A rend ördöge

  • 2000. augusztus 24.

Publicisztika

Már éppen arra készültünk, hogy az asztalra csapjunk. A szemünk láttára sároznak be egy nyilván hótiszta férfit. Minden bűn legfőbb üldözőjét, aki a szőkített olajat csak mint hivatalból üldözött helytelenkedések bizonyítékát látta életében. Ám a múlt hét közepén Pintér Sándor odanyilatkozott, hogy a maffia épül bele a médiába, mert onnan lehet jól bemocskolni az ő személyét, kinek részéről a nevezett bűnszövetkezet a legsúlyosabb támadásokra számíthat. És már most jó lenne utánanézni, hogy egy-egy kiemelkedő riporter kinek a kocsiján furikázik. Tényleg: rendőrt minden szerkesztőségbe! Valamint: sajtórendészeti kiegészítéseket a maffiaellenes törvénycsomagba!

n Már éppen arra készültünk, hogy az asztalra csapjunk. A szemünk láttára sároznak be egy nyilván hótiszta férfit. Minden bűn legfőbb üldözőjét, aki a szőkített olajat csak mint hivatalból üldözött helytelenkedések bizonyítékát látta életében. Ám a múlt hét közepén Pintér Sándor odanyilatkozott, hogy a maffia épül bele a médiába, mert onnan lehet jól bemocskolni az ő személyét, kinek részéről a nevezett bűnszövetkezet a legsúlyosabb támadásokra számíthat. És már most jó lenne utánanézni, hogy egy-egy kiemelkedő riporter kinek a kocsiján furikázik. Tényleg: rendőrt minden szerkesztőségbe! Valamint: sajtórendészeti kiegészítéseket a maffiaellenes törvénycsomagba!

Lám, egy demokratikus jogállamban a belügyminiszter jól megfenyegeti a sajtót. Ne ugrájjá´, mer´ utánad lesz nézve! Volt már ilyen a történelemben, mégsem intézhető el kézlegyintéssel. Az egykori rendőr ugyanis nem azoknak szól oda, akik ezért-azért és nyilván teljesen megalapozatlanul piszkálják, hanem azoknak, akik minderről hírt adnak, tájékoztatják a közvéleményt. Nem az a baj, hogy politikai ellenfelei (egy frászt, a "szövetségesei") kikezdték, hanem az, hogy ezt illetéktelenek (a köz) is megtudják. Mármost ez jelentheti azt, hogy a belügyminiszter tökéletesen hülye, és szolgálati idejéből származnak a brutálisabb rendőrviccek, de nem valószínű. Inkább arról lehet szó, hogy Pintér, sarokba szoríttatván, a vesztét érzi, fúj és kapkod mindenfelé, de ahhoz még mindig gyáva, hogy azokra támadjon, akiktől igazán tart. Önköréből való politikai ellenfelei, na és nem utolsósorban a maffia, tökéletes biztonságban érezhetik magukat, a belügyminiszter használt, ám megkímélt állapotú személyautókban keresi a szervezett bűnözés trójai falovát. Szép.

A belügyminiszteri meglátás mélysége, kifinomult helyzetelemzése, demokratikus érzékenysége egyébként - mint pocsolya a felhőket - a posztos rendőr érzelem- és gondolatvilágát tükrözi híven. De miért is ne tenné, ha egyszer a miniszter maga is rendőr?

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter szupersztár

Napok alatt tökéletesen összeállt a Tisza Párt által koordinált zarándokút, Magyar Péter speciális országjárás keretében gyalogol el Budapestről Nagyváradra. De miért nem a sajtószabadsággal foglalkozik? Elmondta.

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.