Lógnak a szerek (A leendő nemzeti sportstratégia hiányai)

  • Szekeres István
  • 2007. június 14.

Publicisztika

Coubertin báró ódájának klasszikus gondolata - "A béke vagy te, Sport!" - fészket rakott az ország házában. A nemzeti sportstratégia vitája jó barátok kellemes csevegése lett, a patkó két oldalán ülők dicsérik az előttük szólót, átmosolyognak, integetnek. Ötpárti konszenzussal jött létre a szándéka szerint a magyar testkultúrát új dimenziókba emelő mű. Ha csak ennyi is a haszna, már megérte.

Coubertin báró ódájának klasszikus gondolata - "A béke vagy te, Sport!" - fészket rakott az ország házában. A nemzeti sportstratégia vitája jó barátok kellemes csevegése lett, a patkó két oldalán ülők dicsérik az előttük szólót, átmosolyognak, integetnek. Ötpárti konszenzussal jött létre a szándéka szerint a magyar testkultúrát új dimenziókba emelő mű. Ha csak ennyi is a haszna, már megérte.

Szépséghibája a történetnek, hogy a sporttörvények is közös akaratból születtek, s miután nem oldottak meg semmit, sorozat lett belőlük. Ha a T. Ház elfogadja, márpedig biztosan elfogadja, bő évtized alatt az már a negyedik új sporttörvény.

Kétségtelen értéke a dokumentumnak, hogy leltárba veszi a gondokat. A sportban élők elégedetten fogadták, hiszen a saját panaszaikat látják viszont benne, és persze lojalitásból is. Meg hogy hátha történik végre valami. Bár nyilván sokuk szívéből szólt a Ház magánzója, a sportvezetésben is járatos Gyenesei István, amikor óva intette a képviselőket bizonyos illúzióktól. Mesegyanús például az amúgy hibátlan célkitűzés, hogy sportnemzet után sportoló nemzetté is váljon a magyar. A stratégia ugyanis az eszme kedvezményezettjeit, a gyerekeket begyömöszöli a suliba, rájuk zárja az ajtót, miközben kísérletet sem tesz az iskolai testedzés felpörgetésére. Pedig az iskola önmagában nem is lenne elég az előrelépéshez.

A testnevelésóra nem alkalmas a gyerekek sportoltatására. Az a feladata, hogy megtanítsa őket sportolni és megkedveltesse a mozgást. A magyarórákon sem olvassák fel a világirodalmat a diákoknak, hanem (meg)tanítják őket értőn olvasni. A tanóra 40-45 percéből a gyermekek a fizikai fejlődést már elősegítő, az ingerküszöb feletti terhelésből legfeljebb négy-öt percnyit kapnak, pedig legalább napi hatvanra lenne szükségük. Tömegesen kellene sportegyesületekbe irányítani őket, mert ott több a férőhely és az egy főre jutó szakember; és iskolai körülmények között a sportágak többsége nem is űzhető. Egy tanintézet három testnevelője képtelen háromszáz gyereket rendszeresen foglalkoztatni. A tanévnyitókon a tornatermet (már ha van) zsúfolásig töltik a diákok - vajon délutánonként hogyan nyargalásszanak ott ugyanannyian?

A nyolcvanas évek közepén Mészáros Pál, a csongrádi Petőfi Sándor Általános Iskola - nem testnevelésszakos - igazgatója bejelentette, hogy megoldja a diákok mindennapi testedzését. Nem az óraszámot emelte fel, meg sem tehette volna, anélkül is kemény küzdelemre kényszerült a bürokráciával. Mészáros figyelmen kívül hagyta azokat, akik a helyi egyesületben sportolnak, meg azokat is, akiket a szülők tanfolyamokra, akár keleti küzdősportra, akár néptáncra járatnak. A többiekről kellett gondoskodni. A hajnalban bejáróknak hétkor kinyitotta a tornatermet, ahol tanári felügyelettel mozogtak, a napközis foglalkozásokba beiktatott egy óra sportot, működtek iskolai szakosztályok és az úgynevezett tömegsport-foglalkozások is. Mindenki választhatott, de valamit választania kellett. És ami a lényeg: minden gyerek elfoglaltságáról tudtak, személyesen, külön figyeltek rájuk.

