az otromba látszatok - és soha senkit semmiért nem vonnak felelősségre. Sem azokat, akiknek az elmúlt tizenhat évben lett volna dolguk a helyzet jobbítása, sem azokat, akik mostanában felelnek ugyanezért.

A mostani mandátummeghosszabbításoknak üzenetük van. Így szól: ha minden marad a régiben, legalább nem követünk el újabb hibákat, csak a régieket, újra. És következménye is van: a József Attila Színház lehetetlen és képtelen üzemmenete, előadásainak színvonala a tulajdonos szerint a továbbiakban is kívánatos eleme a főváros kulturális életének. Amiként az is tulajdonosi jóváhagyást nyer, hogy a Vidám Színpad váltson profilt, és vegyen irányt - legalább a repertoár szintjén - a majdan jobban támogatandó művészszínházak felé.

Én meg azt mondom, hogy mindkét színház igazgatói posztját pályáztatni kellene, méghozzá a jelenlegitől eltérő típusú működésre is, nem szorítva korlátok közé a pályázók fantáziáját - ez lehetett volna az első lépés az intenzíven szabotált színházi reform elkészítésében. Alternatív pályázatot kellett volna kiírni, melyben a tulajdonos többféle lehetőséget kínál a saját szerepére is; számos verzió lehetséges a két szélső pont - a társulatos repertoárszínház és az "üres épület" - között.

Ehhez persze most késő, mondják az illetékesek, már nincs idő pályáztatni, marad a régi helyzet. Én meg azt mondom: ehhez van baromi késő. A régi helyzethez. Egy új finanszírozási rendszer felé vezető úton az első lépést megtenni - épp ez a mostani az utolsó pillanat.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.