*

Az iskolai testedzés eme - sajnos párját ritkító - sikertörténetének az üzenete az, hogy teret kellene nyitni egy új szervezeti formának, a sporttársulásnak. A település, városrész vagy kerület minden iskolája, sportegyesülete és önkormányzata társulna, és közösen kínálna több lehetőséget. Négy iskolának és két sportklubnak együtt több létesítménye és több szakembere van, mint ugyanazoknak külön-külön. Ez a hármas játszva meg tudná oldani a diákok mindennapi testedzését, ha a testnevelés tantárgy részeként kötelező lenne valamilyen pluszfoglalkozást választani. Kemény egyesületi edzést, kötetlen játékdélutánt az ilyet kínáló iskolában, vagyis nem okvetlenül a gyerekek sajátjában; a versengéstől ódzkodó nebulók meg kirándulásokon juthatnak levegőre, mozgáshoz. Végtelen számú helyi megoldás lehetséges - ám a sportstratégia nem nyit teret, s nem is nógatja az oktatási tárcát.

Azaz egy területen úgy tesz, mintha. Nagy jelentőségű elhatározása: feltámasztani az utánpótlás-nevelés egységes rendszerét. A sportiskolai rendszerű képzés eredetileg tagozatos iskolákra, testnevelési osztályokra épült. A bajnokjelöltek úgy teljesítették a ma már elengedhetetlen napi két edzést, hogy délelőtt a suliban általános képességfejlesztés folyt emelt szinten, délután pedig jött a sportági képzés az egyesületben. Egy vezető utánpótlás-szakember azonban arról tájékoztatott, hogy az oktatásügy hallani sem akar tagozatról. De akkor mit is fogunk feltámasztani?

A stratégia békén hagyja a tabukat. Az iskola sportlétesítményeit nem használhatja egyszerű földi halandó, hét végére be is zárják őket. Miközben a lakótelepek népének nincs hol mozognia, szombat-vasárnap üresen ásít a sportudvar, a tornaterem. A dokumentum készítői társadalmi üggyé tennék, hogy váljunk sportoló nemzetté, ugyanakkor nem ruháznak feladatot - ha úgy tetszik - a társadalomra.

Pedig csak olyan stratégiában lehetne hinni, amelynek a megalkotásában és a megvalósításában részt vesz az oktatás- és az egészségügy, amelyben felelősségük van az önkormányzatoknak, amely szervesen kapcsolódik bűn- és drogmegelőzési programokhoz. Amely az érintett tárcák területein törvénymódosítások sorát indukálja. És amely mellé a pénzügyminiszter lehelyezi a költségvetés szükséges módosításait, hogy a sportegyesületek legalább a diák korosztályok rendszeres foglalkoztatásához tisztességes támogatást kapjanak. Az ugyanis az állam feladata, hogy a felnövekvő nemzedékeknek sportolási lehetőségeket kínáljon, és a sportjukat szervező-vezető szakembereket megfizesse. Ha az önkormányzat a sport támogatására szánt pénzből egy részt arra költene, hogy az iskolák sporttérségeiben mindig legyen ügyeletes felnőtt, ugrásszerűen nőhetne a szabadidő-sportolók száma. Ha az önkormányzat a helyi sportegyesületnek adott támogatás fejében előírja, hogy annak szakosztályai ingyenes gyermekfoglalkozásokat indítsanak, és fogadják be a hobbisportolókat, újabb lehetőségek tárulnak fel.

De az önkormányzatoknak nincs törvényi felelősségük a sportban, igaz, pénzt sem kapnak rá, s már a sporttal foglalkozó szakembereket is kiebrudalták az apparátusokból. A testkultúra helyi ügye egyedi döntésektől függ. Az önkormányzatok szerepvállalását a sportot felügyelő miniszter asszony - nem csekély eufemizmussal - differenciáltnak nevezte.

A parlamenti vitában elhangzott, hogy ha csak néhány százalékkal nőne a rendszeres testedzők száma, az többmilliárdos megtakarítást jelentene az egészségügyben, amit a stratégia szintén figyelmen kívül hagy. Pedig a feladata lenne. A csongrádi példában felvillantott személyes törődés jegyében fel kellene mérni és folyamatosan figyelemmel kísérni valamennyi nebuló fizikai állapotát. Akár okos és drága gépekkel, akár stopperórával és mérőszalaggal. Aztán az osztályfőnök vagy a testnevelő tanár elmondhatja a szülőknek: ha azt szeretnék, hogy a csemetéjük negyven évnél tovább éljen, igyekezzenek fokozottabb igénybevételt követelő mozgásforma felé terelni, mert a mutatói az átlag alatt vannak, holott az átlagosak életkilátásai sem túl rózsásak.

Ekkora távolságra vagyunk a sportoló nemzet ideájától. Miközben a sportstratégia a jámbor óhajnál tart: meg kell változtatni az emberek szemléletét. Az viszont ráolvasással nem megy.

A szerző sportújságíró.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.